Previous Next
K čemu antologie teoretických textů o paměti? KAMIL ČINÁTL Historie má v současné popkultuře pevnou pozici. Soudě dle bohaté komerční produkce románů, filmů, komiksů...
Revidovaný pohled na českou avantgardu   ILONA GWÓŹDŹ-SZEWCZENKOVÁ Obě souběžně vydané knihy Zuzany Říhové, jež jsou předmětem naší kritické reflexe, se...
V. I. P. pozvánka na Popelčin ples   MARTIN TOMÁŠEK Hutná, bezmála čtyřsetstránková kniha je výsledkem soustředěného zájmu a dlouhodobé spolupráce...

Sborník Literární archiv PNP č. 44 nabízí nové pohledy na práci s uměleckým textem. Jednotlivé studie zde uveřejněné sledují autorské postupy od prvotního nápadu přes sběr materiálu až po samotný proces psaní.

LA Autor a jeho archivV centru zájmu je fáze příprav a zrodu uměleckého textu. První část sborníku obsahuje sedm statí. Například příspěvek Michaela Wögebauera, nazvaný "Možná Ovid jen básnil. Avšak já prozaik mluvím pravdu" se věnuje analýze zápisků pražského estetika Augusta Gottlieba Meißnera, Karel Kolařík se ve své studii zabývá osobním archivem Jiřího Karáska ze Lvovic a komentuje jeho příležitostné básně vepsané do knih a na novinové výstřižky. Ve druhé části sborníku jsou zveřejněny čtyři studie, které zazněly na textologickém kolokviu, který uspořádal Památník národního písemnictví spolu s Ústavem pro českou literaturu AV ČR v roce 2011. Najdeme zde text jako "Varianty Gellnerovy komedie Přístav manželství jako rozcestník jeho tvorby" od Lucie Peisertové nebo práci Marka Přibil "Milenku jsem neměl žádnou. K jednomu specifickému případu variantnosti v Máchově díle", která se věnuje K. H. Máchovi.
Sborník je určen nejen literárním vědcům a historikům, ale všem zájemcům o danou tematiku.