Previous Next
Víra v očividné poznání aneb Co s literaturou v době nedůvěry v slovo? MARIE ŠKARPOVÁ Lenka Řezníková si v knize Ad maiorem evidentiam. Literární reprezentace „zřejmého“ v textech J. A....
Nový pohled na počátky českého knihtisku VÁCLAV BOK Kamil Boldan, náš přední knihovědec specializovaný na studium prvotisků, předkládá po řadě odborných článků a...
Za Vlastimilem Válkem ZUZANA URVÁLKOVÁ „Vzpomínky jsou jediný ráj, z něhož člověka nelze vyhnat.“ Jean Paul Úmrtím doc. PhDr. Vlastimila...

V úterý 13. února 2018 v 17 hod. se Václav Smyčka a Tomáš Chudý budou v rámci cyklu LVF věnovat vztahu mediální teorie Friedricha Kittlera k literatuře a literární vědě. Akce se koná v přednáškovém sále ÚČL AV ČR (Na Florenci 3/1420, Praha 1).

V rámci úvodní přednášky jarní části Literárněvědného fóra zazní dvě vystoupení. V tom prvním bude Tomáš Chudý, autor nového, prvního českého překladu Kittlerovy zásadní práce Gramofon, Film, Typewriter, reflektovat roli literárních děl jako dokladů mediální teorie. Kittler se jako literární i mediální vědec vyznačoval osobitým stylem, využívajícím originálních eliptických spojení. Jako volný důkazní materiál mu navíc sloužily rozsáhlé citace literárních děl autorů, s nimiž sdílel fascinaci světem techniky, jež byla hlavním zdrojem jeho pojetí samohybného, „kyberneticky uzavřeného“ mediálního systému. Pokusíme se podniknout sondy ověřující důkladnost Kittlerových dokladů balancujících na pomezí dvou diskurzů. – Ve druhé části bude Václav Smyčka tematizovat vztah mezi literaturou a optickými médii (zograskop, kukátko a laterna magika) na sklonku 18. a v první polovině 19. století. Největší pozornost bude věnována textům Christiana Heinricha Spieße a roli laterny magiky v nich. Ukazuje se, že ve Spießově myšlení se vztahuje patologický stav fantazie k normálnímu fungování obrazotvornosti stejně jako porucha projekčního aparátu k jeho normálnímu chodu. Laterna magika funguje ovšem v díle Spieße též jako poetologický program. Spieß totiž chápe své vlastní psaní jako kritiku práce optických médií, ale současně rozvíjí jejich vlastní poetiku a snaží se jí vyrovnat. Tento přístup dokládá komplexní inter- a transmediální vztahy mezi literaturou a optickými médii již dlouho před vyhlášením konce Gutenbergovy galaxie.

 

POZVÁNKA