upcoming events
-
05. 06. 201917.00PřednáškaAKC, Husova 4a, Praha 1
Černíkova rekonštrukcia Marxovej metódy
Juraj Halas (Univerzita Komenského)Pořádá Oddělení pro studium moderní české filosofie FLÚ AV ČR
-
06. 06. 201918.00PrezentaceAKC, Husova 4a, Praha 1
Představení knihy "Johannes Mathesius" doc. Petra Hlaváčka
doc. Petr Hlaváček, Ph.D.Pořádá Collegium Europaeum při FF UK a FLÚ AV ČR a Evangelická církev augsburského vyznání v Praze
-
06. 06. 201910.00SeminářCTS, Husova 4, Praha 1
|
News
-
XIII. ročník Evropského festivalu filozofie
31. 5. 2019Ve dnech 4.–14. června se ve Velkém Meziříčí koná již třináctý Evropský festival filozofie. Letošní téma festivalu „člověk a prostředí" je věnováno vztahům člověka k různým typům prostředí, především přirodního, ale i sociálně ekonomického, politického, mediálního nebo uměleckého. Program je dostupný na adrese http://www.festivalfilosofie.cz/ nebo ZDE.
-
Prezentace knihy Martina Rittera
29. 5. 2019Nakladatelství OIKOYMENH a Filosofický ústav AV ČR Vás srdečně zvou na prezentaci knihy dr. Martina Rittera, Poznáním osvobozovat budoucí, která se koná v úterý 4. června 2019 od 19.00 v Kavárně Hlína, Kampus Hybernská, Hybernská 4, Praha 1.
-
Videozáznam Filosofické kavárny: Money, Autonomy, Citizenship
28. 5. 2019V dubnové Filosofické kavárně diskutovali Alessandro Pinzani a Marek Hrubec na téma "Money, Autonomy, Citizenship".
-
Debata o knize Timothy Snydera
28. 5. 2019Knihovna Václava Havla si Vás dovoluje pozvat na debatu o knize Cesta k nesvobodě Timothyho Snydera, které se zúčastní historici David Svoboda a Petr Hlaváček (Collegium Europaeum při FLÚ AV ČR a FF UK, politik Alexandr Vondra a překladatel knihy Martin Pokorný. Moderuje Michael Žantovský. Více ZDE.
-
Překročením hranic vystupují migranti ze své sociální neviditelnosti
27. 5. 2019a stávají se politickým tématem, tvrdí dr. Petr Kouba (Oddělení současné kontinentální filosofie FLÚ AV ČR) v rozhovoru s Petrem Šourkem pro pořad Reflexe: Historie/Filozofie! ČRo Vltava. Rozhovor mimo jiné o hranicích, romské migraci z ČR na Západ koncem tisíciletí a strategiích sebe-diferenciace a sebe-zneviditelnění si můžete poslechnout ZDE.
Just out
-
-
Lidská práva v mezikulturních perspektivách
Petr Agha (ed.)Vzestup moderních států a kapitalistických tržních ekonomik zásadním způsobem přispěl k rozmachu myšlenky lidských práv a jejich přijetí politickými a kulturními tradicemi na celém světě. Lidská práva se stala jednou z dominantních globálních ideologií. Můžeme tedy říci, že vítězství myšlenky univerzálních lidských práv (a jejich všudypřítomnost) znamená, že pomáhají vyřešit a překonávat kulturní a společenské konflikty i různost zájmů a dokážou smířit střety myšlenkových proudů? Takový závěr by jistě byl uklidňující, avšak zpravodajské kanály nás denně informují o opaku. Skutečnost, že existuje mnoho perspektiv, nutně neznamená, že existuje nekonečné množství odlišných perspektiv. A také to neznamená, že je třeba se některých ideálů vzdát. Namísto otevřené a kritické debaty o roli, funkci a základech, na kterých lidská práva stojí, nám však mainstreamový lidskoprávní diskurz neustále opakuje omezený počet upokojujících banalit. Tyto slogany se staly mantrou, jež provází debaty o roli lidských práv ve světě. V důsledku takto vedené debaty potom mnozí nerozumějí tomu, proč jiní nesouhlasí s myšlenkou univerzálních lidských práv. Tato kniha sleduje inherentní napětí v konceptu lidských práv a vytváří paralely mezi různými tradicemi a myšlenkovými systémy ve snaze najít prostor pro efektivní komunikaci mezi kulturami, chápanými jako celky jak ve smyslu geografickém, tak i politickém, filozofickém a náboženském.
Z Filosofického ústavu AV ČR do knihy přispěli Marek Hrubec, Zora Hesová, Michael Hauser a Miloslav Bednář.
Academia -
Reflexe 55 / 2018
Studie:
Karel Thein, Aristotelés o povaze a pohybu nebeské sféry I. Nebe jako tělesná podstata
Samuel Zajíček, Hypotetický důkaz v dialogu Menón
Jindřich Karásek, Forma věty a jednota pojmu. K systematickému kontextu teorie predikace a spekulativní věty v předmluvě k Fenomenologii ducha
Ivan Blecha, Goodmanova teorie zobrazení a fenomenologieTexty:
Blaise Pascal, Předmluva k pojednání o prázdnu
Jan Makovský, Pascalova Předmluva k pojednání o prázdnuRozhovor:
Petr Prášek – Claude Romano: Fenomenologie v dialogu s analytickou filosofiíDiskuse:
Jakub Jinek: Faidros, první z Platónových dialogů
Martin Pokorný, K sémantice Lichtung u Heideggera
Matej Cíbik, Československo a jeho rozpad ve světle filosofických teorií nacionalismuRecenze:
T. Matějčková, Gibt es eine Welt in Hegels Phänomenologie des Geistes? (M. Vrabec)
K. Thein, Aristotelés o lidské přirozenosti. Od myšlení k anatomii (D. Peroutka)
V. Kolman, O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat. Od formy zobrazení k formám života (P. Přikryl)
J. Fulka, Když ruce mluví. Gesto a znakový jazyk v dějinách západního myšlení (J. Pechar)
J. Michálek, Být místem Bytí. Tři příspěvky ke studiu Martina Heideggera (A. Novák)
J. Trnka, Kant a Husserl o zkušenosti (O. Bis)OIKOYMENH -
Eirene. Studia Graeca et Latina 54, 2018
54. ročník mezinárodního časopisu Eirene. Studia Graeca et Latina přináší komě osmi studií od převážně zahraničních odborníků i sedmnáct recenzí.
KKS FLÚ AV ČR
-
-
-
Poznáním osvobozovat budoucí
Martin RitterKniha nabízí celkovou interpretaci myšlení Waltera Benjamina prostřednictvím výkladu jeho teorie pravdy. Pravda je podle Benjamina ve věcech samých, nikoli v poznání, ve světě však není vyjádřena dokonale, a Benjamin si proto klade otázku, jakými poznávacími a výrazovými prostředky ji lze zpřítomnit. Zpřítomnění pravdy přitom není jen teoretickým problémem, ale také problémem etickým a politickým, ba dokonce eschatologickým: Pravda si žádá své zpřítomnění, svou aktualizaci, a je proto zapotřebí změnit, spasit svět. Rekonstrukce Benjaminovy teorie pravdy tak umožňuje ukázat provázanost teoretických a praktických, materialistických a náboženských momentů Benjaminova myšlení.
OIKOYMENH ve spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR
OIKOYMENH -
Nietzsche o ctnosti
Ondřej Sikora a kol.Předkládaný svazek je věnován vrcholné fázi Nietzschova myšlení zahrnující v prvé řadě knihu Tak pravil Zarathustra. Společným tématem jednotlivých studií je motiv ctnosti, který obvykle stojí ve stínu atraktivnějších témat, jako věčný návrat téhož, smrt boha či vůle k moci. Společnou snahou autorů je poukázat na centrální roli tohoto motivu a interpretovat jej v rámci Zarathustry a okolních textů zachycujících „poledne“ Nietzschova myšlení. Vedle imanentně zarathustrovských studií svazek přináší stati dialogické, v nichž je motiv ctnosti zkoumán v rozhovoru s paletou dalších myslitelů.
Filosofia -
Knihtisk, zbožnost, konfese v zemích Koruny české doby poděbradské a jagellonské
Kamil Boldan, Jan Hrdina (eds.)Sedmero příspěvků nahlíží na osudy knihtisku v zemích Koruny české od konce 60. let 15. století. Autoři sledují rozdílné využití nového typografického média v komunikaci, církevní správě, liturgickém provozu nebo devoční praxi dominantní utrakvistické i menšinové katolické konfese, s přihlédnutím k polemikám s Jednotou bratrskou a raně reformační publicistikou. Jejich sondy zostřují obraz utrakvismu, který si až do 20. let 16. století udržoval od tištěných novinek jistý odstup, na rozdíl od receptivnějšího prostředí katolické církve.
Filosofia -
Ad majorem evidentiam
Lenka ŘezníkováLiterární reprezentace „zřejmého“ v textech J. A. Komenského
Práce se věnuje pojmu evidence v textech J. A. Komenského. Není však úzce koncipovanou studií k dějinám pojmu, usiluje naopak o představení širokých kulturních podmínek, jež umožnily jeho konjunkturu. Nástup kategorie evidence chápe jako znak kulturní konstelace, v níž se protnuly hluboké gnozeologické transformace se zásadními transformacemi v oblasti literární kultury. Zatímco změny v oblasti gnozeologie odváděly raně novověkou kulturu vědění od principů filosofické spekulace a víry v autority a orientovaly ji důsledněji na principy empirie a autopsie, dalekosáhlá literarizace společnosti a exponenciální nárůst textových praxí, jež vědění zprostředkovávaly, zakládaly jeho široké sdílení bez nutnosti autoptické verifikace sdělovaných obsahů. Vznikla tak v jistém smyslu aporetická situace. Zatímco nové objevy odhalovaly limity vědění tradovaného prostřednictvím textů a sami aktéři varovali před přílišnou důvěrou v poznatky jen zdánlivě legitimizované tiskem, nové vědění bylo opět produkováno právě a především v podobě textů. Autopsie a textualita tu stály jako dva v zásadě protichůdné, přesto však vzájemně úzce spjaté kulturní a noetické principy. Úspěch kategorie evidence byl tak v této konstelaci umožněn především její ambivalentní povahou, díky které dokázala tuto aporii překlenout. Na jedné straně již ze své definice (videre=vidět) odkazovala k vidění jako základnímu gnozeologickému principu poznání, a naplňovala tak požadavek empirie a autopsie. Na straně druhé však zůstávala klasickou rétorickou kategorií, s jejíž pomocí mohl autor vizuální vjem efektivně sugerovat a vytvářet působivou iluzi, jež chybějící evidenci do značné míry nahrazovala. Souzněla tak s oběma klíčovými postuláty a situativně je uspokojovala. Jednotlivé kapitoly, věnované, zdrojům, formám a nástrojům evidence tuto tezi rozvádějí a ukazují, jak s pojmem evidence operoval v daných podmínkách Komenský. Demonstrují, že ji vnímal nejen jako nedílnou součástí své teorie vědění, ale – v duchu paralelismu věcí a slov – také jako textovou praxi, a že ji současně užíval jako jeden z autoreferenčních nástrojů, s jejichž pomocí vymezoval svou pozici v silně diferencovaném a konkurenčním raně novověkém učeneckém prostředí.
Filosofia
-