Aleš Opekar

Nahoru Kontakt

PhDr. Aleš Opekar, PhD.
Oddělení muzikologie
A Puškinovo náměstí 447/9, 160 00 Praha 6
E opekar.at.udu.cas.cz
T +420 220 303 936

Nahoru Osobní profil

2019 – dosud pracovník  oddělení muzikologie, Ústav dějin umění AV ČR
2013 – 2018 hudební dramaturg Českého rozhlasu Vltava
1999 – 2012 vedoucí Redakce jazzové a populární hudby Českého rozhlasu Vltava
2006 – dosud vysokoškolský učitel Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně
1998 – dosud předseda zapsaného spolku Popmuseum (dříve občanského sdružení Muzeum a archiv populární hudby)
1995 – 1997, 2015 – dosud vysokoškolský učitel Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze
2015 – 2016
učitel Pražské konzervatoře
2000 – 2010 vysokoškolský učitel Literární akademie, soukromé školy Josefa Škvoreckého
1992 – 1996 učitel Konzervatoře Jaroslava Ježka
1990 – 1998 pracovník Ústavu pro hudební vědu AV ČR
1989 – 1991 vysokoškolský učitel Janáčkovy akademie múzických umění v Brně
1989 – 1990 pracovník Výzkumného oddělení Československého rozhlasu
1988 – 1989 pracovník Centra pro volný čas mládeže, PKOJF Praha
1983 – 1988 interní aspirant hudebního oddělení Ústavu teorie a dějin umění ČSAV
1982 – 1983 pracovník fonotéky Československé televize
1977 – 1982 studium oborů čeština – hudební výchova, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta

Nahoru Předmět(y) odborného zájmu

teorie a dějiny populární hudby všech stylů, žánrů, lokalit a období, zejména dějiny české (československé) rockové, jazzové a folkové hudby a pop music, etnické hudební kultury (tzv. world music), písňové texty v populární hudbě, výstavy s hudební tematikou

Nahoru Současné projekty

  • Dějiny české (československé) muzikálové scény
  • Česká zábavná hudba 18. století s přesahem do první poloviny 19. století

Nahoru Bibliografie (výběrová)


KNIHY, EDITOVANÉ SBORNÍKY

  • The Matadors. Beatová aristokracie z Prahy, Ústí nad Orlicí 2007
  • Central European Popular Music, Praha 1994
  • Excentrici v přízemí, Praha 1989

 

KAPITOLY V KNIHÁCH

  • O něčem i o ničem. Písňové texty v české populární hudbě jako paměť společnosti, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music: O paměti. Náměšť nad Oslavou: Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou 2018, s. 205–229.
  • Csárdás, Dechovka, Kramářská píseň, Lidovka, Ľudový fox, Masová píseň, Písničky divadel malých forem, Rock in Czechoslovakia, Slovenské tango, Staropražská písnička, Trampská píseň, Verbunkos (ve spolupráci s Lujsou Tari), in: David Horn – Paolo Prato (eds.), Bloomsbury Encyclopedia of Popular Music of the World. Volume XI. Genres: Europe, New York, London, Oxford, New Delhi, Sydney 2017.
  • Opus nula. Juvenilie a jejich potenciál na příkladu Lenky Dusilové, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2016, s. 197–216.
  • „Jazz není mrtev, jen podivně zapáchá.“ Frank Zappa a jazzová hudba. Kořeny české zappománie a Zappovske ohlasy v české hudbě, in: Vladimír Papoušek – David Skalický (eds.). Fenomén Zappa. Praha 2016, s. 79–82 a 103–109.
  • Lehké decibelové průsaky skrze těžce železnou oponu, in: Petr Hlaváček – Michal Stehlík (eds.), Rozdělený svět? Evropa a Češi mezi svobodou a totalitou, Praha 2016, s. 121–131.
  • Hudba Kapverdských ostrovů aneb Tcheka na Fogu a jiné nestrojenosti, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2015, s. 166–189.
  • Karel Kryl písničkář, in: Ivana Denčevová – Michal Stehlík (eds.), Fenomén KK, Praha 2014, s. 90–122.
  • My cizinou jsme bloudili... Česká alternativní hudba a její ojedinělé šance na úspěch v zahraničí, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2014, s. 83–96.
  • World Music – heslo do encyklopedie aneb definice nedefinovatelného, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2013, s. 95–111.
  • Opatrné černobílé námluvy v hudbě Jižní Afriky, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music. Náměšť nad Oslavou 2012, s. 116–132.
  • Polka. Od lidových kořenů přes měšťanské bály až k postmoderním fúzím aneb Z východních Čech do Jižní Ameriky, in: Irena Přibylová – Lucie Uhlíková (eds.), Od folkloru k world music, Náměšť nad Oslavou 2011, s. 75–86.
  • Makarónské songs. Čeština versus cizí jazyky v české populární hudbě aneb Sbližování národů, in: Ivan Poledňák (ed.), Proměny hudby v měnícím se světě, Olomouc 2007, s. 157–178.
  • Czech Republic, Brno, Praha, Slovakia, Bratislava, in: John Shepherd – David Horn – Dave Laing – Paul Oliver – Peter Wicke (eds.), Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World. Volume VII, EUROPE, London, New York 2005.
  • Monitor – EMI, Supraphon, in: John Shepherd – David Horn – Dave Laing – Paul Oliver – Peter Wicke (eds.), Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World. Volume I. Media, Industry and Society, London, New York 2003.
  • Preserving Historic Sound: Processing of Historical Audio & Visual Documents in the Libri Prohibiti Library and the Popmuseum, in: Kimi Kärki – Rebecca Leydon – Henri Terho (eds.), Looking Back, Looking Ahead, Popular Music Studies 20 Years Later, Turku 2002, s. 649–654.
  • Czechoslovak Jazz-rock Music: A Local Version of an International Phenomenon in the 1970s, in: Tony Mitchell – Peter Doyle (eds.), Changing Sounds: New Directions and Configurations in Popular Music, Sydney 2000, s. 183–187.
  • Rock ve škole nebo za školou, in: Ivan Poledňák (ed.), Populární hudba a škola, Praha 2000, s. 79–83.
  • Early Czech rock´n´roll: Social conditions and four sounds in preserved recordings, in: Toru Mitsui (ed.), Popular Music: Intercultural Interpretations, Kanazawa 1999, s. 349–356.
  • Terminologie ve výzkumu populární hudby, in: Miloš Schnierer (ed.), Soudobá problematika nonartificiální hudby a hudební výchova, České Budějovice 1998, s. 17–21.
  • The Influence of Czech Folklore on Czech Rock Music, in: Will Straw (ed.), Popular Music – Style and Identity, Montreal 1995, s. 229–231.
  • Two Great World Influences to the Czech Music Culture, 1789–1989, in: Antoine Hennion (ed.), Musique, histoire, démocratie, Paris 1992, s. 649–654.
  • Analysis of a Rock Album "Straka v hrsti" by the group Pražský výběr, in: Studi e testi 1, Secondo Convegno Europeo di Analisi Musicale, Trento 1992, s. 359–365.

 

ČLÁNKY

  • Analýza rockového alba: Flamengo - "Kuře v hodinkách", Česká literatura 1993, č.2, s. 187–198.
  • K počátkům českého rocku. Nad prvním profilovým albem skupiny Olympic, Hudební věda 1993, č. 1, s. 60–69.
  • Základní vývojové tendence v české rockové hudbě, Hudební rozhledy 1990, č. 11, s. 525, č. 12, s. 567 a 1991, č. 1, s. 43.
  • Zvířecí trilogie I. Straka v hrsti, Opus musicum 1990, č. 9, s. XVII–XXV.
  • Hodnotová orientace v rockové hudbě, Opus musicum 1989, č. 4, s. 105–115, č. 5, s. XVII–XXII.
  • Teorie a praxe stylově-žánrového členění hudby, Rozhlasová práce 1989, č. 4, s. 18–31.
  • Je médium tzv. demokazety jevem dočasným?, Opus musicum 1987, č. 7, s. 220–222.
  • Rockové dění ve znamení maratónů, Opus musicum, 1985, č. 3, s. XIII–XV.

Nahoru Ostatní významné aktivity (členství, ceny, kurátorská činnost)

  • 1991 – dosud člen International Association for the Study of Popular Music (v letech 1993 – 1997 ve výkonném výboru společnosti)
  • kurátor výstav konaných Popmuseem, z. s.
  • editor CD Průkopníci českého rock´n´rollu, Sony Music / Bonton 1998
  • editor CD Československý jazz rock 1970 – 76, Sony Music / Bonton 1998
  • odborný poradce dokumentárního cyklu Bigbít, Česká televize 1999
  • odborný poradce a scenárista dokumentárního cyklu PopStory, Česká televize 2016
ÚDU na Facebooku