Kniha se zabývá fenoménem subkultur, konkrétně vybraných hudebních subkultur mládeže v současné České republice. Představuje tradiční i současné teorie a přístupy ke studiu subkultur, a to jak v zahraničí, tak i v českém a postsocialistickém kontextu. Věnuje se především otázkám hodnot a politizace subkultur, jejich vnitřní diferenciaci a vztahu k sociální struktuře a alternativnímu životnímu stylu. Pro empirický výzkum si autorky a autor vybrali čtyři nejznámější hudební subkultury – punk, skinheads, techno a hip hop. Jako hlavní zdroj dat jim sloužily hloubkové i neformální rozhovory s příslušníky subkultur, zúčastněné pozorování a analýza médií vytvářených subkulturami (ziny, diskusní weby, texty písní apod.). Kvalitativní výzkum je založen na pohledu zevnitř, který nahlíží problematiku hudebních subkultur mládeže ve světle vnitřních významů a interpretací členů subkulturních uskupení. Empirické studie představují vývoj jednotlivých subkultur v českém prostředí a zahraniční vlivy, dále popisují subkulturní styl z hlediska oblečení, hudby, tance, aktivit apod., prezentují postoje subkulturní mládeže k politice, konzumaci drog, náboženství, ideologiím, a také vnímání struktury vlastní skupiny. Závěrečná komparace sleduje především tři hlavní oblasti hudebních subkultur mládeže. Zkoumá především, jaké mladí lidé v subkulturách vyznávají hodnoty a konkrétně politické hodnoty, zda zkoumané subkultury přesahují do kontrakultur a jak se staví k mainstreamové kultuře. Dále se zaměřuje na strukturu subkultur, a to jak vnitřní hierarchizaci a dělení na základě subkulturního kapitálu, tak i vztah ke stratifikaci společnosti, konkrétně se zabývá třídní a genderovou diferenciací. V neposlední řadě porovnává životní styl mladých lidí v jednotlivých hudebních subkulturách, jenž vyplňuje především volný čas a zahrnuje i konzumaci drog a utváření komunity. Pokouší se také odpovědět na otázku, nakolik jsou české hudební subkultury mládeže tradiční či postsubkulturní a jakými specifiky se v postsocialistické společnosti vyznačují.
Revolta subkulturní mládeže – vyjadřuje se jen stylem?
Jaký je svět očima punkerů, skinheadů, technařů a hiphoperů?
Jsou české hudební subkultury mládeže tradiční nebo postsubkulturní?
Je punk skutečně mrtev? Skinheads – nic než národ?
Co je pravdy na tom, že techno je alternativní konzum?
Existuje nekomerční, undergroundový hip hop?
Facebook
Twitter
Tweets by Sociologicky
Newsletter