Aktuálně
- 2017 (11)
- Březen (5)
- Únor (2)
- Leden (4)
- 2016 (33)
- Prosinec (3)
- Listopad (2)
- Říjen (3)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (3)
- Červen (1)
- Květen (8)
- Oborová publikační výkonnost výzkumných pracovišť v ČR
- Speciální akce: 2016 OECD Survey on the Czech Republic
- Public lecture: The Overeducation Crisis in the Middle East
- Konference "Celoživotní ekonomické dopady mateřství"
- Public lecture: The Knowledge Capital of Nations
- Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
- Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v ČR
- Podpora školek je výhodná pro všechny
- Duben (3)
- Březen (3)
- Únor (3)
- Leden (1)
- 2015 (32)
- Listopad (4)
- Říjen (4)
- Září (4)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Duben (5)
- Březen (2)
- Únor (5)
- 2014 (12)
- Prosinec (1)
- Září (1)
- Srpen (1)
- Červenec (1)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Březen (3)
- 2013 (17)
- Prosinec (3)
- Listopad (2)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Červen (1)
- Květen (3)
- Duben (2)
- Březen (1)
- Únor (1)
- Leden (1)
- 2012 (12)
- Prosinec (1)
- Listopad (1)
- Říjen (1)
- Září (2)
- Srpen (1)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (1)
- Březen (1)
- Únor (2)
- 2011 (9)
- Prosinec (1)
- Říjen (1)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Květen (2)
- Duben (1)
- Únor (1)
Aktuálně
Nízké platy učitelů v ČR
3. září 2012 Nové údaje dokladují velmi nízkou platovou atraktivnost učitelské profese na základních a středních školách v ČR. Krátká studie IDEA přináší srovnání atraktivity učitelských platů ve srovnání s platy ostatních vysokoškolsky vzdělaných v závislosti na věku a také vývoj tohoto ukazatele od roku 2006. Autoři Daniel Münich a Jan Straka spočítali, že 70 – 90 procent vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší plat, než průměrný učitel.
Učitelé s 15 lety praxe si pak v průměru vydělávají jen polovinu toho, co jejich vysokoškolsky vzdělaní vrstevníci, což řadí Českou republiku na chvost v mezinárodních srovnáních.
Nízká úroveň učitelských platů podle autorů negativně ovlivní budoucí prosperitu země. „Malá finanční atraktivnost učitelské profese se totiž promítá do velmi nízkého zájmu o ni mezi mladými lidmi a zejména mezi těmi talentovanějšími,“ vysvětluje autor studie Daniel Münich. „To se bohužel v konečném důsledku projeví i v kvalitě výuky a tím pádem i v kvalitě vzdělanosti. Ta je přitom jedním z klíčových faktorů při zlepšování kvality života v zemi,“ dodává Münich.
Velmi nízká úroveň učitelských platů v ČR je dána i relativně nízkým objemem výdajů na základní a střední školství, které jsou pod průměrem obdobně ekonomicky vyspělých zemí. „V posledních deseti letech nebyl patrný trend, který by tuto situaci změnil,“ podotýká spoluautor studie Jan Straka. Rozpočtová omezení a tlaky na redukci veřejných výdajů v nadcházejících letech tak kontrastují s realitou již tak relativně nízkých výdajů na základní a střední školství, velmi nízkých platů učitelů a očekávaným růstem počtu žáků základních škol v nadcházejících letech. Hledání řešení bude podle autorů obtížné. „ČR se může buď vydat cestou stagnace nebo dokonce redukce výdajů na školství na úkor budoucí vzdělanosti a dlouhodobého ekonomického růstu. Alternativou je postupné zvyšování učitelských platů na úkor jiných výdajů ve školství či v jiných sektorech,“ vysvětluje Straka.
Studie je založená na datech z Informačního systému o průměrném výdělku (ISPV) zpracovávaných společností Trexima.
Studii „Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti” si můžete přečíst na http://idea.cerge-ei.cz/documents/kratka_studie_2012_05.pdf.