Aktuality

15.3.2018

Klamárium v Ostravě

Putovní výstava Klamárium: Co prozrazují zrakové klamy o lidské mysli bude 16. března 2018 otevřená ve Světě techniky v Dolních Vítkovicích v Ostravě. Výstava bude k vidění do konce října.

7.3.2018

V úterý 6. března 2018 se Doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. zúčastnil v Českém rozhlase diskuse

o tom, co to znamená ovládat více jazyků a jaké k tomu  mají lidé předpoklady. Link na článek včetně odkazu na archiv vysílání naleznete zde.

7.3.2018

Letošní první číslo Československé psychologie

se ve výzkumných studiích věnuje rizikovým faktorům, které mohou ovlivnit suicidální myšlenky, plány a pokusy, a dále zvládání deprese u adolescentů a roli, kterou v této souvislosti má rodičovské přijetí / odmítnutí a rysová úzkost. Třetí studie je věnována individuálním rozdílům v inhibici přesvědčení při sylogistickém usuzování.

19.2.2018

Ve dnech 8. - 11. 2. 2018 se konal 10. ročník Kognitivní školy,

kterou organizovalo oddělení Kognitivní psychologie. Organizátoři připravili prezentaci, která zachycuje vývoj Kognitivní školy za posledních 10 let.

Více aktualit

Oddělení metodologie psychologického výzkumu

Pracovníci Oddělení metodologie psychologického výzkumu se systematicky věnují rozvíjení metod, které jsou aplikovány v psychologických výzkumech ústavu, i obecně rozvoji metod, které mohou obohatit psychologii jako disciplínu. Jedná se o metody, jež jsou používány v mnoha jiných vědních oborech, jako jsou např. metody statistické analýzy dat nebo některé přístupy a postupy kvalitativní metodologie, ale i metody a techniky, které jsou pro obor psychologie jedinečné, jako např. metody psychometrické a psychodiagnostické.

Nejčastěji používanými kvantitativními metodami a metodami statistické analýzy dat jsou metody mnohorozměrné statistiky – např. různé postupy mnohorozměrného a optimálního škálování, shlukové analýzy, regresní a faktorové analýzy a také strukturního modelování. Praktické využití v psychodiagnostice mohou zaznamenat výsledky výzkumů zabývajících se možnostmi využití počítačových verzí tradičních testových a dotazníkových metod, popřípadě tzv. počítačových adaptivních metod (CAT - Computer Adaptive Testing), založených na tzv. teorii odpovídání na položku (IRT - Item Response Theory).

Kvalitativní přístupy rozvíjené na oddělení vycházejí z narativní metodologie a sémiotického přístupu ke kvalitativním údajům. Věcné studie těchto metod se zabývají otázkami validity těchto přístupů ve vztahu k jejich přínosu pro poznání zkoumaných jevů. Narativní modus organizace osobní zkušenosti a konstrukce reality a formování osobní identity je zkoumán především v souvislosti se subjektivním pojetím životní dráhy jedince. Hermeneuticko-narativní přístup integruje osobnostní, kognitivní i metodologickou perspektivu.

Kvalitativní a kvantitativní postupy se při práci na oddělení metodologie snažíme využívat syntetizujícím způsobem, na základě toho, které přístupy jsou vhodnější pro konkrétní typ dat. Kvalitativní postupy jsou v odůvodněných případech využívány pro generování dat přístupných kvantitativnímu zpracování. Tento přístup je rozvíjen např. v oblasti tzv. psychosémantických metod.

 

Výzkumy v současné době

V oddělení probíhá výzkum komplexity psychického života a výzkum kognitivního tréninku.

 

Pracovníci oddělení

Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (vedoucí) www
Mgr. et Mgr. Kristína Czekóová, Ph.D.  
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. www
Doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. www
PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. www
PhDr. Petr Květon, Ph.D. www
Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.  
Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.  
Mgr. Zuzana Pokorná, Ph.D.  
Prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. www
Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. www

 

 

Projekty

Aktuální

  • Jiří Mudrák: Rozvoj akademické excelence: Systemický přístup k mimořádnému výkonu u akademiků a akademiček na počátku kariéry (2017-2019), RIV
  • Ivo Čermák: Závažně traumatizované dívky: vliv komplexního interpersonálního traumatu na psychopatologii osobnosti v adolescenci (2016-2018), RIV
  • Kristína Czekóová: Individuální rozdíly v diferenciaci mezi reprezentací sebe a druhých lidí (2015-2017), RIV
  • Petr Květoň: Psychologické aspekty hraní počítačových her: třígenerační studie (2015-2017), RIV

 

Ukončené

  • Kateřina Zábrodská: Kvalita pracovního prostředí a well-being zaměstnanců ve veřejném vysokém školství (2014-2016), RIV
  • Tomáš Urbánek: Rysy osobnosti jako mediátory účinnosti kognitivního tréninku (2013-2014), RIV
  • Tomáš Urbánek: Komplexita jako výraz psychického života jedince (2012-2014), RIV
  • Tomáš Urbánek: Rozličné verze kognitivní tréninkové metody N-back: srovnání efektivity ve zvyšování skórů fluidní inteligence (2011-2012), RIV
  • Kateřina Zábrodská: Šikana a mobbing v terciárním vzdělávání: Možnosti kvalitativní metodologie jako výzkumného a intervenčního nástroje (2010-2012), RIV
  • Tomáš Urbánek: Analýza příběhů evokovaných Tématicko apercepčním testem: kvantitativní a kvalitativní přístupy (2009-2011), RIV
  • Vladimír Chrz: Dialogické jednání v individuálním, skupinovém a kulturním kontextu (2009-2011), RIV
  • Martin Jelínek: Problematika polytomních IRT modelů v oblasti psychologie osobnosti a jejich implementace do software CATO (2009-2011), RIV
  • Miroslav Filip: Psychologická diagnostika z pohledu teorie osobních konstruktů (2009-2011), RIV
  • Petr Květon: Možnosti počítačového adaptivního testování založeného na IRT v oblasti psychologické diagnostiky (2006-2007), RIV