Sociologický časopis / Czech Sociological Review 2015, 51(4): 607-636 | DOI: 10.13060/00380288.2015.51.4.209

Malé venkovské školy na trhu se základním vzděláváním: Jejich působnost a marketing na příkladu Turnovska

Silvie R. Kučerová, Jan D. Bláha, Zuzana Pavlasová
Přírodovědecká fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

The article deals with selected issues relating to the provision and accessibility of primary education in rural, non-exposed areas. These issues are examined from the viewpoint that various conditions force even public education to be guided by certain principles of the free market (e.g. competing for clients), although its actions in this respect are simultaneously rather constrained. The article sets out to analyse the primary education market in a model region Turnov (situated in Czechia) in relation to the type of catchment area. It discusses the pitfalls of public school marketisation, and it analyses the spatial distribution of schools in the model region and the schools' jurisdictions based on the different types of catchment areas, which are defined and created in the form of cartographic visualisation. The article also examines four municipalities with small rural school as case studies selected on the basis of representing different types of catchment area. The authors discuss the findings of in-depth interviews that were conducted with headmasters, school operators, and some parents in the four municipalities in order to identify the strategies that schools can use to strengthen their position in the primary education market. The authors find that not only do schools' marketing strategies vary little depending on their geographical location but the majority of schools in the case study have not formulated a unique and systematic vision and mission for their school. The principal features of all the schools studied are their self-identification in opposition to the culture of urban schools.

Klíčová slova: primary schools, rural space, marketisation, catchment area, Czechia, Turnov region

Zveřejněno: 1. srpen 2015Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kučerová, S.R., Bláha, J.D., & Pavlasová, Z. (2015). Malé venkovské školy na trhu se základním vzděláváním: Jejich působnost a marketing na příkladu Turnovska. Sociologický časopis / Czech Sociological Review51(4), 607-636. doi: 10.13060/00380288.2015.51.4.209.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Åberg-Bengtsson, L. 2009. "The Smaller the Better? A Review of Research on Small Rural Schools in Sweden." International Journal of Educational Research 48: 100-108, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.007. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Arifin, D. 2011. "Measuring Market Orientation in Schools in Australia." Příspěvek přednesený na konferenci European Conference on Educational Research. Berlín, 16. 9. 2011.
  3. Bajerski, A. 2011. Organizacja przestrzenn i funkcjonowanie usług edukacyjnych w aglomeracji poznańskiej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
  4. Bell, A., A. Sigsworth. 1987. The Small Rural Primary School: A Matter of Quality. London: Routledge.
  5. Bernard, J. 2012. Prostorové vzorce rozvinutosti venkovských obcí Česka. Geografie 117 (1): 72-94.
  6. Blažek, J., D. Uhlíř. 2011. Teorie regionálního rozvoje. Nástin, kritika, implikace. Praha: Karolinum.
  7. Bradford, M. 1991. "School-performance Indicators, the Local Residential Environment, and Parental Choice." Environment and Planning A 23: 319-332, http://dx.doi.org/10.1068/a230319. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Burcin, B., L. Fialová, J. Rychtaříková et al. 2010. Demografická situace České republiky. Proměny a kontexty 1993-2008. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  9. Burda, T., Z. Janoušek, P. Chromý. 2014. "Historické hranice v prostředí GIS: správní regiony v Česku 1920-2012." Historická geografie 40 (1): 41-72.
  10. Butler, T., C. Hamnett. 2007. "The Geography of Education: Introduction." Urban Studies 44 (7): 1161-1174, http://dx.doi.org/10.1080/00420980701329174. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2012-2016. 2012. Liberec: Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského úřadu Libereckého kraje.
  12. Dowling, J. 2009. "Changes and Challenges: Key Issues for Scottish Rural Schools and Communities." International Journal of Educational Research 48: 129-139, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.005. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Dvořák, D. 2012. "Nový institucionalismus v pedagogice." Studia paedagogica 17 (2): 9-26, http://dx.doi.org/10.5817/sp2012-2-2. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Dvořák, D., K. Starý, P. Urbánek, M. Chvál, E. Walterová. 2010. Česká základní škola: Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
  15. Hampl, M. 2004. "Současný vývoj geografické organizace a změny v dojížďce za prací a do škol v Česku." Geografie 109 (3): 205-222.
  16. Hampl, M. 2012. "Hierarchické organizace v realitě: pojetí, poznávací a praktický smysl studia." Geografie 117 (3): 253-265. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hargreaves, L., R. Kvalsund, M. Galton. 2009. "Reviews of Reserach on Rural Schools and Their Communities in British and Nordic Countries: Analytical Perspectives and Cultural Meaning." International Journal of Education Research 48: 80-88, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.001. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Hruška, V. 2014. "Proměny přístupů ke konceptualizaci venkovského prostoru v rurálních studiích." Sociologický časopis / Czech Sociological Review 50 (4): 581-601, http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2014.50.4.109. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Hulík, V., K. Tesárková. 2009. "Dopady demografického vývoje na vzdělávací soustavu v České republice." Orbis Scholae 3 (3): 7-23. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Jančák, V., T. Havlíček, P. Chromý, M. Marada. 2008. "Regional Differentiation of Selected Conditions for the Development of Human and Social Capital in Czechia." Geografie 113 (3): 269-284.
  21. Janík, T. a kol. 2013. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
  22. Kalaoja, E., J. Pietarinen. 2009. "Small Rural Primary Schools in Finland: A Pedagogically Valuable Part of the School Network." International Journal of Educational Research 48: 109-116, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.003. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Karlberg-Granlund, G. 2009. Att förstå det stora i det lilla. Byskolan som pedagogik, kultur och struktur [Understanding the Great in the Small. Pedagogy, Culture and Structure of the Village School]. Dizertační práce. Vaasa: Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi in Vasa.
  24. Kašparová, I., A. Souralová. 2014. ",Od lokální k cikánské škole': homogenizace školní třídy a měnící se role učitele." Orbis Scholae 8: 79-96. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Kearns, R. A., N. Lewis, T. McCreanor, K. Witten. 2009. "'The Status Quo Is Not an Option': Community Impacts of School Closure in South Taranaki, New Zealand." Journal of Rural Studies 25: 131-140, http://dx.doi.org/10.1016/j.jrurstud.2008.08.002. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Knecht, P., E. Hofmann. 2013. "K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech." Informace ČGS 32 (2): 13-25.
  27. Kovács, K. 2012. "Rescuing a Small Village School in the Context of Rural Change in Hungary." Journal of Rural Studies 28: 108-117, http://dx.doi.org/10.1016/j.jrurstud.2012.01.020. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Kučerová, S. 2012. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Edice Geographica, sv. 8. Praha: ČGS.
  29. Kučerová, S. R., J. D. Bláha. 2014. "Adaptace rurální populace na změny v územní struktuře základního školství." Pp. 103-128 in Adaptabilita a resilience. Studie k integrujícím přístupům v geografickém výzkumu. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
  30. Kučerová, S. R., J. D. Bláha, Z. Kučera. 2015. "Transformations of Spatial Relationships within Elementary Education Provision: A Case Study of Changes in Two Rural Areas since the Second Half of the 20th Century." Moravian Geographical Reports 23 (1): 34-44, http://dx.doi.org/10.1515/mgr-2015-0004. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Kučerová, S., Z. Kučera. 2009. "Vztah periferiality a vzdělávání: Lze definovat periferní oblasti na základě vývoje sítě základních škol?" Acta geographica Universitatis Comenianae 52: 59-73.
  32. Kučerová, S., T. Mattern, P. Štych, Z. Kučera. 2011. "Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit." Geografie 116 (3): 300-316.
  33. Kvalsund, R. 2009. "Centralized Decentralization or Decentralized Centralization? A Review of Newer Norwegian Research on Schools and Their Communities." International Journal of Educational Research 48: 89-99, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.006. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Marsden, W. E. 1977. "Historical Geography and the History of Education." History of Education 6 (1): 21-42, http://dx.doi.org/10.1080/0046760770060104. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Matějů, P., J. Straková, A. Veselý (eds.). 2010. Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  36. Musil, J., J. Müller. 2008. "Vnitřní periferie v České republice jako mechanismus sociální exkluze". Sociologický časopis / Czech Sociological Review 44 (2): 321-348.
  37. Nekorjak, M., A. Souralová, K. Vomastková. 2011. "Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, 'romské školy' a reprodukce sociálně prostorových nerovností." Sociologický časopis / Czech Sociological Review 47 (4): 657-680.
  38. Novotná, M., J. Preis, J. Kopp, M. Bartoš. 2013. "Migrační změny v rurálních regionech České republiky: Stav a perspektivy." Moravian Geographical Reports 21 (3): 37-54. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Ouředníček, M., P. Špačková, M. Feřtová. 2011. "Změny sociálního prostředí a kvality života v depopulačních regionech České republiky." Sociologický časopis / Czech Sociological Review 47 (4): 777-804.
  40. Perlín, R., S. Kučerová, Z. Kučera. 2010. "Typologie venkovského prostoru Česka." Geografie 115 (2): 161-187.
  41. Perlín, R., A. Šimčíková. 2008. "Criteria of a Successful Rural Municipality." Europa XXI 17: 29-43.
  42. Pol, M., L. Hloušková, P. Novotný, J. Zounek. 2006. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  43. Ribchester, C., B. Edwards. 1999. "The Centre and the Local: Policy and Practice in Rural Education Provision." Journal of Rural Studies 15 (1): 49-63, http://dx.doi.org/10.1016/S0743-0167(98)00048-5. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Řezníčková, D. 2009. "The Transformation of Geography Education in Czechia." Geografie 114 (4): 316-331.
  45. Sčítání lidu, domů a bytů - Pramenné dílo - 2011 [online]. 2013. Praha: ČSÚ [cit. 30. 7. 2014]. Dostupné na: https://www.czso.cz/csu/czso/scitani-lidu-domu-a-bytu-2011pramenne-dilo-2011-op37nad790.
  46. Schuller, T. 2001. "The Complementary Roles of Human and Social Capital." ISUMA - Canadian Journal of Policy Research 2 (1): 18-24.
  47. Sojka, M., B. Konečný. 2001. Malá encyklopedie moderní ekonomie. Praha: Libri.
  48. Solstad, K. J. 1997. Equity at Risk. Oslo: Scandinavian University Press.
  49. Šimáně, M. 2010. "K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918." E-Pedagogium 4: 83-92.
  50. Tantarimäki, S. 2011. Mitä lakkautuksista opimme? [What We Learned about Village School Closures]. Turku: University of Turku.
  51. Trnková, K. 2006. "Vývoj malotřídních škol v druhé polovině 20. století." Studia paedagogica 11 (1): 133-144.
  52. Trnková, K., D. Knotová, L. Chaloupková. 2010. Málotřídní školy v České republice. Brno: Paido.
  53. Walker, M., G. Clark. 2010. "Parental Choice and the Rural Primary School: Lifestyle, Locality and Loyalty." Journal of Rural Studies 26 (3): 241-249, http://dx.doi.org/10.1016/j.jrurstud.2009.12.002. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Warrington, M. 2005. "Mirage in the Desert? Access to Educational Opportunities in an Area of Social Exclusion." Antipode 37: 796-816, http://dx.doi.org/10.1111/j.0066-4812.2005.00526.x. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Zákon č. 561/2004 Sb. ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha: Ministerstvo vnitra ČR.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.