Alice Koubová
Čtvrteční seminář CTS
23. 1. 2014
10.00
CTS, Husova 4, Praha 1
![]() |
|
Close Help |
Pojem druhé divadelní reformy Kazimierze Brauna upozorňuje na důležité proměny divadelní tvorby v druhé polovině 20. století. Jednou z největších českých osobností tohoto období je bezpochyby Ivan Vyskočil se svým projektem Nedivadla jakožto otevřené dramatické hry. Vyskočilův explicitní zájem o sledování dramatična in statu nascendi, důraz na hráčství a strukturu jednání na úkor výuky k profesionálnímu herectví a estetiky, rozvíjení kooperace s divákem a experimentu v rámci scénické epoché, a vyhnutí se mystickým výkladům člověka skrze důraz na nezměrnou hravost v rámci (sebe)vědomé dramatické improvizace představují filosoficky relevantní oblast pro fenomenologické zkoumání povahy lidského sebevztahu, hry, struktury zkušenosti a vnitřního řádu jednání, které nepodléhá plně vůli. Přestože to Vyskočil sám nedělá, je možné se v této tematice filosoficky opřít o myšlenky H. Bergsona, G. Deleuze, G. Bataille a dalších.
Filosofický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i.
Jilská 1, Praha 1, 110 00
tel.: 222 220 124, fax: 222 220 108
e-mail: sekretariat@flu.cas.cz
www.flu.cas.cz
Kabinet pro klasická studia Filosofického ústavu AV ČR
Na Florenci 3, Praha 1, 110 00
tel.: 234 612 111
e-mail: kks@ics.cas.cz
www.ics.cas.cz