FAQ

Často kladené dotazy pro čtenáře 

Zapojené knihovny:

  1. Nemůžu na portálu prohledávat katalog knihovny, kterou navštěvuji. Proč tomu tak je?

  2. Zapojí se do portálu Knihovny.cz všechny knihovny v České republice?

Národní zdroje:

  1. Hledám knihy z populární knižní série. Oproti svému očekávání vidím mezi prvními výsledky vyhledávání takové publikace, které jen čerpají z původního námětu. Proč jsou knihy, které hledám, až za nimi?

  2. Řazení výsledků vyhledávání neodpovídá mému očekávání. Zajímají mě především knihy v českém jazyce, ale mezi prvními vyhledanými záznamy je nevidím. Proč nemají knihy v češtině přednost?

  3. Použil(a) jsem filtr "Typ dokumentu" > "Knihy", ale ve výsledcích vyhledávání vidím i deskové hry, omalovánky nebo křížovky. Proč jsou zařazeny mezi knihy?

  4. Jak na portálu vyhledám e-knihy (zejména takové, které jsou dostupné zdarma a bez registrace)? Proč pro ně ve filtru "Typ dokumentu" neexistuje samostatná kategorie?

  5. Na portálu se vyskytuje tatáž publikace vícekrát, i když se jedná o stejné vydání. Proč portál správně nesjednotil všechny záznamy o jediném dokumentu?

  6. Narazil(a) jsem na záznam, ve kterém je chyba. Můžete ho na portálu opravit?

  7. Chci nahlásit záznam, u kterého se zobrazuje nesprávná obálka nebo obsah knihy. Jak mám postupovat?

Zahraniční zdroje:

  1. Proč nelze v "Zahraničních zdrojích" filtrovat výsledky vyhledávání podle dostupnosti?

  2. Proč nemohu v "Zahraničních zdrojích" přeskakovat větší počet stránek výsledků vyhledávání (např. z první stránky rovnou na poslední)?

Přihlašování:

  1. Jsem čtenářem v několika knihovnách a na portál Knihovny.cz jsem se přihlásil účtem jedné z nich. V přehledu "Moje knihovny" nyní vidím své členství v této knihovně a můžu přes portál používat její služby. Proč ale portál sám nepoznal, že jsem registrován i v jiných knihovnách?

  2. Chci se přihlásit na portál, ale zapomněl(a) jsem přihlašovací údaje do své knihovny. Proč neobsahuje přihlašovací formulář některých knihoven odkaz na zaslání e-mailu v případě zapomenutého loginu a hesla?

  3. K čemu je na portálu Knihovny.cz přihlašování přes Facebook, Google, LinkedIn, ORCid nebo GitHub?

Ostatní:

  1. Nemůžu najít knihovnu v adresáři knihoven. Skutečně se v adresáři nachází?

  2. Mám potíže s používáním portálu v prohlížeči Internet Explorer...

  3. Existuje mobilní aplikace Knihovny.cz pro Android či iPhone?


 

Zapojené knihovny:

 

  1. Nemůžu na portálu prohledávat katalog knihovny, kterou navštěvuji. Proč tomu tak je?

    Pokud na portálu nemůžete najít publikace z Vaší knihovny a přihlásit se účtem, který používáte ve své knihovně, znamená to, že knihovna dosud nebyla zapojena do portálu. Můžete se zeptat ve Vaší knihovně, zda má zapojení do portálu v plánu. Seznam knihoven, které se právě připravují k zapojení, najdete zde.

    Nahoru

     

  2. Zapojí se do portálu Knihovny.cz všechny knihovny v České republice?

    Rádi bychom dosáhli zapojení co největšího počtu knihoven. Zapojení každé knihovny je však dobrovolné.
    Knihovny zapojující se do portálu musí splňovat nezbytné technické požadavky (více zde), proto jejich počet roste spíše pozvolna.

    Nahoru

     

Národní zdroje:

 

  1. Hledám knihy z populární knižní série. Oproti svému očekávání vidím mezi prvními výsledky vyhledávání takové publikace, které jen čerpají z původního námětu. Proč jsou knihy, které hledám, až za nimi?

    Nejvyšší relevance při vyhledávání se přiřazuje právě takovým dokumentům, jejichž hlavní název se přesně shoduje s vyhledávaným výrazem.
    Dotazu ve tvaru "Harry Potter" nejvíce odpovídají dokumenty, jejichž název zní právě "Harry Potter" - v tomto případě nejde o knihy z hlavní série.
    Tituly dílů série jako "Harry Potter a Kámen mudrců" nebo "Harry Potter a vězeň z Azkabanu" jsou podobné, nikoliv stejné jako výraz "Harry Potter" - zařadí se tedy až za výsledky s přesnou shodou názvu.

    U valné většiny dokumentů toto pravidlo výrazně zpřesňuje a usnadňuje vyhledávání - k případům, kdy se takto dostanou do popředí publikace inspirované známějšími díly, dochází jen zřídka.

    Nahoru

     

  2. Řazení výsledků vyhledávání neodpovídá mému očekávání. Zajímají mě především knihy v českém jazyce, ale mezi prvními vyhledanými záznamy je nevidím. Proč nemají knihy v češtině přednost?

    Nastavení řazení výsledků vyhledávání stále upravujeme a vylepšujeme podle připomínek zapojených institucí. Ty zatím tvoří především vědecké knihovny, které kladou důraz na odborné články v různých jazycích. Městské knihovny pro své čtenáře naopak upřednostňují vyhledávání knih v češtině (zejména beletrie). Z důvodu protichůdné podstaty těchto preferencí typ dokumentu ani jazyk nehrají roli při určování relevance výsledků vyhledávání.

    Pro snazší nalezení toho, co právě hledáte, je nejlepší použít filtry z postranního panelu výsledků vyhledávání. Pokud hledáte např. knihu, ve filtru "Typ dokumentu" zvolte "Knihy". Hledáte-li dokumenty v konkrétním jazyce použijte filtr "Jazyk".

    Nahoru

     

  3. Použil(a) jsem filtr "Typ dokumentu" > "Knihy", ale ve výsledcích vyhledávání vidím i deskové hry, omalovánky nebo křížovky. Proč jsou zařazeny mezi knihy?

    Křížovky, omalovánky apod., které nevycházejí pravidelně, jsou v bibliografických záznamech považovány za tištěné monografie, stejně jako knihy. Neexistuje pro ně zvláštní typ dokumentu. Tímtéž způsobem se často zapisují i deskové hry. Protože pojem tištěné monografie není příliš uživatelsky přívětivý a většinu tištěných monografií představují knihy, označujeme tento typ dokumentu na portálu jako knihy.

    Nahoru

     

  4. Jak na portálu vyhledám e-knihy (zejména takové, které jsou dostupné zdarma a bez registrace)? Proč pro ně ve filtru "Typ dokumentu" neexistuje samostatná kategorie?

    Ke knihám v elektronické podobě se nejsnáze dostanete použitím filtrů "Typ dokumentu > "Knihy" a "Typ výpůjčky" > "online". Pro zúžení dotazu na volně dostupné dokumenty použijte filtr "Typ výpůjčky" > "online" > "dostupné"

    Plné texty knih z projektu E-knihovna Městské knihovny v Praze snadno najdete na hlavní stránce ve sloupci E-knihy ke stažení.

    Na portálu Knihovny.cz se nepracuje s typem dokumentu e-kniha, protože neexistuje jednoznačný a přesný výklad toho pojmu. Z e-knihu může být považován dokument ve formátu EPUB nebo MOBI, soubor PDF s textovou vrstvou či bez ní, text v jakémkoliv dalším souborovém formátu nebo plný text vystavený na webu v HTML. Pokud by existoval filtr e-knihy, odlišní uživatelé by při jeho použití očekávali odlišné výstupy. Mimo to, stávající řešení umožňuje přehlednou práci s různými typy elektronických dokumentů, nikoliv jen s knihami.

    Nahoru

     

  5. Na portálu se vyskytuje tatáž publikace vícekrát, i když se jedná o stejné vydání. Proč portál správně nesjednotil všechny záznamy o jediném dokumentu?

    Portál sbírá záznamy o dokumentech z různých institucí o různé kvalitě a úplnosti. Systém pro odstraňování duplicit rozpozná, že se záznamy z různých knihoven týkají téhož dokumentu, na základě testování shody alespoň jedné z několika sad údajů. Záleží proto především na kvalitě záznamů, které získáváme z knihoven. Ke sloučení záznamů nemůže dojít na základě údajů, které jsou nepřesné či zapsané nestandardním způsobem.

    Nahoru

     

  6. Narazil(a) jsem na záznam, ve kterém je chyba. Můžete ho na portálu opravit?

    Do záznamů sklízených z knihoven a dalších zdrojů zapojených do portálu nikterak manuálně nezasahujeme. Chybný záznam může opravit pouze instituce, která jej portálu poskytla. Data přijímaná na portál nebudou nikdy zcela bez chyb - tvoří je lidé. Narazíte-li na opravdu závažnou chybu v záznamu, můžete kontaktovat buďto instituci, kde byl vytvořen, nebo naši technickou podporu (která se pokusí dohodnout opravu s touto institucí).

    Nahoru

     

  7. Chci nahlásit záznam, u kterého se zobrazuje nesprávná obálka nebo obsah knihy. Jak mám postupovat?

    Pod obálkou či obsahem dokumentu v úplném zobrazení záznamu se nachází odkaz na Obálky knih, kde můžete použít tlačítko "Ohlásit chybnou obálku" nebo "Ohlásit chybný obsah".

    Nahoru

     

Zahraniční zdroje:

 

  1. Proč nelze v "Zahraničních zdrojích" filtrovat výsledky vyhledávání podle dostupnosti?

    Prohledávání "Zahraničních zdrojů" je řešeno formou dotazů do indexu poskytovaného třetí stranou. Údaje o dostupnosti zdrojů, ať už bez omezení nebo jen ze zapojených knihoven, nejsou součástí tohoto indexu - přiřazují se k výsledkům vyhledávání až v okamžiku jejich zobrazení uživateli.

    Nahoru

     

  2. Proč nemohu v "Zahraničních zdrojích" přeskakovat větší počet stránek výsledků vyhledávání (např. z první stránky rovnou na poslední)?

    Generování seznamu výsledků vyhledávání v "Zahraničních zdrojích" není pod kontrolou portálu Knihovny.cz. Dotahuje se z indexu poskytovaného třetí stranou. Výsledky se načítají průběžně, a proto nelze přeskakovat větší množství stránek. Záleží také na Vašem nastavení počtu výsledků na jedné stránce: Čím více jich je, tím méně stran lze přeskočit.

    Nahoru

     

Přihlašování:

 

  1. Jsem čtenářem v několika knihovnách a na portál Knihovny.cz jsem se přihlásil účtem jedné z nich. V přehledu "Moje knihovny" nyní vidím své členství v této knihovně a můžu přes portál používat její služby. Proč ale portál sám nepoznal, že jsem registrován i v jiných knihovnách?

    Jeden z hlavních přínosů portálu spočívá v jednotném přístupu ke službám zapojených knihoven. Tuto funkci můžete naplno využít za následujících podmínek:

    • Knihovny, kde jste zaregistrováni, musí být zapojeny do portálu Knihovny.cz. Seznam těchto knihoven najdete zde.
    • Abyste měli souběžný přístup ke službám všech zapojených knihoven, v nichž jste čtenářem, musíte si na portálu nejprve propojit své čtenářské účty:
      1. Poprvé se na portál přihlásíte účtem libovolné zapojené knihovny.
      2. Po přihlášení vidíte v pravém horním rohu obrazovky své jméno, přes které se dostanete na svůj profil.
      3. V sekci "Propojené účty" si přes tlačítko "Připojit další účet" přidáte účet z další zapojené knihovny, kde jste registrováni.
      4. Při příští návštěvě se můžete přihlásit kterýmkoliv ze svých připojených účtů - na portálu tím budete přihlášeni i ke všem ostatním připojeným účtům. Více informací najdete zde.
      5. Účty je tedy nutno připojit ručně. Portál nemůže sám poznat, ve kterých zapojených knihovnách jste registrováni - knihovny navzájem nesdílejí údaje o svých uživatelích a ani portál Knihovny.cz nemá jak tuto informaci získat.
    • U některých knihoven je nutné mít platnou nebo jen nedávno prošlou registraci. Pokud si registraci neobnovíte, může být učet zablokován a nepřihlásíte se přes něj ani na portál Knihovny.cz.

    Nahoru

     

  2. Chci se přihlásit na portál, ale zapomněl(a) jsem přihlašovací údaje do své knihovny. Proč neobsahuje přihlašovací formulář některých knihoven odkaz na zaslání e-mailu v případě zapomenutého loginu a hesla?

    Zapomenuté přihlašovací údaje si lze vždy obnovit v online katalogu zapojené knihovny.
    Z portálu je to možné jen u těch institucí, které se samy zapojily do federace identit eduID.cz a my jen odkazujeme na jejich vlastní přihlašovací bránu.
    Pro obnovu loginu či hesla v knihovnách, které mají přihlašovací bránu zřízenou prostřednictvím Moravské zemské knihovny a jsou členy eduID.cz jen kvůli splnění technických podmínek zapojení do portálu, je třeba navštívit jejich vlastní katalog.

    Nahoru

     

  3. K čemu je na portálu Knihovny.cz přihlašování přes Facebook, Google, LinkedIn, ORCid nebo GitHub?

    Přihlášení pomocí účtu některé ze jmenovaných sociálních sítí či služeb Vám může být užitečné v následujících případech:

    1. Pokud nejste registrovaní v žádné ze zapojených knihoven, ale chcete si na portálu vytvářet seznamy oblíbených titulů, ukládat svá často používaná vyhledávání nebo psát komentáře k publikacím. Stanete-li se někdy čtenářem některé ze zapojených knihoven, budete si moci připojit k účtu třetí strany i nový čtenářský účet a nadále přistupovat ke svým uloženým titulům atd.
    2. Jste registrovaní v některé ze zapojených institucí a k učtu z této knihovny si připojíte účet třetí strany za účelem pohodlnějšího přihlašování (např. když si pamatujete své přihlašovací údaje do Facebooku spíše než jméno a heslo k účtu v knihovně).

    Nahoru

     

Ostatní:

 

  1. Nemůžu najít knihovnu v adresáři knihoven. Skutečně se v adresáři nachází?

    Zkuste, prosím, pozměnit svůj dotaz. Názvy některých knihoven nemusí zcela odpovídat vyhledávanému výrazu (mohou se jmenovat např. jen "Obecní knihovna").

    Pokud nenajdete knihovnu podle jejího očekávaného názvu, zkuste zadat do vyhledávacího řádku název obce, kde se hledaná knihovna nachází.

    Nahoru

     

  2. Mám potíže s používáním portálu v prohlížeči Internet Explorer...

    Portál není optimalizovaný pro starší verze Internet Exploreru a v omezené míře funguje ve verzi 11. Problémy se můžou vyskytnout při ukládání oblíbených titulů nebo prohlížení historie vyhledávání u nepřihlášeného uživatele. Obecně doporučujeme portál používat v prohlížeči Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera aj.

    Nahoru

     

  3. Existuje mobilní aplikace Knihovny.cz pro Android či iPhone?

    Aplikace pro portál Knihovny.cz není vytvořena, ale portál je optimalizován pro používání ve webovém prohlížeči na tabletu či v mobilním telefonu.

    Nahoru