Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., a katedra sociologie Institutu sociologických studií FSV UK si Vás dovolují pozvat na podzimní cyklus Čtvrtečních sociologických seminářů.
Výsledky velkých mezinárodních srovnávacích výzkumů (PISA) ukazují na značnou socioekonomickou podmíněnost čtenářské gramotnosti u českých patnáctiletých žáků a studentů, málo pozornosti je ale věnováno procesu vzniku těchto rozdílů v nejmladším školním věku. Na semináři budou představeny výsledky longitudinální panelové studie žáků základních škol a jejich rodičů z Prahy a Středočeského kraje, která sleduje jejich jazykové a kognitivní dovednosti již od vstupu do školy až po přechod na druhý stupeň. Představeny budou použité nástroje měření pre-gramotnosti a kognice včetně krátkého testu měření kognice rodičů, dále pak nástroje měření kulturních zdrojů v rodině (pro-čtenářské klima rodiny) a kulturního kapitálu dítěte. Dále budou presentovány výsledky, jak ukazatele pre-gramotnosti spolu s indikátory sociokulturního zázemí rodiny predikují kulturní kapitál dítěte, jeho školní úspěšnost a vzdělanostní trajektorii.
Magdaléna Gorčíková se zabývá problematikou rozvoje kognitivních schopností v souvislosti s dětským čtenářstvím a jeho dopadem na životní úspěch, působí v Českém sociálněvědním datovém archivu Sociologického ústavu AV ČR a na katedře sociologie Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové.
Jiří Šafr je výzkumným pracovníkem v oddělení Lokální a regionální studia Sociologického ústavu AV ČR. Zabývá se výzkumem sociálních nerovností a stratifikace se zaměřením na problematiku sociální mobility a kulturní reprodukce, vzniku a účinků kulturního a sociálního kapitálu.
Výzkum je podpořen projektem CSDA-R (MŠMT) a presentace výsledků je součástí Strategie AV 21 – Formy a funkce komunikace.
Seminář bude probíhat v češtině a není třeba se předem registrovat.
Facebook
Twitter
Tweets by Sociologicky
Newsletter