Antropolog Petr Gibas z oddělení Socioekonomie bydlení se ve svém projektu zabývá bohulibou lidskou činností, kterou kutění bezesporu je. V rozhovoru pro Material Times nyní nechává nahlédnout pod pokličku tohoto fenoménu.
Obvykle si lidé myslí, že kutilství je doménou socialistických zemí, kde pramenilo zejména z nedostatku sériově vyráběného zboží či z jeho malé dostupnosti. „Nicméně je třeba si uvědomit, že kutilství je starší než socialismus, s nímž je často spojováno. Kutilství překračuje dichotomii Západ a Východ. Ano, máme nějaký společný východní nebo socialistický typ kutilství, ale zároveň máme společný i evropský typ kutilství,“ vysvětluje Petr Gibas.
Podle něj dokonce existují zmínky ze Spojených států přelomu 19. století. „Na přelomu 19. a 20. století se proměňují způsoby práce, vzniká volný čas, mění se pojetí soukromého a veřejného, emancipují se ženy a mění se genderové role. Žena tradičně pečovala o domácnost, zatímco veřejná sféra byla mužská záležitost. Tohle se s emancipací radikálně mění. Objevují se takzvaní ,handymen', američtí kutilové,“ dodává.
Rozhovor nabízí mnohem více zajímavých informací o vlastním výzkumu Gibasova týmu. Celý si ho můžete přečíst online.
Facebook
Twitter
Tweets by SociologickyNewsletter