Previous Next
K čemu antologie teoretických textů o paměti? KAMIL ČINÁTL Historie má v současné popkultuře pevnou pozici. Soudě dle bohaté komerční produkce románů, filmů, komiksů...
Revidovaný pohled na českou avantgardu   ILONA GWÓŹDŹ-SZEWCZENKOVÁ Obě souběžně vydané knihy Zuzany Říhové, jež jsou předmětem naší kritické reflexe, se...
V. I. P. pozvánka na Popelčin ples   MARTIN TOMÁŠEK Hutná, bezmála čtyřsetstránková kniha je výsledkem soustředěného zájmu a dlouhodobé spolupráce...

Konarov Kouzelnk s hrakami

Kniha Veroniky Košnarové Kouzelník s hračkami, hledač nových krásse věnuje zajímavé, byť málo připomínané kapitole z dějin české avantgardy, jihočeské skupině Linie, která působila ve třicátých letech 20. století v Českých Budějovicích, a především jejímu ústřednímu představiteli, Josefu Bartuškovi. Na rozdíl od monografie Jaroslava Anděla Avantgarda o mnoha médiích(2004) se zde těžiště pozornosti posouvá směrem k Bartuškově literární tvorbě; pro zpracování rozsáhlého materiálu, různorodého z hlediska prostředků i stylů, s nimiž linisté pracovali, přitom autorka zvolila adekvátní přístup kombinující tematický pohled a chronologii. Přínosné jsou i obecněji pojaté exkurzy, které látku zasazují do širšího kontextu zejména meziválečné avantgardy, ale věnují se například také krajině, důležité v díle Josefa Bartušky. Hned v úvodu a poté i průběžně věnuje autorka pozornost rovněž regionálnímu rozměru činnosti skupiny Linie. Právě tento aspekt, který se projevuje i v zájmu o některá zcela neavantgardní témata, ukazuje avantgardní hnutí v českém prostředí z neobvyklé perspektivy a dovoluje uvažovat o obecnějších aspektech avantgardního umění.  (z recenzního posudku Josefa Hrdličky)