official magazine of CAS

 


EUSJA General Assembly

eusja.jpg EUSJA General Assembly
& EUSJA Study Trip

Prague, Czech Republic
March 14–17, 2013

Important links

International cooperation

 

ESO

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

 

 

Books

English books prepared for publication by Academy bulletin

 

Akademie věd České republiky / The Czech Academy of Sciences 2014 a 2015

rocenka_obalka_en.jpg
The Czech Academy of Sciences has issued a report accounting selected research results achieved by its scientific institutes in all research areas in 2014 and in early 2015.
Full version you can find here.

 

kniha
VILLA LANNA IN PRAGUE
The new english expanded edition 

 

kniha
SAYING IT ...ON PAPER


Archive

Stopy AB v jiných titulech

Stopa AB v dalších médiích a knižních titulech

Abicko  > 2012  > leden  > Věda a výzkum

Česko-německé vztahy v hudební kultuře

V knihovně Kabinetu hudební historie Etnologického ústavu AV ČR na Puškinově náměstí v pražských Dejvicích se ve dnech 3.–5. listopadu 2011 uskutečnila mezinárodní konference Mosty a propasti. Česko-německé hudební vztahy v meziválečném Československu. Kabinet hudební historie ji uspořádal ve spolupráci se Sudetoněmeckým hudebním institutem Regensburg (oddělení Krajského úřadu Horní Falc v Bavorsku) v čele s ředitelem Andreasem Wehrmeyerem a Ústavem hudební vědy univerzity v Regensburgu.

14_1.jpg
Foto: Archiv EÚ AV ČR
Ředitel Sudetoněmeckého hudebního institutu v Regensburgu Andreas Wehrmeyer a Jitka Bajgarová při zahájení první česko-německé muzikologické konference pořádané v Česku


Konference navázala na německo-česká muzikologická sympozia, která Sudetoněmecký hudební institut (Sudetendeutsches Musikinstitut) organizoval od roku 1991 v Německu, a poprvé tak předmět oboustranného zájmu přenesla do České republiky. Finanční podporu zajistil grant zmocněnce vlády SRN pro kulturu a média a prostředky z Etnologického ústavu AV ČR.
Jednání se zúčastnilo na 50 referentů a diskutujících z ČR, Německa, Rakouska a Slovinska. Ti se se z růz­ných úhlů pokusili nahlédnout hudebně historicky bohatou epochu od založení československého státu v roce 1918 až po zřízení tzv. Protektorátu Čechy a Morava v březnu 1939 ve sféře české i jazykově německé hudební kultury a zejména v jejich vzájemných vazbách. Badatelé, z nichž většina sleduje danou problematiku dlouhodobě, se zaměřili na obecnější otázky česko-německých vztahů v historickém výzkumu českých zemí, zvláště pochopení první Československé republiky jako „státně konstituované multikulturní společnosti“ (Eva Hahn), na kořeny „obrazu Němců bojujících s českým národem“ již před rokem 1918 (Josef Šebesta) či paralely ve slovinsko-německém prostředí (Primož Kuret). Prezentovali rovněž nové výzkumy o konkrétních hudebních aktivitách, institucích a osobnostech, a to jak ve velkých centrech (Praze, Vídni, Olomouci, Ostravě), tak např. na Trutnovsku (Gabriela Coufalová), v Jizerských horách (Lubomír Tyllner) či jiných okrajových částech Čech (Ulrike Präger). Další konkrétní obrysy tak dostala historie pražského Nového německého divadla (Jitka Ludvová) či popřevratového divadelního dění v Olomouci (Lenka Křupková), osobnosti pražské německé muzikologie a etnomuzikologie (Viktor Velek, Vít Zdrálek), mezinárodní festivaly soudobé hudby (Vlasta Reittererová), německé hudební vysílání čs. rozhlasu (Eckhardt Jirgens), sudetoněmecké pěvecké slavnosti (Klaus-Peter Koch, Hubert Reitterer) či formování (sudeto)německé hudební kultury v oblasti kompozice a recepce hudebních děl (Jitka Bajgarová, Undine Wagner).

14_2.jpg

Poznatky muzikologů doplnily pozoruhodné výzkumy literárních historiků a germanistů (Steffen Höhne, Václav Petrbok, Zdeněk Mareček) poukazující na styčné plochy i skutečné mosty mezi českými a německy hovořícími literáty a hudebníky (na příkladu Maxe Broda, Aloise Háby, Kamilla Hoffmanna či Waltera Seidela). Setkání obohatilo koncertní provedení houslových sonát pražských skladatelů Karla Reinera a dosud téměř neznámé Friederiky Schwarzové ve vynikajícím podání Miroslava a Vladislava Vilímcových.
Účastníci pozitivně hodnotili vysokou úroveň příspěvků i průběžnou diskusi, do níž vstupovali i přítomní „nestoři“ oboru – profesoři Ivan Vojtěch, Jiří Vysloužil či doc. Tomislav Volek. Úspěšné doplňování „bílých“ míst ve společné, byť mnohdy různými cestami se odvíjející historii hudebního dění a hudební tvorby českého a německojazyčného etnika v meziválečném Československu tedy může zdárně pokračovat.

JITKA BAJGAROVÁ,
Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.