Aktuality

2.1.2020

Zajímavým teoretickým příspěvkem v novém čísle Československé psychologie

je studie věnovaná metaforizaci coby reautorizaci (negativní) zkušenosti. Přehledová studie je věnována religiozitě a spiritualitě ve stáří. Informativní studie v rubrice Z klinické praxe se zaměřuje na význam znalosti zvláštností pacienta. Diskuse v reakci na článek K. Hnilici uveřejněný v č. 5 je věnována politické korektnosti.

1.11.2019

Tématem skvělé teoretické studie, jež vychází v předposledním letošním čísle Československé psychologie,

 je rozpracování spojitostí hravosti a ritualizace zkušenosti ve vývoji integrity ega v koncepci stadií psychosociálního vývoje Erika H. Eriksona. Přehledové studie se věnují psychologickým souvislostem odchodu do důchodu, metakognitivní charakteristice intelektově mimořádně nadaných dětí, kognitivním funkcím u depresivních onemocnění a problematice sebe-opravňování.

1.11.2019

Týden vědy a techniky AV ČR 11. - 17.11.2019

Zveme Vás na přednášku dr. Martiny Klicperové-Baker "Psychologie demokracie a demokratů - to jsou paradoxy!", která se koná 17.11.2019 od 14 hodin v budově Akademie věd na Národní třídě v Praze (viz detail)

 

9.9.2019

Téma zvláštního čísla Československé psychologie

patří jednomu z nejpalčivějších problémů lidské civilizace - chudobě. OSN stanovila v Agendě pro udržitelný rozvoj do roku 2030 boj proti chudobě jako svůj hlavní cíl. V EU se ohrožení chudobou týká téměř čtvrtiny populace (více než 120 milionů lidí).

Více aktualit

PsÚ AV ČR  › Lidé  › cv  › chladkova

 

Dr. Kateřina Chládková, MA

photo_chladkova.jpg
 
Provádím výzkum v oblasti kognitivních věd, přesněji psycholingvistiky. Zaměřuji se na percepci a osvojování řeči, formování abstraktních kategorií, laboratorní fonologii a fonetiku obecně.
 
Hlavní otázky definující můj současný výzkum jsou: Jak funguje mechanismus, který člověku umožní smysluplně vnímat a kategorizovat okolní řečový a akustický signál? Mění se tento mechanismus v závislosti na věku nebo předchozích zkušenostech člověka? Ve které vývojové fázi člověk začíná vnímat okolní (řečové) podněty strukturovaně a vytváří si pro ně abstraktní kategorie? Tyto otázky se snažím zodpovědět pomocí behaviorálních a neurovědeckých experimentů s novorozenci, několikaměsíčními kojenci a dospělými lidmi, a také za pomocí výpočetních simulací s virtuálními subjekty.
 
Více o našem současném výzkumu se dozvíte taky ve videu o jazyku nemluvňat, v televizní besedě o řeči dětí a v příspěvku k učení se rodného a cizího jazyka.
 

Kontakt: chladkova at praha.psu.cas.cz

Kompletní životopis zde.

 

Absolvovaná VŠ

  • 2014 – Universiteit van Amsterdam (Nizozemsko), Filozofická fakulta, mezioborové zaměření lingvistika a kognitivní věda (Ph.D.)
  • 2009 – Universiteit van Amsterdam (Nizozemsko), Filozofická fakulta, obor Obecná lingvistika (M.A.)
  • 2008 – Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, obor Anglická a Nizozemská filologie (Bc.)

Zaměstnání

  • od 07/2018 vědecká pracovnice – Psychologický ústav AV ČR
  • od 07/2018 vědecká pracovnice – Fonetický ústav, Centrum pro studium člověka a společnosti, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta
  • 03/2016 – 05/2018 vědecká pracovnice – Psychologický ústav, Universität Leipzig (Německo)
  • od 12/2017 hostující vědkyně – MEG group, Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Leipzig (Německo)
  • od 11/2014 hostující vědkyně – Amsterdam Center for Language and Communication, Universiteit van Amsterdam (Nizozemsko)
  • 11/2013 – 11/2014 post-doc, vědecká pracovnice – Amsterdam Center for Language and Communication, Universiteit van Amsterdam
  • 09/2009 – 09/2013 doktorandka, vědecká pracovnice – Amsterdam Center for Language and Communication, Universiteit van Amsterdam

Granty

  • 2018 – 2020: Osvojování si kontrastní kvantity: input a percepční zpracování samohláskové délky v prvních měsících života (hlavní řešitelka, UK)
  • 2018 – 2020: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka (hlavní řešitelka, GAČR)
  • 2016 – 2018: Piecing auditory cues together: how we learn to integrate cues in speech perception (post-doktorský výzkumný grant Rubicon, Nizozemská grantová agentura, NWO)
  • 2014: Endeavour Research Fellowship od Australské vlády, na 6-měsíční výzkumný pobyt - nebyl realizován z rodinných důvodů

Články ve vědeckých časopisech

Recenzované konferenční příspěvky

  • Chládková, K., Boersma, P. Benders, T. (2015). The perceptual basis of the feature vowel height. Proceedings of ICPhS XVIII 2015, Glasgow, article 711.
  • Dadwani, R., Peter, V., Chládková, K., Geambașu, A., Escudero, P. (2015). Adult listeners’ processing of indexical versus linguistic differences in a pre-attentive discrimination paradigm. Proceedings of ICPhS XVIII 2015, Glasgow, article 829.
  • Podlipský, V.J, Šimáčková, Š., & Chládková, K. (2013). Imitation interacts with one’s second-language phonology but it does not operate cross-linguistically. Proceedings of Interspeech 2013, Lyon, France.
  • Chládková, K., & Hamann, S. (2011). High vowels in Standard British English: /u/-fronting does not result in merger. Proceedings of ICPhS XVII 2011, Hong Kong, pp 476-479.
  • ter Schure, S., Chládková, K., & van Leussen, J.-W. (2011). Comparing identification of artificial and natural vowels. Proceedings of ICPhS XVII 2011, Hong Kong, pp 1770-1773.
  • Boersma, P., & Chládková, K. (2011). Asymmetries between speech perception and production reveal phonological structure. Proceedings of ICPhS XVII 2011, Hong Kong, pp 328-331.
  • Boersma, P., & Chládková, K. (2010). Detecting categorical perception in continuous discrimination data. Proceedings of Interspeech 2010. Chiba, Japan.
  • Chládková, K., Boersma, P., & Podlipský, V.J. (2009). On-line formant shifting as a function of F0. Proceedings of Interspeech 2009. Brighton, UK.

Zvané přednášky

  • 2019: Born with their mother tongue? Language and speech acquisition in the fetus and the newborn, Kognitivní škola, Malá Skála
  • 2017: Osvojování si hlásek a porozumění řeči: za vším hledej distribuce, Centrum pro studium člověka a společnosti, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
  • 2013: Tracing phonological vowel length across languages through pre-attentive auditory responses to vowel duration differences: an ERP study, Language and Cognition Group, Universiteit Leiden
  • 2011: Investigating the perceptual basis of phonological features, Phonology Seminar, University of California Los Angeles
  • 2011: Perception of speech sound structure, Katedra anglistiky a amerikanistiky, Univerzita Palackého v Olomouci