Výzkumné studie Sociální vztahy jako důležitý faktor kvality života dětí |
Cíle: Cílem studie bylo sledovat a analyzovat vztah mezi kvalitou života, vnímanými sociálními vztahy a sociální exkluzí u českých dětí.
Soubor a metoda: Sledovaný soubor činil 4 782 dětí ve věku 11, 13 a 15 let z 86 náhodně vybraných škol České republiky. Data byla získána v rámci studie Světové zdravotnické organizace (WHO) „The Health Behaviour in School-aged Children: A WHO Cross National Study“ (HBSC) v květnu roku 2006 prostřednictvím standardizovaného dotazníku.
Hypotéza: Sociální vztahy významně ovlivňují subjektivně prožívanou kvalitu života u dětí. Statistická analýza: Analýza dat byla provedena v programu NCSS 2007, použity byly metody deskriptivní statistiky, χ² test nezávislosti v kontingenční tabulce, Fisherův přesný test, dvouvýběrový T-test, neparametrický Kolmogorovův-Smirnovův test, analýza rozptylu s následným mnohonásobným porovnáváním a korelační analýza (Pearson).
Výsledky: Průměrná hodnota vyjadřující vnímané vztahy v rodině byla u celého souboru 7,6 (škála 0 - 10). Hodnocení vztahů statisticky významně záviselo na pohlaví a věku (chlapci a mladší děti hodnotily vztahy lépe). Děti, které uvedly, že se cítí často osamělé, současně je pro ně obtížné nebo velmi obtížné hovořit s matkou o věcech, které je trápí, těžko si nacházejí přátele a nejsou mezi vrstevníky oblíbené, uváděly statisticky významně častěji nižší hodnoty na sledovaných vybraných škálách kvality života. Vnímání štěstí u dětí, které udávaly problémy ve vztazích, statisticky významně souviselo s množstvím společně stráveného času v rodině, se spokojeností se svým životem, vírou v sebe sama a v budoucnost a s vnímaným smyslem života. Omezení studie: Kvalita života, sociální vztahy a sociální exkluze byly analyzovány pouze na základě vybraných kategorií otázek a na základě subjektivního vnímání dětí. |
Klíčová slova: kvalita života, děti, sociální vztahy |
Lenka Hodačová, Eva Hlaváčková, Ladislav Csémy, Jindra Šmejkalová, Eva Čermáková (2011). Sociální vztahy jako důležitý faktor kvality života dětí. Československá psychologie, 54(1), 1-11.
| |
Social relationships as an important
factor in children‘s quality of life |
Objectives: The goal of the study was to assess
the relation between quality of life and perceived
social relationships and social exclusion
in Czech children.
Subjects and setting: A total number of 4 782
children aged 11, 13 and 15 years out of 86 randomly
selected schools in theCzech Republic
formed the study population. The data was
acquired in the framework of the WHO study
„The Health Behaviour in School-aged Children:
A WHO Cross National Study“ (HBSC)
in May 2006 by means of standardized questionnaires.
Hypotheses: Social relationships have an important
effect on subjectively perceived quality
of life in children.
Statistical analyses: Statistical analyses included
descriptive analysis, the χ² test of independence
in contingency tables, Fisher’s test, two
samples T-test, the Kolmogorov-Smirnov test,
analyses of variance with post-hoc test, and correlational
analyses (Pearson) using the NCSS
2007 program.
Results: The average value of perceived family
relationships was 7,6 (scale 0-10) amongst all
of the sample cases. Assessment of relationships
was significantly associated with age and gender.
Children who perceived themselves as lonely and
stated that it is difficult for them to communicate
with their mothers about things that trouble them,
and that it is also difficult for them to find friends
and who felt that they are not popular among
their peers gave significantly lower values on the
chosen quality of life scales. The feeling of happiness
in children with problematic relationships
was significantly associated with the amount of
time spent with their family, satisfaction with
one’s life, self-confidence, trust in the future and
perception of life.
Study limitation: Quality of life, social relationships,
and social exclusion were analysed on
the basis of selected question categories and
subjective perception of children. |
Keywords: quality of life, children, social relationships |
|