Aktuality

19.2.2018

Ve dnech 8. - 11. 2. 2018 se konal 10. ročník Kognitivní školy,

kterou organizovalo oddělení Kognitivní psychologie. Organizátoři připravili prezentaci, která zachycuje vývoj Kognitivní školy za posledních 10 let.

11.1.2018

Číslo 6 Československé psychologie je věnováno

výzkumu řešení úloh u dětí předškolního věku. Jsou diskutovány právní a etické otázky v práci s dětmi a adolescenty a genderově odlišné fungování položek v Eysenckově osobnostním dotazníku (EPQ). Přehledové studie jsou věnovány duševnímu zdraví neheterosexuálů  a vizuální percepci u nemocných schizofrenií.

5.1.2018

Rada pro výzkum, vývoj a inovace

zveřejnila výsledky hodnocení výzkumných organizací za rok 2016. Mezi excelentními výsledky získala poprvé nejvyšší hodnocení A studie autorek z Psychologického ústavu Martiny Hřebíčkové a Sylvie Graf o přesnosti národních stereotypů.

16.11.2017

V právě vycházejícím čísle 5 Československé psychologie

čtenář nalezne tři empirické studie: cílem první z nich bylo syste­maticky ověřit vliv seberegulační intervence zaměřené na cíl (výcvik v dosahování cílů zalo­žený na sociálně-kognitivní teorii seberegulace) na dosahování cíle a seberegulační indexy. Druhá studie se zabývala formami důvěry (sociální a politické) a jejich souvislostmi s postoji k členským (ingroups) a nečlenským (outgroups) skupinám. Třetí studie byla věnována strategiím vyrovnávání se s rakovinou prsu.

Více aktualit

50. výročí založení Psychologického ústavu AV ČR 

V roce 2017 slaví Psychologický ústav Akademie věd ČR výročí 50 let od svého založení. Psychologický ústav bývalé Československé akademie věd v Praze s pobočkou v Brně byl založen 1. 4. 1967. Vznikl ze dvou pracovišť: 

1. Ze společného oddělení Psychologického ústavu Univerzity Karlovy a Pedagogického ústavu Jana Ámose Komenského ČSAV se zaměřením na obecnou a sociální psychologii, které bylo založeno již v roce 1957 z iniciativy profesora PhDr. Jana Doležala a profesora PhDr. Otokara Chlupa jako první krok k budoucímu samostatnému psychologickému pracovišti v ČSAV;

2. Z oddělení pedagogické a vývojové psychologie Pedagogického ústavu Jana Ámose Komenského ČSAV.

Tato dvě pracoviště se stala základem oddělení sociální psychologie a oddělení psychologie učení a vývoje samostatného ústavu. Nově bylo konstituováno oddělení psychologie osobnosti.

Prvním ředitelem Psychologického ústavu ČSAV se stal profesor PhDr. et RNDr. Vladimír Tardy, který vedl i oddělení psychologie osobnosti. Z vedení ústavu byl odvolán počátkem sedmdesátých let při čistkách na začátku období tzv. normalizace. Poté byl i pensionován a na počátku roku 1977 se stal jedním ze signatářů Charty 77.

Z brněnské pobočky ústavu se k 1. 1. 1970 stala Psychologická laboratoř ČSAV. Jejím ředitelem se stal profesor PhDr. Vilém Chmelař. Tyto dvě instituce odborně spolupracovaly, ale byly nezávislé. Vědecká témata, která byla v Psychologickém ústavu a v Psychologické laboratoři zkoumána, byla prof. Chmelarurčována tzv. Státním plánem základního výzkumu. Psychologický ústav ČSAV uspořádal během sedmdesátých a osmdesátých let několik mezinárodních konferencí na široce pojaté téma psychologie učení. Poslední z těchto konferencí, tentokrát s důrazem na psychický vývoj, se konala v Praze v roce 1991.

Psychologický ústav se od svého založení stal také vydavatelem časopisu Československá psychologie s podtitulem Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Časopis vycházel sice již od roku 1957, ale od založení ústavu je s ním těsně spjat. Časopis pochopitelně zrcadlí odborný i společenský vývoj v oboru i v naší zemi v posledním téměř půlstoletí s jeho peripetiemi. Blíže o jeho historii se dočtete zde.

V roce 1983 byla Psychologická laboratoř ČSAV v Brně spolu s dalšími společensko-vědními pracovišti včleněna do Ústavu pro výzkum společenského vědomí jako psychologické oddělení. To bylo připojeno na vlastní žádost k Psychologickému ústavu ČSAV v Praze na jaře roku 1990.

Společenské změny po listopadu 1989 znamenaly na jedné straně zřízení vědecké rady jako výrazného demokratického prvku v organizaci vědecké práce, otevření pracoviště světu, mezinárodní spolupráci, svobodnou volbu témat bádání a otevřenou vědeckou diskusi, na druhé straně výraznou redukci počtu pracovníků a zrušení některých oddělení v průběhu několika fází transformačního procesu, kterým nejprve ČSAV a poté AV ČR prošla.

Při hodnocení minulosti je však třeba konstatovat, že přes ideologický nátlak zvenčí i zevnitř, vedoucí k deformacím témat i lidí, se na obou akademických psychologických pracovištích jako jediných pracovištích zaměřených především na základní výzkum dařilo pěstovat psychologii jako vědeckou disciplínu na kvalitní odborné úrovni. Vznikly zde i práce a publikace, které obstály ve zkoušce času. Platí to zejména o výzkumu v oblastech kognitivní psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti.

Na přelomu let 1992 a 1993 byla v návaznosti na dělení federálního státu a vznik samostatné České republiky Československá akademie věd transformována do AV ČR. V roce 1993 bylo v souvislosti se změnou ve vedení Psychologického ústavu AV ČR přeneseno ředitelství ústavu z Prahy do Brna. Od té doby pracovaly v Praze dvě pobočky ústavu, z nichž jedna (zabývající se především výzkumem stresu) byla později zrušena a její pracovníci přešli do resortu ministerstva obrany. Od roku 2003 pracují v ústavu čtyři oddělení, jejichž členy jsou jak brněnští, tak pražští pracovníci: oddělení psychologie osobnosti, oddělení kognitivní psychologie, oddělení psychologie zdraví a oddělení psychologické metodologie. V roce 2013 došlo ke sloučení oddělení psychologie zdraví a oddělení psychologie osobnosti, vzniklo nové odělení sociální psychologie a osobnosti. Tato oddělení nyní vymezují a charakterizují i hlavní oblasti výzkumu, realizovaného v Psychologickém ústavu AV ČR, v.v.i.