Lidé
Garant výzkumu: doc. Ing. Stanislav Pospíšil, Ph.D.
Vedoucí laboratoře: prof. Ing. Sergii Kuznetsov, DrSc.
+420 567 225 310
Členové laboratoře: doc. Ing. Stanislav Pospíšil, Ph.D.
Mgr. Arsenii Trush
Výzkumná infrastruktura
Klimatický větrný tunel
- navržen jako uzavřený okruh s řízenou rychlostí větru a teplotních podmínek. Zahrnuje klimatickou a aerodynamickou část. Aerodynamická část je uzpůsobena k simulaci účinků větru na modelech v měřítku, zařízení v klimatické části se využívá k vyšetřování povětrnostních vlivů, včetně větru, teploty, deště a sálavého tepla stavební konstrukce a prvky. S použitím výměníku tepla je možné cyklicky regulovat teplotu v celém tunelu za proudění vzduchu v rozsahu -10 až 30 ° C v relativně krátkém časovém období. Nedílnou součástí vybavení tunelu jsou nástroje k analýze proudění vzduchu, systém sběru dat, měření tlaků na površích konstrukcí a modelů, přesné termometrii a mnoha dalších přístrojů. K dispozici jsou dílny pro výrobu modelů.
- Klimatická část (sekce) - experimenty týkající se výzkumu v oblasti inženýrských problémů ve stavebnictví, architektuře, památkové péči a v jiných oblastech, kde se sledují účinky větru spolu s dalšími faktory, jako je mráz, sálavé teplo a déšť. Klimatická část je obdélníkového průřezu 2,5 x 3,9 m s délkou 9,0 m. V této části je možné dosáhnout rychlosti větru až do 18 m/s (v závislosti na poloze vertikálně pohyblivém stropu a pohyblivé klapky). Intenzita deště spolu s velikostí kapek je regulována tak, aby byly simulovány podmínky odpovídající mrholení nebo hustého deště. K dispozici je rovněž radiační systém se čtyřmi infračervenými lampami s celkovým výkonem 8 kW a maximálním úhlem 60°. Výkon je regulován v plném rozsahu, a v případě potřeby je možné využít jen jednu lampu.
- Aerodynamická sekce - experimenty v oblasti účinků větru na konstrukce, větrných charakteristik, lokálních podmínek proudění větru, komfortu chodců, aero-elastické odezvy konstrukce, difúze, rozptyl znečišťujících látek, vlivy proudění na tepelné ztráty budov a větrání, účinky větru na dopravní systémy, větrná energie. Pracovní prostor aerodynamické sekce je obdélníkového průřezu 1,9 (šířka)× 1,8 m (výška). Celková délka proudovodu aerodynamické části je 11,0 m, včetně části pro vývoj turbulentní mezní vrstvy. Simulace mezní vrstvy atmosféry s požadovanými charakteristikami vychází z použití prvků jako jsou mříže, Counihanovy generátory, bariéry a podlahové desky s různou drsností. Rozsah rychlosti větru v prázdné pracovní sekci je 1,5-33 m/s
- CTA (Constant Temperature Anemometry) – drátková anemometrie měření rychlosti a turbulence v 1, 2 nebo 3-rozměrném proudění vzduchu.
- PIV (Particle Image Velocimetry) - neinvazivní metoda založená na laserovém osvětlování a kamerovém snímání proudu. Využívá se k měření obtékání konstrukcí, turbulence apod.
- DEWETRON - moderní systém určený ke sběru dat za současného multikanálového vzorkování. Využívá 24-bitový A/D převodník s anti-aliasingem a umožňuje zpracování signálů. Zařízení je použitelné jak pro analogový tak pro digitální signál s pokročilými metodami zpracování. Může být použit pro jednotlivé měření tlaku pomocí snímačů tlaku, v kombinaci s jinými typy dynamických snímačů, jako potenciometry. K dispozici je 32 analogových kanálů.
- Traverse System Dantec - pomocný nástroj pro přesné skalární a vektorové mapování proudového pole založené na měření tlaku a složek rychlosti větru.
- Tlakový Scanner Scanivalve – k měření hodnot tlaku za přímého měření na povrchu modelu , rychlé vzorkování.
- Environmentální měření – termo-kamery, anemometry, termo-anemometry, teploměry, termo-vlhkoměry, tlakové senzory.
- Pěti-otvorová sonda - slouží k získání skalárních a vektorových vlastnosti složitých proudových polí, měření třísložkové rychlostí větru.
- Vizualizace proudu – generátor kapiček, mlhy, generátor heliových (He) bublinek.
- Manometr LU 200 – kapalinový manometr pro měření změn tlaku nebo diferenčního tlaku vzduchu.
- Pitotovy trubice - měření rychlosti proudu.
Realizované projekty