official magazine of CAS

 


EUSJA General Assembly

eusja.jpg EUSJA General Assembly
& EUSJA Study Trip

Prague, Czech Republic
March 14–17, 2013

Important links

International cooperation

 

ESO

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

 

 

Books

English books prepared for publication by Academy bulletin

 

Akademie věd České republiky / The Czech Academy of Sciences 2014 a 2015

rocenka_obalka_en.jpg
The Czech Academy of Sciences has issued a report accounting selected research results achieved by its scientific institutes in all research areas in 2014 and in early 2015.
Full version you can find here.

 

kniha
VILLA LANNA IN PRAGUE
The new english expanded edition 

 

kniha
SAYING IT ...ON PAPER


Archive

Stopy AB v jiných titulech

Stopa AB v dalších médiích a knižních titulech

Abicko  > 2015  > leden  > Věda a výzkum

Nacionalismus a kosmopolitismus v avantgardě a modernismu

Ústav dějin umění AV ČR uspořádal v pražském Akademickém konferenčním centru mezinárodní workshop Nationalism and Cosmolitanism in Avant-Garde and Modernism: The Impact of WWI. Setkání ve dnech 27.–28. listopadu 2014 navázalo na sympozium The European Artistic Avant-Garde c. 1910–1930: Formations, Networks and Transnational Strategies, které se konalo v roce 2013 ve Stockholmu.

17_1.jpg
Foto: Vlado Bohdan, Archiv ÚDU AV ČR
Ředitel Ústavu dějin umění AV ČR Vojtěch Lahoda


Aktéři workshopu sledovali a kriticky interpretovali konflikty mezi národními, transnacionálními a kosmopolitními ideami obsaženými v modernismu a avantgardě krátce před vypuknutím první světové války, během války a po jejím konci. Přestože lze nacionalistický boj za nezávislost evropských národů, které byly součástí větších správních celků, sledovat s různou intenzitou od 19. století, jeho dovršení nastalo právě až na konci první světové války. Tato skutečnost se významně odrazila mj. i v podobě tehdejšího výtvarného umění, na které se workshop koncentroval.

Na sympoziu vystoupily kromě českých zástupců téměř dvě desítky významných zahraničních badatelů ze Spojených států amerických a Evropy. Jednotlivé příspěvky se zaměřily na problematiku národního, nadnárodního a kosmopolitního – zejména, i když nikoli výhradně – umění střední a východní Evropy, Skandinávie a Pobaltí. Klíčové otázky představovaly změny, které do programového úsilí modernismu a avantgardy vnesl překotný politický vývoj. Umělci se na něm často přímo podíleli a reflektovali jej ve svých dílech. Vzhledem k tematickému zaměření workshopu bylo podnětné sledovat, že u mnoha „lokálních“ uměleckých hnutí či individuálních tvůrců nelze jednoznačně rozhodnout, zda byly jejich aktivity čistě národní, mezinárodní, případně kosmopolitní. Většinou se u nich – a platí to i u některých dřívějších směrů konce 19. století – objevovalo obojí: jak určitý nacionalistický, tak univerzální rozměr. Je přirozeně důležité popsat jeho charakter i míru, což se jednotlivým vystupujícím přesvědčivě dařilo.

17_2.jpg
Jeden ze zahraničních hostů workshopu Steven Mansbach z University of Maryland je autorem knihy o moderním umění ve východní Evropě.

Jde-li o konkrétní umělecké směry, diskutovala se vzhledem k časovému vymezení workshopu nejčastěji problematika expresionismu, kubismu a konstruktivismu. Velký teritoriální záběr konference umožnil srovnávat jednotlivé umělecké výkony (český modernismus přitom rozhodně z hlediska kvality a aktuálnosti nijak neztrácel, ba naopak) i obecnější přístupy a strategie, které umělci aplikovali a jež se přes určitou prvotní podobnost často diametrálně odlišovaly.

Pro domácí publikum byly přínosné nejen samotné referáty, ale také možnost se osobně setkat s res­pektovanými evropskými odborníky (jedním z nejvý­z­namnějších byl prof. Steven Mansbach z University of Maryland, autor průkopnické knihy Modern Art in Eastern Europe: From the Baltic to the Balkans, ca. 1890–1939). Pozitivní zprávou je chystané publikování jednotlivých příspěvků, jakož i rozhodnutí účast­níků v zahájené iniciativě pravidelných setkání o klíčových a dosud ne zcela prozkoumaných otázkách modernismu a avantgardy pokračovat dalším workshopem v některé z participujících zahraničních institucí.

TOMÁŠ WINTER
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.