Aktuality

11.1.2018

Číslo 6 Československé psychologie je věnováno

výzkumu řešení úloh u dětí předškolního věku. Jsou diskutovány právní a etické otázky v práci s dětmi a adolescenty a genderově odlišné fungování položek v Eysenckově osobnostním dotazníku (EPQ). Přehledové studie jsou věnovány duševnímu zdraví neheterosexuálů  a vizuální percepci u nemocných schizofrenií.

5.1.2018

Rada pro výzkum, vývoj a inovace

zveřejnila výsledky hodnocení výzkumných organizací za rok 2016. Mezi excelentními výsledky získala poprvé nejvyšší hodnocení A studie autorek z Psychologického ústavu Martiny Hřebíčkové a Sylvie Graf o přesnosti národních stereotypů.

16.11.2017

V právě vycházejícím čísle 5 Československé psychologie

čtenář nalezne tři empirické studie: cílem první z nich bylo syste­maticky ověřit vliv seberegulační intervence zaměřené na cíl (výcvik v dosahování cílů zalo­žený na sociálně-kognitivní teorii seberegulace) na dosahování cíle a seberegulační indexy. Druhá studie se zabývala formami důvěry (sociální a politické) a jejich souvislostmi s postoji k členským (ingroups) a nečlenským (outgroups) skupinám. Třetí studie byla věnována strategiím vyrovnávání se s rakovinou prsu.

14.11.2017

Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. v rámci Týdne vědy a techniky přednesl v pátek 10. 11. 2017

v Akademii věd na Národní třídě v Praze přednášku “Kolik fotografií se vejde do mozku”. Video z přednášky je nyní dostupné online.

Více aktualit

PsÚ AV ČR  › Lidé  › cv  › filip

Mgr. Miroslav Filip, Ph.D.

photo_filip.jpg* 1978


Institute of Psychology, The Academy of Sciences of the Czech Republic

Veveří 97, 602 00 Brno

Tel.: +420 532290 250
 
E-mail: filip@psu.cas.cz

 

Research interests

  • psychology of personal constructs - methodology and applications in education and clinical field
  • philosophy of science

 

Education, practice

  • 2005 - 2009: full-time job at the Centre of Clinical Psychology for Children, Prague - Luziny
  • 2006: Ph.D., Faculty of Social Sciences, MasarykUniversity, Brno
  • 2004 – present: part-time job at the Institute of Psychology, Academy of Sciences
  • 2002 - 2004: part-time job at the Centre for Research of Personality Development, Faculty of Social Sciences, Brno
  • 1997 – 2003: study of psychology, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno

 

Research projects supported by grant agencies

  • Grant agency of Czech Republic 406/09/P604: Psychological diagnostics from the point of view of the personal construct theory (2009-2011, postdoctoral project)
  • Grant agency of Czech Republic 406/06/1577: Text analysis as a research and diagnostic tool (2006-2008, member of the research team)
  • Cognitive Systems: Experiments, Modelling and Testing in Vision, Judgement and Knowledge (workshop 2.- 3. 11. 2005, Graz, founded by Austrian Science and Research Liaison Office)

 

Membership in associations and organizations

The George Kelly Society [http://www.kellysociety.org/about-gks]

Personal Construct Theory & Practice - journal editorial board [http://www.pcp-net.org/journal/]

 

Selected publications

Filip, M., & Kovářová, M. (2016). The self between cacophony and monologue: A conceptualization and empirical examination of dialogical complexity. Journal of Constructivist Psychology. 1-25. [online first: http://www.tandfonline.com/eprint/rGvWBXWXvs3yCH4aXcsU/full]

Strobachová, B., & Filip, M. (2016). School is our common world: A constructivist-phenomenological study of the construing of Roma pupils and their teacher. In D. Winter, N. Reed (Eds.), The Wiley Handbook of Personal Construct Psychology, pp. 383-396. Chichseter: Wiley.

Kovářová, M., & Filip, M. (2015). Integrating the differentiated: A review of the personal construct approach to cognitive complexity. Journal of Constructivist Psychology, 28, 342-366. [http://www.tandfonline.com/eprint/De45eE4I4Qd8MxHKQdba/full]

Filip, M. (2014). Psychological meaning from the point of view of the theory of personal constructs. In S. Kreitler, T. Urbánek (Eds.), Conceptions of meaning (pp. 195-209). New York: Nova Publishers.

Filip, M., Kovářová, M., & Urbánek, T. (2012). Relationships between Bannister's intensity and consistency in verbal and non-verbal grids. Personal Construct Theory & Practice, 9, 28-40. [http://www.pcp-net.org/journal/pctp12/index.html]