Previous Next
Nový pohled na počátky českého knihtisku VÁCLAV BOK Kamil Boldan, náš přední knihovědec specializovaný na studium prvotisků, předkládá po řadě odborných článků a...
Za Vlastimilem Válkem ZUZANA URVÁLKOVÁ „Vzpomínky jsou jediný ráj, z něhož člověka nelze vyhnat.“ Jean Paul Úmrtím doc. PhDr. Vlastimila...
Prožít dobu prostřednictvím slov MARKÉTA KITTLOVÁ Antologie Cesty do utopie je rozsahem a editorským záměrem monumentální dílo. Na téměř devíti stech...

Spolek Dobrá čeština ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR otevírá v rámci cyklu Večerní škola literatury interpretační seminář k vybraným literárněhistorickým a žánrovým otázkám české literatury 19. století.

Kurz bude rozvržen do čtyř okruhů, v každém z nich budou po úvodní přednášce následovat jeden až dva semináře věnované výkladu žánrových východisek daného uměleckého směru či epochy a interpretaci reprezentativních děl evropské literatury. Třetí část bloku bude patřit zevrubné četbě vybraných českých děl.

 

Vedoucí semináře: PhDr. Eduard Burget, Ph.D., Mgr. Markéta Kořená, Ph.D., PhDr. Pavel Šidák, Ph.D., PhDr. Michaela Bečková, Ph.D.

 

Místo: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Na Florenci 1420/3, 110 00 Praha 1

 

Čas: středa 19.00 až 20.30

 

Podmínkou účasti je domácí příprava (konkrétní texty budou s předstihem ohlášeny).

 

Všechny zájemce prosíme o potvrzující e-mail na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

Program (první setkání se uskuteční ve středu 4. 11. 2015):

 

Romantismus

1) Kulturně-historické zázemí českého romantismu (politické předpoklady romanismu: Francie, Anglie, Německo. Výtvarné umění romantismu: severská mytologie, orientalismus, individualismus a historismus/středověk)

2) Žánrový a tematický rezervoár německého romantismu

3) Žánrový a tematický rezervoár francouzského romantismu

4) Čtení v Máchovi

5) Čtení v Erbenovi

6) Neprávem opomíjení romantici

 

Realismus

1) Kulturně-historické zázemí českého realismu (rozvoj přírodních a technických věd, vědecké postupy v umění, Francie – barbizonská škola aj.)

2) Žánrový a tematický rezervoár francouzského a ruského realismu

3) Čtení v Raisovi a Novákové

4) Čtení v Arbesovi

5) Čtení v Klostermannovi, Uherovi a Šlejharovi

 

Moderna

1) Umělecká, historická a sociální východiska uměleckých sdružení devadesátých let 19. století (1890 Česká akademie věd a umění, 1891 Jubilejní výstava, 1895 Manifest České moderny, 1896 Katolická moderna)

2) Symbol jako základní nástroj básnické syntézy

3) Čtení v Březinovi

4) Čtení v Sovovi

5) Dekadentní čtení