Z médií
Vydáno: 9. 5. 2019

Gibas: "Existuje určitá, obecně sdílená představa kutila, třeba chlapíka s páječkou"

Web Akademie věd ČR představil projekt kulturního geografa Petra Gibase z oddělení Socioekonomie bydlení. Ten v něm prezentuje svůj dlouhodobý zájem o téma kutilství, tedy fenomén, který je často pokládán za typicky český.

Chceme studované fenomény podchytit do hloubky a poznat i okrajové příběhy výjimečných lidí, které by v kvantitativním průzkumu zcela zanikly,“ vysvětluje Gibas záměr výzkumu, který v rámci Sociologického ústavu AV ČR vede. Podle něj je možné kutilství definovat jako „vytváření předmětů běžné každodenní potřeby, včetně například dekorativních předmětů, které se pohybuje na pomezí trávení volného času a ekonomické či materiální nutnosti, a jehož cílem není dosáhnout zisku“. 

Specifické bylo třeba kutilství za socialismu, kdy si lidé podomácku vyráběli, co nesehnali v obchodě, mohlo se ale také jednat o stavbu celého domu. Dnes se kutilství opět dostává do módy, důvody pro to jsou ale opačné než za socialismu: vše je k sehnání a všeho je nadbytek.

Můžeme módně mluvit  spíše o DIY kultuře (do it yourself, tj. „udělej si sám“), ve které jde mimo jiné o výraz nezávislosti na oficiální kultuře, o šetrnost a udržitelnost spotřeby, „staré dobré“ socialistické kutilství však také nezmizelo.

To chce ukázat právě projekt Kutilství a jeho význam pro českou národní a kulturní identitu (...), jehož výsledky představí Gibasův tým na několika výstavách, například na podzim v chebském Retromuseu. Zde se objeví příběhy z regionu severozápadních Čech spolu s ukázkami domácké kutilské výroby ve formě různých předmětů a fotografií přímo z terénu.

Více podrobností naleznete ve článku na webu avcr.cz.

Foto: Jana Plavec, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR