Previous Next
Víra v očividné poznání aneb Co s literaturou v době nedůvěry v slovo? MARIE ŠKARPOVÁ Lenka Řezníková si v knize Ad maiorem evidentiam. Literární reprezentace „zřejmého“ v textech J. A....
Nový pohled na počátky českého knihtisku VÁCLAV BOK Kamil Boldan, náš přední knihovědec specializovaný na studium prvotisků, předkládá po řadě odborných článků a...
Za Vlastimilem Válkem ZUZANA URVÁLKOVÁ „Vzpomínky jsou jediný ráj, z něhož člověka nelze vyhnat.“ Jean Paul Úmrtím doc. PhDr. Vlastimila...

Lenka Jungmannová připravila k vydání dosud nejúplnější samostatnou edici typogramů Václava Havla, aktuální vydání sbírky Antikódy obsahuje texty nově nalezené a dosud nepublikované.

Základ nové edice Antikódů vychází ze znění obsaženého ve Havlových Spisech (1999), konvolut textů je ovšem rozšířen o šest nově nalezených typogramů a rovněž o dosud nepublikovaný Havlův esej o umělé poezii.

Typogramy začal Václav Havel (1936-2011) psát na počátku 60. let a v roce 1964 z nich vytvořil sbírku nazvanou Antikódy. Ta sice tehdy nevyšla, ale její podstatná část byla v roce 1966 vřazena do jeho knihy Protokoly (společně s hrami Zahradní slavnost a Vyrozumění a eseji „O dialektické metafyzice“ a „Anatomie gagu“). I když se těžiště Havlovy tvorby přesunulo k divadlu, typogramy psal a časopisecky publikoval až do roku 1969, kdy byl jako autor postaven mimo oficiální literaturu. V sedmdesátých letech vytvářel typogramy jen příležitostně, většinou k poctě různých osobností, po roce 1989 vznikly už jen dva.