V polovině srpna se v Českém ráji uskutečnil zážitkový Letní vědecký kemp pro učitele základních a středních škol. Akce, která se letos uskutečnila již po čtvrté, je součástí projektu Otevřená věda Akademie věd ČR.
Odborný program si pro účastníky kurzu připravili lektoři
z Biologického centra AV ČR, z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, z Ústavu
experimentální botaniky AV ČR, Matematicko-fyzikální fakulty UK a Přírodovědecké fakulty UK.
Učitelé si vyzkoušeli řadu praktických cvičení a experimentů, které mohou vyzkoušet se svými
studenty a žáky v rámci výuky. Při zařazování workshopů do programu organizátoři rovněž dbali
na to, aby použitý materiál a pomůcky byly pro školy finančně dostupné.
„Letos jsme kemp rozdělili do tří po sobě jdoucích bloků. První
blok byl určen pedagogům s aprobací matematika – fyzika, druhý pedagogům chemie – biologie a třetí
blok byl poprvé určen pedagogům prvního stupně základních škol“, shrnuje členění akce hlavní
organizátorka Monika Petržílková.
Fyzikáři si vyzkoušeli, jak je možné výuku matematiky a fyziky
vzájemně propojit tím, že „fyzika vstoupí do matematiky“, zkusili si, jak využít USB teploměr a
mikroskop ve výuce fyziky, dozvěděli se, co mají společného matematika a animovaný seriál
Simpsonovi a naučili se nové experimenty, které rozvíjí nejenom fyzikální uvažování dětí, ale i
jejich samostatnost a kreativitu. Biologové si zkusili izolovat parazitickou hlístici nebo pitvu
housenky, strávili den v přírodní rezervaci velkých kopytníků v bývalém vojenském areálu Milovice
ve středních Čechách, kde měli možnost mj. vidět a dozvědět se vše o zubrech a praturech.
Středoškolskou výuku zakončil blok, který byl určen I. stupni ZŠ.
„Několik let pořádám kurzy pouze pro středoškolské kantory, proto
jsem byla hodně zvědavá, jakou odezvu budou mít i u učitelek, které pracují s malými dětmi, u nichž
pochopení exaktních věd hravou formou vyžaduje nemalé úsilí a píli právě u jejich kantorek. Jejich
nadšení a neutuchající radost z celodenního vytváření různých „hraček“ však předčily mé očekávání.
Paní učitelky si zkusily vyrobit fyzikální hračky, které umožňují dětem proniknout do fyzikálních
zákonitostí a poznat, že fyzikální zákonitosti využívá v běžném životě opravdu každý, ať si to
uvědomuje nebo ne. Zkusily si zajímavé pokusy z botaniky a chemie, přičemž všechny aktivity byly
uzpůsobeny dané věkové skupině.“, dodala Petržílková.
Akademie věd ČR se v rámci projektu
Otevřená věda
věnuje vzdělávání pedagogů přírodovědných a humanitních oborů. Profesní rozvoj pedagogů je totiž
významnou aktivitou, která vede ke zvýšení zájmu a motivaci žáků a studentů k vědecké práci. Školy
a jejich učitelé tak hrají důležitou roli při uvádění žáka do oblasti vědy.
Cílem vzdělávání učitelů je dosáhnout posunu ve způsobu výuky
daných předmětů tak, aby učivo bylo podáno atraktivněji a jejich odborná materie srozumitelněji
interpretována s důrazem na experiment a praktické využití. Učitelé mají možnost obohatit svou
výuku o nejnovější trendy ve vědě a zatraktivnit výuku o poutavé a nevšední informace ze zákulisí
vědy a práce předních českých vědců.
Připravil: Divize vnějších vztahů – Odbor projektů, grantů a medializace
Foto: Divize vnějších vztahů – Odbor projektů, grantů a medializace
Foto: Divize vnějších vztahů – Odbor projektů, grantů a medializace
20. 9. 2017