Previous Next
Ta Věra vůbec nemluví MIROSLAV KOTÁSEK Veronika Košnarová otevírá svou knihu o tvorbě Věry Linhartové poukazem na rozporné přijímání jejích...
Život je krátký, i když někdy trvá dlouho. Rozhovor s literárním kritikem a historikem prof. Milanem Suchomelem Právě dnes, 13. července 2020, slaví literární historik a kritik Milan Suchomel své 92. narozeniny. Při této přiležitosti...
Pes, který vstal z mrtvých ŠTEFAN ŠVEC Nebývá v tomto časopisu častým zvykem recenzovat krabici. Těžko však výstižněji pojmenovat výsledek práce...

V úterý 13. února 2018 v 17 hod. se Václav Smyčka a Tomáš Chudý budou v rámci cyklu LVF věnovat vztahu mediální teorie Friedricha Kittlera k literatuře a literární vědě. Akce se koná v přednáškovém sále ÚČL AV ČR (Na Florenci 3/1420, Praha 1).

V rámci úvodní přednášky jarní části Literárněvědného fóra zazní dvě vystoupení. V tom prvním bude Tomáš Chudý, autor nového, prvního českého překladu Kittlerovy zásadní práce Gramofon, Film, Typewriter, reflektovat roli literárních děl jako dokladů mediální teorie. Kittler se jako literární i mediální vědec vyznačoval osobitým stylem, využívajícím originálních eliptických spojení. Jako volný důkazní materiál mu navíc sloužily rozsáhlé citace literárních děl autorů, s nimiž sdílel fascinaci světem techniky, jež byla hlavním zdrojem jeho pojetí samohybného, „kyberneticky uzavřeného“ mediálního systému. Pokusíme se podniknout sondy ověřující důkladnost Kittlerových dokladů balancujících na pomezí dvou diskurzů. – Ve druhé části bude Václav Smyčka tematizovat vztah mezi literaturou a optickými médii (zograskop, kukátko a laterna magika) na sklonku 18. a v první polovině 19. století. Největší pozornost bude věnována textům Christiana Heinricha Spieße a roli laterny magiky v nich. Ukazuje se, že ve Spießově myšlení se vztahuje patologický stav fantazie k normálnímu fungování obrazotvornosti stejně jako porucha projekčního aparátu k jeho normálnímu chodu. Laterna magika funguje ovšem v díle Spieße též jako poetologický program. Spieß totiž chápe své vlastní psaní jako kritiku práce optických médií, ale současně rozvíjí jejich vlastní poetiku a snaží se jí vyrovnat. Tento přístup dokládá komplexní inter- a transmediální vztahy mezi literaturou a optickými médii již dlouho před vyhlášením konce Gutenbergovy galaxie.

 

POZVÁNKA