Podzvukový aerodynamický tunel byl navržen a vyroben v Ústavu termomechaniky a uveden do provozu koncem roku 1970. Uzavřený měřící prostor 0,1 x 0,1 m
2 má délku 2,2 m; kontrakční poměr vstupní dýzy je 28. Tunel má odsávané boční stěny, popřípadě i dno; strop měřícího prostoru tvoří ocelová aerodynamicky hladká stěna s otvory pro upevnění sond.
Rychlost proudění lze regulovat stavitelnými zvukovými hrdly od 0,1 m/s do M~0,8. Stupeň turbulence je kolem 0,15% při rychlosti pod 60 m/s. Intenzity fluktuací statické teploty a statického tlaku jsou řádově 10
-2 a 10
-3 procent.
Soustava mřížových generátorů turbulence na vstupu do měřícího prostoru umožňuje generovat intenzitu turbulence až do 12% (homogenní blízká izotropii do 100 m/s), resp. až na 3% do M~0,7, při struktuře blízké struktuře v proudových strojích. Při úpravě regulačního zvukového hrdla lze generovat periodické pulzace o frekvenci do 500 Hz.
Podzvukový aerodynamický tunel slouží:
- k vývoji metodiky CTA měření při změnách teploty proudu, v blízkosti stěny, při vysokých rychlostech (M>0.5) a při působení velkýchgradientů teploty. Vyvinutá metodika byla užita v základním výzkumu a při měřeních na skutečných strojích (turbíny a kompresory), při modelovém výzkumu šíření kouřové vlečky aj.,
- k základnímu výzkumu procesů a jevů ve smykových proudech (mezní vrstvy, vrstvy míšení, odtržené proudění) a při přechodu do turbulence v podmínkách vnitřní aerodynamiky.
Vysokorychlostní podzvukový aerodynamický tunel pro výzkum turbulence a mezních vrstev.