Jak to odpovídá povaze vlastního předmětu bádání i charakteru literární vědy, ÚČL se řadou svých aktivit i publikací obrací nejen k vědeckým pracovníkům, ale v nemenší míře i k širší kulturní veřejnosti, kolegům z jiných humanitních a společenskovědních oborů, studentům, učitelům a pracovníkům paměťových institucí. Prostřednictvím internetových slovníků, knihoven a databází nabízí této širší veřejnosti relevantní informace o literárních osobnostech, jejich tvorbě a ohlasu jejich děl. Referenční publikace, podávající přehled o současné literatuře a literární teorii, o dějinách různých žánrů, období či oblastí literární kultury, vydává ÚČL pro tyto okruhy zájemců také v knižní formě. K studentům bohemistiky a dalších filologických oborů, k výzkumným a pedagogickým pracovníkům i kritikům a kulturním publicistům se obrací přednáškové cykly Literárněvědného fóra. Jednou ročně, na přelomu listopadu a prosince, se v jejich rámci koná veřejná diskuse o literárních událostech uplynulého roku, nazvaná První bilance a organizovaná ve spolupráci s Českým rozhlasem Vltava (tištěný výstup publikuje formou kulatého stolu časopis Host, audiozáznam vysílá stanice Vltava). Videozáznamy z přednášek a debat Literárněvědného fóra a z dalších veřejných akcí ÚČL naleznete v našem videoarchivu. S podporou z programu Akademie věd ČR, určeného na rozvoj spolupráce mezi ústavy AV ČR a krajskými či regionálními institucemi a organizacemi, pořádá ÚČL vzdělávací a popularizační akce v různých regionech České republiky.
Pedagogické úsilí ÚČL směřuje sice především do oblasti terciárního vzdělávání a postgraduálního studia, jak o tom svědčí například každoročně pořádaná Studentská literárěvědná konference, ústav se však jako instituce i prostřednictvím jednotlivých pracovníků zapojuje také do spolupráce se školami nižších stupňů. Expertizy ÚČL využívá CERMAT, sám ústav ve spolupráci s dalšími pracovišti Akademie věd organizuje postgraduální kurz pro učitele a zajišťuje prezentace a přednášky pro studenty všech typů škol.