Previous Next
Průvodce po cestách literárněvědného strukturalismu HERTA SCHMID Ondřej Sládek s kolektivem spoluautorů vypracoval rozsáhlý terminologický Slovník literárněvědného...
Mravný étos S. Podlipskej, vedecký pátos monografie EVA PALKOVIČOVÁ Jana Vrajová v predkladanej monografii zúročuje svoj doterajší výskum tvorby Sofie Podlipskej a...
Jaromír Šavrda demytizovaný PETRA LOUČOVÁ V roce 2018 uplynulo třicet let od nečekaného úmrtí ostravského novináře, básníka, prozaika a disidenta...

Spolek Dobrá čeština ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR otevírá v rámci cyklu Večerní škola literatury interpretační seminář k vybraným literárněhistorickým a žánrovým otázkám české literatury 19. století.

Kurz bude rozvržen do čtyř okruhů, v každém z nich budou po úvodní přednášce následovat jeden až dva semináře věnované výkladu žánrových východisek daného uměleckého směru či epochy a interpretaci reprezentativních děl evropské literatury. Třetí část bloku bude patřit zevrubné četbě vybraných českých děl.

 

Vedoucí semináře: PhDr. Eduard Burget, Ph.D., Mgr. Markéta Kořená, Ph.D., PhDr. Pavel Šidák, Ph.D., PhDr. Michaela Bečková, Ph.D.

 

Místo: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Na Florenci 1420/3, 110 00 Praha 1

 

Čas: středa 19.00 až 20.30

 

Podmínkou účasti je domácí příprava (konkrétní texty budou s předstihem ohlášeny).

 

Všechny zájemce prosíme o potvrzující e-mail na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

Program (první setkání se uskuteční ve středu 4. 11. 2015):

 

Romantismus

1) Kulturně-historické zázemí českého romantismu (politické předpoklady romanismu: Francie, Anglie, Německo. Výtvarné umění romantismu: severská mytologie, orientalismus, individualismus a historismus/středověk)

2) Žánrový a tematický rezervoár německého romantismu

3) Žánrový a tematický rezervoár francouzského romantismu

4) Čtení v Máchovi

5) Čtení v Erbenovi

6) Neprávem opomíjení romantici

 

Realismus

1) Kulturně-historické zázemí českého realismu (rozvoj přírodních a technických věd, vědecké postupy v umění, Francie – barbizonská škola aj.)

2) Žánrový a tematický rezervoár francouzského a ruského realismu

3) Čtení v Raisovi a Novákové

4) Čtení v Arbesovi

5) Čtení v Klostermannovi, Uherovi a Šlejharovi

 

Moderna

1) Umělecká, historická a sociální východiska uměleckých sdružení devadesátých let 19. století (1890 Česká akademie věd a umění, 1891 Jubilejní výstava, 1895 Manifest České moderny, 1896 Katolická moderna)

2) Symbol jako základní nástroj básnické syntézy

3) Čtení v Březinovi

4) Čtení v Sovovi

5) Dekadentní čtení