Barokní nástěnná malba v českých zemích. Benediktini I–II

Barokní nástěnná malba v českých zemích. Benediktini I–II

Nakladatelství Academia vydalo soupisovou práci, věnovanou nástěnným malbám 17. a 18. století v prostředí benediktinských klášterů na území českých zemí. Kniha vznikla s podporou Grantové agentury ČR v rámci šířeji koncipovaného programu uměleckohistorické dokumentace a interpretace barokních nástěnných maleb, který rozvíjí Ústav dějin umění Akademie věd ČR ve spolupráci s dalšími českými a zahraničními odbornými pracovišti.

Přiložený soubor: Stránky z 01_Benedictines_Final_20.jpg

Přiložený soubor: Stránky z 02_Benedictines_Final_20.jpg

Soupisovou část uvádí obsáhlá studie, věnovaná mecenátu benediktinského řádu a charakteru uměleckých projektů v českých benediktinských klášterech. V této vstupní kapitole je v širším kontextu představen problém pojmu monastického umění a jeho různé aspekty, včetně funkce klášterní architektury a její výzdoby, různých typů uměleckých zakázek, objednavatelských strategií a ikonografie. „Ars benedictina“ je zde představena ve své různorodosti, která je výrazem snah o sebevyjádření jednotlivých mnišských komunit a jejich představených. Dále je zařazena kapitola, která uvádí hlavní okruhy nástěnných malířských cyklů ve vztahu k funkci klášterních staveb. Následují medailony představující jednotlivé umělce, kteří se jako autoři nástěnných maleb podíleli na výzdobě benediktinských klášterů v českých zemích. K nim patřili známí bavorští umělci Kosmas Damian Asam a Felix Anton Scheffler, pražští malíři Jan Jakub Stevens ze Steinfelsu, Jan Karel Kovář a Josef Hager, brněnský freskař Jan Jiří Etgens, významný vídeňský umělec Josef Winterhalder, ale také zapomenutý broumovský malíř Johann Hausdorf.

Samotný katalog barokních nástěnných maleb je rozčleněn do několika oddílů podle jednotlivých klášterních celků, za které zařazujeme části věnované rezidencím, farním kostelům a kaplím, jež se nacházely na klášterních panstvích a do větší či menší míry odrážely duchovní intence objednavatelů a sloužily k jejich reprezentaci. Výklad nástěnných malířských celků a jednotlivých obrazů je přitom zasazen do širšího kulturního kontextu. Do prvního svazku autoři zařadili soupis barokních maleb v klášterech v Břevnově a Broumově, v rezidencích Kladno a Hrdly a ve venkovských farních kostelech na Broumovsku. Do druhého svazku byl zařazen katalog freskových maleb v moravském klášteře Rajhrad a v rezidenci rajhradského kláštera v Ostrovačicích u Brna. Dále je zde uvedena výzdoba opatského kostela v Kladrubech, v kostele sv. Mikuláše na pražském Starém Městě, ve Svatém Janu pod Skalou a v Sázavském klášteře. V dodatku přibližujeme bohatou malířskou výzdobu proboštského kostela sv. Kříže a sv. Hedviky ve slezském Lehnickém Poli. Tento soubor, který patří k vrcholným dílům středoevropského baroka, se sice vymyká z projektu zaměřeného primárně na dokumentaci maleb na území dnešní České republiky, historicky byl však klášter v Lehnickém Poli bezprostředně spjat s břevnovsko-broumovským opatstvím.

Za katalogem následuje edice dosud neúplně citovaných a nepublikovaných pramenů, které se vztahují k baroknímu nástěnnému malířství v benediktinských klášterech v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Na závěr publikace přináší seznam použitých pramenů, soupis citované literatury, anglické resumé a jmenný a místní rejstřík.

Martin Mádl – Radka Heisslerová – Michaela Šeferisová Loudová – Štěpán Vácha, Barokní nástěnná malba v českých zemích. Benediktini I–II, Praha [Academia] 2016. ISBN: 978-80-200-2621-7, 1072 stran, barevné + černobílé ilustrace, anglické resumé

Poslední aktuality

Archiv novinek

ÚDU na Facebooku