official magazine of CAS

 


EUSJA General Assembly

eusja.jpg EUSJA General Assembly
& EUSJA Study Trip

Prague, Czech Republic
March 14–17, 2013

Important links

International cooperation

 

ESO

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

 

 

Books

English books prepared for publication by Academy bulletin

 

Akademie věd České republiky / The Czech Academy of Sciences 2014 a 2015

rocenka_obalka_en.jpg
The Czech Academy of Sciences has issued a report accounting selected research results achieved by its scientific institutes in all research areas in 2014 and in early 2015.
Full version you can find here.

 

kniha
VILLA LANNA IN PRAGUE
The new english expanded edition 

 

kniha
SAYING IT ...ON PAPER


Archive

Stopy AB v jiných titulech

Stopa AB v dalších médiích a knižních titulech

Pražské zastavení programu Palatium

Program Palatium vyhlásila Evropská nadace vědy (European Science Foundation – ESF) v roce 2010 za účasti 10 států. Jeho smyslem je podpořit mezinárodní výzkum významných evropských sídel – vladařských rezidencí, zejména rodu Habsburků a rodu Valois. Účast České republiky se týkala především architektury a umění Habsburků a rovněž dalších šlechtických rodů v období raného novověku.

10_2.jpg
Všechna fota: Petr Zinke, Archiv ÚDU AV ČR
Referát L. Stewartové (Nottingham) o fenoménu „banqueting house“

Česká strana, konkrétně Ústav dějin umění AV ČR, navrhla při plánování jednotlivých etap výzkumu odchýlit se od politické reprezentativnosti nejvýznamnějších paláců a zkoumat jejich určité „satelity“ či protějšky, stavby určené k soukromému odpočinku a relaxaci. Dobová teorie je označovala termíny jako letohrádek, Lusthaus, palazzotto, palazzuolo, maison de plaisance, casino apod. Návrh byl schválen a ukázalo se, že volba tématu odpovídala jistému badatelskému napětí. Na „call for papers“ se přihlásilo překvapivě mnoho uchazečů a kapacita konferenčního sálu v Husově ulici byla po oba dny konference Looking for Leisure 1400–1700. Court Residences and their Satellites, 1400–1700 (5.–6. června 2014) v podstatě překročena.

10_3.jpg
Respirium Akademického konferenčního centra v Husově ulici

Aktivity, které vyvíjeli naši předkové v době odpočinku a zábavy, ovlivňují samozřejmě dějiny architektury a její výzdoby stejně nerozlučně jako má náboženství vliv na chrámy nebo vládnutí na strukturu paláců. Mezi odpočinkové stavby u nás počítáme lovecké hrádky Václava IV. nebo později Schwarzenberků a letohrádky, jako jsou tři královské v Praze, rožmberský v Kratochvíli, trčkovský v Opočně a mnoho dalších, bohužel často zaniklých. V evropském měřítku znamenají příklady kulturního procesu, během kterého renesanční architekti navazovali na antické předměstské vily. V konferenčních sekcích nás tedy zajímal způsob, jak antiku dokázali umělci evokovat ve svých vlastních projektech. Pozornost patřila i dobové teorii – k renesančním italským autorům, všeobecně známým, jako jsou Alberti, Serlio, Palladio, přibyli i architekti ze 17. století, jako byl G. A. Böckler, N. Goldmann, A. Leuthner a zejména Joseph Furttenbach, který sice pocházel ze švábského Ulmu, ale strávil více než 20 let v Itálii.

10_9.jpg
Reprofoto: Petr Zinke, Archiv ÚDU AV ČR
Joseph Furttenbach, Architectura recreationis, 1640, titulní list

Furttenbach přiblížil střední Evropě jak antický Řím, tak současnou italskou kulturu, navíc nejenom z Lazia a Toskánska, ale právě též ze severní Itálie. Zejména odtud přicházeli do zemí za Alpami v celých skupinách architekti, kameníci, malíři a štukatéři. Furttenbach je i autorem spisu s příznačným názvem Architectura recreationis (Augsburg, 1640); o jeho zdrojích referoval A. Russo z Freiburgu.

10_7.jpg
Předsedkyně bruselského programu Palatium 1400–1700 Krista de Jonge (Lovaň)

Smyslem jednání bylo také se pokusit definicí odlišit pojem letohrádku od termínu vila, který proslavily zejména stavby Andreyi Palladia. V jeho vilách šlo o symbiózu hospodářské a obytné části do útvaru, který splňoval jak požadavky provozní, funkční, tak estetické, zatímco pojem vila v Římě nebo ve Florencii se nám spíše připomene jako „villa suburbana“, ať už v antické Ostii nebo v Tivoli či ve Frascati svou pouze relaxační, „odpočinkovou funkcí“. Této otázce se věnoval spoluorganizátor kolokvia dr. Ondřej Jakubec z Masarykovy univerzity v Brně, který doložil, že Kratochvíle, přes svůj název, splňovala onen dvojí účel požadovaný Palladiem a několikrát posloužila i svému stavebníkovi, Vilémovi z Rožmberka, k dlouhodobému pobytu. Časté a četné přesahy v určení stavebních typů jsou ostatně pro Evropu ve stanoveném období charakteristické. Anglické badatelky – L. Stewart (Nottingham), M. Brown (Edinburgh) navíc obohatily náš architektonický slovník o specifické typy oddechových staveb, jako „banqueting house“ či temporální „zelený pavilon“, který mohl získat podobu náročně vyzdobené stavby o několika místnostech. Martina Frank z Benátek připomněla drobná casina, jak byly někdy označovány jen místnosti, jejichž fasáda se nicméně vně projevovala. Mohly sloužit za útočiště učeným akademiím, ale proslavily se i jako tajné herny. Málo známý fenomén představil Petr Uličný (Utrecht), který se věnoval pražským vyhlídkovým altánům-belvederům umísťovaným na střechy renesančních a raně barokních paláců. Na určitý extenzivní moment, totiž jak byla celá území „protkána sítí“ letohrádků, poukázala na příkladu ferrarského státu D. Churkina (Moskva).

10_1.jpg
Reprofoto: Petr Zinke, Archiv ÚDU AV ČR
Maison de plaisance de Clagny, dobová grafika z 18. století, detail


Monumentálnost baroka předjímá a zároveň nad nimi triumfuje vídeňská Neugebäude císaře Maxmilána II., jejíž funkce, smysl, původci návrhu a humanistický kontext stavby, jak jej interpretovali D. Jansen (Leiden) a W. Lippmann (Florencie), byly opět předmětem expresivních diskusí.
Pro 17. století byla posléze typická jistá internacionalizace životního stylu a zdařilá nápodoba vkusu panovníka šlechtou, jak ukázal Martin Krummholz z ÚDU AV ČR. Pro oddych byly upřednostňovány rozsáhlé zahradní paláce budované na předměstích a obklopené pečlivě komponovanou zelení; na pomyslném vějíři představovaly opačný příklad než drobné belvedery či bellarie. V případě Clagny nebo „Trianonu z porcelánu“, které dal postavit Ludvík XIV. v areálu Versailles – šlo o skutečně reprezentativní útvary, pro které bychom ve středoevropském měřítku neváhali použít pojem zámku – O. Mallick (Winchester) M.-C. Canova (Londýn).
Při analýze staveb se ukázal nejeden podnětný poznatek – kupříkladu se i relativně malé objekty často stávaly určitými modely, podle nichž mohl být řešen půdorys velkých staveb. V pražské Tróji se setkáváme s určitýmschématem– obytnou jednotkou, která fungovala jako základní modul v mnoha barokních palácích a zámcích. A také si uvědomujeme, jak velkou sílu v dějinách architektury měla kontinuita jistých myšlenek. Nešlo o to stavět výtvory za každou cenu, ať už z nedostatku, nebo naopak přebytku financí stavebníka.

10_6.jpg
Koordinátor kolokvia S. Dobalová při exkurzi v pražské Tróji

10_5.jpg
Vchod do Akademického konferenčního centra (AKC) v Husově ulici v Praze (zleva M. Danieli, A. Spohr, D. Churkina, A. Russo)

Zastavme se krátce u jedné otázky dobové teorie, která byla na jednání a potom i na závěrečné exkurzi nadhozena. Jde ostatně o klíčový problém architektury vůbec, zejména moderní, která ze všeho nejvíc sází na otázky kreativity a originality. Stavebník a zřejmě i navrhovatel pražského letohrádku Hvězda arcivévoda Ferdinand Tyrolský měl ve své knihovně traktát o architektuře od Pietra Catanea vydaný v Benátkách v roce 1554. Lze se domnívat, že věty, jimiž tehdy Cataneo vyzýval k odvaze při navrhování půdorysů a dispozic obytných staveb, mohla být hlavním stimulem pro unikátní pražský letohrádek: „Kvůli změně není jen vhodné při projektování paláců a dalších staveb opustit pravé úhly, ale abychom maximálně uspokojili stavebníkův smysl pro žert, je třeba opustit pravoúhlé útvary a navrhovat paláce na půdorysech kruhu, oválu nebo jiných podobných tvarů.“ Takových „capricci de’signori“: je ovšem v architektuře letohrádků většina. Je třeba si ale uvědomit, že vždy šlo o vědomé odchylky od určitých základních principů architektury, které byly pro evropský kontinent zformulovány již v antice. Takové úvahy zazněly například v příspěvku S. Lynch (Princeton).

10_4.jpg
Organizátor kolokvia Ivan Muchka v zaplněném zasedacím sále AKC

Také na této konferenci se objevily referáty, které lze v oboru dějin umění označit za inovativní – například objevný příspěvek M. Danieliho (Bologna) o genezi letohrádků rodu Farnese nebo referát o „neviditelné hudbě“ – specifické formě prezentace, kdy jsou hudebníci skryti v prostoru sousedícím s hlavním sálem – A. Spohr (Bowling Green, USA). Pro nás bylo podnětné, že nešlo jen o letohrádky v Kodani a v Drážďanech, ale také o tzv. Rondel v Jindřichově Hradci.
„Last but not least“ se do témat konference zahrnula i otázka zahrad a parků – loveckých revírů, jako byly císařské honitby v okolí Vídně –M. Jeitler (Rakouská akademie věd, Vídeň) – nebo území Schwarzenberků v jižních Čechách – J. Ivanega (České Budějovice) – a tzv. Nová obora v Praze-Liboci, kde se S. Dobalové (ÚDU) podařilo prokázat, že hvězdice cest tam patřila k velmi časnému příkladu takového řešení v Evropě.

SYLVA DOBALOVÁ, IVAN MUCHKA,
Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.