Evropa potřebuje kvalitnější vysoké školy
Vysoké školství stále více přispívá k ekonomickému rozvoji – a to nejen výzkumem a vývojem, ale především díky absolventům, kteří přinášejí nabyté vědomosti do praxe. Rozvoj vysokoškolských systémů v mnoha evropských zemích (zejména postkomunistických včetně České republiky) však za novými „tygry“ ve světě zaostává, čímž se ekonomika evropských zemí připravuje o budoucí příležitosti.
O roli a perspektivě vysokých škol přednášel 19. května 2017 v
CERGE-EI (společném pracovišti
Národohospodářského ústavu AV ČR a
Univerzity Karlovy)
prof. Jo Ritzen
. Tvůrce úspěšných vysokoškolských reforem v Nizozemsku devadesátých let minulého století
je bývalým nejdéle sloužícím ministrem školství a reformátorem Maastrichtské univerzity, která se
za jeho rektorského mandátu změnila ve vysoce internacionalizovanou univerzitu světového formátu.
Kromě vládního a rektorského působení byl mj. poradcem prezidenta Světové banky a později i jedním
z jejích viceprezidentů. Jako člen Mezinárodní rady Univerzity Karlovy se v příštích letech podělí
o bohaté odborné a profesní zkušenosti při rozvoj naší nejvýznamnější univerzity.
Podle Globálního inovačního
indexu, který mapuje předpoklady jednotlivých zemí pro úspěšné inovace, patří Nizozemsku 9.
místo, zatímco České republice až 27. pozice. Ještě na konci osmdesátých let minulého století
přitom Nizozemsko za nejvyspělejšími zeměmi zaostávalo. Podle Jo Ritzena bychom od univerzit měli
vyžadovat efektivní odpovědnost za rozvíjení kompetencí svých absolventů.
Pro rozvoj ekonomiky každé země jsou kvalitní univerzity
nepostradatelné. Jejich autonomie musí ale být neoddělitelně spjatá s jejich odpovědností za
výsledky a jejich veřejné financování provázáno s výkonem, nikoli jen se samotnou existencí.
Hlavním kritériem hodnocení musí být, zda výzkum přináší skutečně nové poznání a lze-li kompetence,
které studenti získají, dlouhodobě uplatnit. „Správné nastavení institucionálního rámce, v němž
vysoké školy působí, je zásadní, aby mohly dosahovat úspěchů,“ vyzdvihl Jo Ritzen.
V uvedeném modelu hrají důležitou roli i vlády. Ty odpovídají za
prostředí, které umožní spolupráci mezi univerzitami, podnikatelským sektorem, státní správou a
společností jako takovou. Překážkou ale může být politická nestabilita, nepředvídatelnost
financování a časté změny při koordinaci této spolupráce: „Zájmy politiků, podnikatelů i akademiků
jsou mnohdy krátkodobé, takže prosazení reforem vysokého školství a univerzit není vůbec
jednoduché. Přitom ale víme, že ovoce nesou až v mnohem delším období,“ upozornil Jo Ritzen.
Interaktivní záznam z akce naleznete na
videokanále CERGE-EI.
Připravil: Odbor akademických médií SSČ AV ČR
Foto: Archiv CERGE-EI