Previous Next
Zpráva o jednom přátelství BARBORA ČIHÁKOVÁ V edici Scholares (řídí Vladimír Pistorius a Petr A. Bílek) vyšla jako sedmapadesátý svazek vzájemná...
Proč dnes číst Krolopa? MIREK NĚMEC Výbor z textů českoněmeckého literárního historika Kurta Krolopa (1930–2016), jenž nedávno vyšel v českém...
Endre Bojtár (1940–2018) TAMÁS BERKES Uzavřela se životní dráha jednoho mimořádně významného maďarského vědce, bohemisty, slavisty a baltisty, jenž...
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
 

Badatelské zaměření

Česká próza a drama po roce 1945; dramatizace literárních děl; naratologie a sémantika fikčních světů; teorie intermediality; současní autoři Moravy a Slezska.

Studium a stáže

19972005 PdF OU, obor Český jazyk a literatura  základy společenských věd (diplomová práce Adaptace literárního díla ve výuce literatury na 2. stupni škol); 20072008 zahraniční stáž: School of Modern Languages & Cultures (Slavonic Studies) University of Glasgow; 20092011 JAMU, bakalářské studium oboru Divadelní dramaturgie (bakalářská práce Dva texty dramatu také ve vybraných inscenacích režiséra Jana Mikuláška); 20052012 FF MU, Ústav české literatury a knihovnictví, doktorské studium (disertační práce Nárys teorie dramatizací literárních děl).

Zaměstnání

20052012 FF MU, interní doktorand Ústavu české literatury a knihovnictví; od r. 2009 FF MU, externí vyučující na Ústavu české literatury a knihovnictví; od 2011 ÚČL AV ČR, doktorand, resp. postdoktorand v Oddělení pro výzkum 20. století a literatury současné.

Výběrová bibliografie

Studie:

  • „Kterak čeští Honzové vyzráli na nacistické peklo aneb Jinotajná zobrazení války v českém dramatu čtyřicátých let“. In: L. Jungmannová (ed.): Performativita válek a konfliktů. Praha: Akropolis, 2016, s. 134–141.
  • „Divadelní anabáze Haškových Osudů aneb Každá doba si žádá svého Švejka“. In: F. A. Podhajský (ed.): Fikce Jaroslava Haška. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2016, s. 225–272.
  • Literární žánr fantastické literatury aneb „žánrologie“. Dostupné na: http://www.phil.muni.cz/clit/fantasticka_literatura/prezentace.pdf [přístup 14. 1. 2011].
  • Několik literárněteoretických poznámek k novele a dramatu Dům U tonoucí hvězdy. In: J. Kudrnáč  L. Nováková  Z. Urválková  M. Fránek  M. Novotná  T. Riedlbauchová (eds.): Julius Zeyer, lumírovský básník v duchovním dění Evropy. Brno: Host, 2009, s. 175187.
  • Divadlo a performance aneb Od divadelní sémiotiky k performančním studiím. In: O. Sládek (ed.): Performance/performativita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010, s. 149170.
  • Příběh (a) dramatizace. In: S. Fedrová  A. Jedličková (eds.): Podoby a funkce příběhu. Pokus o interdisciplinární debatu. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2011, s. 2032. Dostupné na: http://www.ucl.cas.cz/slk/data//2010/sbornik/sbornik.pdf.
  • Nové hranice vyprávění aneb Vypráví drama příběhy? In: S. Fedrová  A. Jedličková (eds.): Intermediální poetika příběhu. Praha: Akropolis, 2011, s. 141165.
  • Dva texty dramatu a projektovaný inscenátor. Divadelní revue 23, 2012, č. 3, s. 5469.
  • Mnoho povyku pro Heterocosmica aneb Několik poznámek k fikčním světům divadelních inscenací. In: B. Fořt (ed.) Heterologica. Poetika, lingvistika a fikční světy. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2012, s. 175200.
  • Geneze a vývojové proměny české dramatizační praxe ve 20. a 21. století pohledem konceptu tří os“. Bohemica litteraria 16, 2013, č. 2, s. 113133.
  • Jak vypráví drama aneb O generativním a inscenačním vypravěči, zcizovaném vyprávění, voice-overu a dalších vyprávěcích strategiích dramatuTheatralia 17, 2014, č. 1, s. 301314.

Účast v týmových pracích:

 

PŘEHLED ODBORNÉ ČINNOSTI