Previous Next
Husitské umění v kulturních souřadnicích PETR ČORNEJ Už dlouho se mi nestalo, abych se od vědecké monografie nedokázal odtrhnout a přečetl ji s...
Ostrava není Praha! MARTA KORDÍKOVÁ Že samizdat není jen městským, neřkuli pražským fenoménem,...
Příběh knih, které dělaly dějiny MARTA EDITH HOLEČKOVÁ Knížka Gabriely Romanové vydaná péčí Knihovny...

PAVEL JANOUŠEK

Zdeněk Hořínek patřil k těm, kteří jsou puzeni předmět svého zájmu, ba své vášně prožívat, nahlížet a reflektovat všemi možnými způsoby. Žil „svou pravdou“, současně ale stále hledal cesty, jak ji sdělit ostatním a jak s nimi o ní vést dialog. Potřeba komunikovat byla pro něj primární.

Hořínek vystudoval teatrologii na DAMU (1951–1955), nicméně po absolutoriu byl nucen vykonávat různá povolání (živil se jako ekonom i jako dělník-betonář). Na počátku šedesátých let (1961) se ale stal dramaturgem libereckého Divadla F. X. Šaldy a od této chvíle mu bylo dáno projít celou řadou různých divadelních profesí. Jako dramaturg působil nejen v divadlech repertoárových (v letech 1971–1988 v pražském Divadle E. F. Buriana), ale také v alternativním Studiu Ypsilon, v němž od 1967 spoluvytvářel množství inscenací. Na některých se přitom podílel i herecky a autorsky: hned na počátku s režisérem Janem Schmidem napsali původní hru Předposlední případ Leona Cliftona, později pak osobité poetice tohoto divadlo přizpůsobili také několik prozaických i dramatických předloh. Podle F. Rabelaise tak vznikla inscenace Obr Gargantua, jeho smích a život, podle F. Kafky inscenace prózy Amerika, úpravou Klicperovy hry inscenace Každý něco pro vlast a ještě něco (1981). Zdeňkovi Hořínkovi ovšem nebyly cizí ani jiné podoby dramaticky: ve spolupráci s manželkou Marií Hořínkovou vytvořil také několik dramatizací určených pro loutkové divadlo i pro rozhlas.

Ypsilonka dala Zdeňkovi Hořínkovi i příležitost k hereckým kreacím. Z nich lze připomenout zejména jeho autorské pojetí role vědce ve filozofujícím kabaretu Outsider aneb Životopis slavného muže (1981). Hrál v něm „žvanila“, jenž předváděný příběh, respektive světové kulturní dějiny pedagogicky komentuje a klasifikuje z perspektivy zaumné, do sebe zahleděné a ideologizující pseudovědy. A nutno přiznat, že tuto roli Hořínek hrál se zkušeností divadelníka, který má přirozenou potřebu o své profesi přemýšlet, mluvit a psát, reflexi kulturních dějin se aktivně a spontánně věnuje, a tudíž také zná sebe sama i „své pappenheimské“ — a umí je karikovat.

Již v šedesátých letech totiž Zdeněk Hořínek působil — nejprve jako pozoruhodný divadelní kritik a přispěvatel, později jako externí redaktor a posléze (1968–1971) jako zástupce šéfredaktora — v časopise Divadlo. Pedagogickou empirii pak získal při externím přednášení na DAMU (poprvé 1969–1975, znovu od 1985), ale i na dalších uměnovědných pracovištích zejména na Katedře divadelní vědy FF UK (od 1993, 1995 zde získal titul docent). V letech 1988–1993 navíc působil v „akademickém“ prostředí někdejšího Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu ČSAV.

Popsané curriculum vita Zdeňka Hořínka celkem logicky určuje také jeho hodnotové preference a spolu s nimi také charakter jeho odborných prací. A to jak stylově, tak i pokud jde o okruh analyzovaných témat. Výrazově Hořínek patřil k těm badatelům, kteří mají zájem své potenciální adresáty neoslňovat demonstrovanou odborností či cizokrajnou slovní zásobou: „navzdory své erudici“, zasahující od historie a přítomnosti až do oblasti filozofie a estetiky, se vždy snažil mluvit a psát jazykem srozumitelným. Základem jeho odborného hledání a vyjadřování proto byla forma čtivé eseje prezentující základní premisy oboru a více či méně zjevně hledající jejich vztah k aktuální problematice přítomného českého divadla.

Pokud jde o výběr témat, rozhodující pro Zdeňka Hořínka byla zkušenost dramaturga, tedy zkušenost divadelníka, jenž s vědomím dnešní divadelní poetiky analyzuje a vybírá možný repertoár, interpretuje jej a hledá cesty, jak jej uvést na jeviště a dát mu aktuální působivost. Tato jeho zkušenost dala vzniknout nejen příručce Úvod do praktické dramaturgie (1981), ale také dvojici prací, věnujícím se problematice vztahu dramatu, divadla, divadelní inscenace a jejích adresátů (Divadlo a divák [1983]; Drama, divadlo, divák [slovensky 1985, česky 1991]). Dramaturgické myšlení ovšem Hořínka opakovaně přivádělo také k problematice vztahu divadla a dramatu, chápaného jako jeho důležitá textová složka. Vedle snahy popsat obecné zákonitosti vztahu obou fenoménů (Divadlo a drama [1980]) přitom Hořínka zajímala především problematika druhová a žánrová (Žánry dramatu [1978]). S vědomím tradiční literárněteoretické preference žánru tragédie se přitom orientoval zejména na problematiku komedie (Prostředky divadelní komiky [1980]; Kniha o komedii [1992]; O divadelní komedii [2003]).

Klíčovou složkou prostupující všechny projevy Hořínkova myšlení o divadle ovšem byla především příslušnost ke generaci, která v opozici vůči starší konzervativní tradici pro sebe i pro diváka „objevovala“ divadlo pojaté již nikoli jako reprodukce předem daného textu, nýbrž jako aktivní a aktuální hra probíhající v přímém kontaktu s divákem. Aniž by autor ztrácel respekt k historickým faktům, projevuje se tato jeho hodnotová preference zejména v pracích věnovaných výkladu poetiky té linie moderní divadelní tvorby, která tuto ideu rozvíjela (Divadlo jako hra [1970]; Nové cesty divadla [1986]; Proměny divadelní struktury [1988]; Divadlo mezi modernou a postmodernou [1998]).

Jen zčásti překvapivě v tomto kontextu působí Hořínkova poslední odborná publikace Duchovní dimenze divadla aneb Vertikální přesahy (2004). Představuje soubor studií a statí, které na pozadí dějin i přítomnosti divadla analyzují komunikační a umělecké prostředky schopné dát divadelní inscenaci filozofickou, ale i náboženskou transcendenci. Současně přitom vyjadřují také potřebu duchovního přesahu, jež podle autora schází nejen přítomnému českému divadlu, ale i společnosti, jejímž je toto divadlo výrazem.

Vyšlo v České literatuře 5/2014.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit