Previous Next
Kunsthistorické čtení autobiografií KLÁRA SOUKUPOVÁ Německý soubor studií zabývajících se autobiografickými texty, Das eigene Leben als ästetische Fiktion, by...
Za esejistikou Sylvie Richterové JAKUB ČEŠKA Petr Král měl jistě pravdu, když si ve svém polemickém textu (namířeném proti Kunderovským paradoxům Milana...
Za Jiřím Rambouskem MICHAL PŘIBÁŇ V neděli 4. listopadu 2018 v Brně náhle zemřel literární historik Jiří Rambousek. Zemřel v nedožitých...

Spolek Dobrá čeština ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR otevírá v rámci cyklu Večerní škola literatury interpretační seminář k vybraným literárněhistorickým a žánrovým otázkám české literatury 19. století.

Kurz bude rozvržen do čtyř okruhů, v každém z nich budou po úvodní přednášce následovat jeden až dva semináře věnované výkladu žánrových východisek daného uměleckého směru či epochy a interpretaci reprezentativních děl evropské literatury. Třetí část bloku bude patřit zevrubné četbě vybraných českých děl.

 

Vedoucí semináře: PhDr. Eduard Burget, Ph.D., Mgr. Markéta Kořená, Ph.D., PhDr. Pavel Šidák, Ph.D., PhDr. Michaela Bečková, Ph.D.

 

Místo: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Na Florenci 1420/3, 110 00 Praha 1

 

Čas: středa 19.00 až 20.30

 

Podmínkou účasti je domácí příprava (konkrétní texty budou s předstihem ohlášeny).

 

Všechny zájemce prosíme o potvrzující e-mail na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

Program (první setkání se uskuteční ve středu 4. 11. 2015):

 

Romantismus

1) Kulturně-historické zázemí českého romantismu (politické předpoklady romanismu: Francie, Anglie, Německo. Výtvarné umění romantismu: severská mytologie, orientalismus, individualismus a historismus/středověk)

2) Žánrový a tematický rezervoár německého romantismu

3) Žánrový a tematický rezervoár francouzského romantismu

4) Čtení v Máchovi

5) Čtení v Erbenovi

6) Neprávem opomíjení romantici

 

Realismus

1) Kulturně-historické zázemí českého realismu (rozvoj přírodních a technických věd, vědecké postupy v umění, Francie – barbizonská škola aj.)

2) Žánrový a tematický rezervoár francouzského a ruského realismu

3) Čtení v Raisovi a Novákové

4) Čtení v Arbesovi

5) Čtení v Klostermannovi, Uherovi a Šlejharovi

 

Moderna

1) Umělecká, historická a sociální východiska uměleckých sdružení devadesátých let 19. století (1890 Česká akademie věd a umění, 1891 Jubilejní výstava, 1895 Manifest České moderny, 1896 Katolická moderna)

2) Symbol jako základní nástroj básnické syntézy

3) Čtení v Březinovi

4) Čtení v Sovovi

5) Dekadentní čtení