Výzkumné studie Sklon k agresivnímu chování:
srovnání institucionalizovaných adolescentů s poruchami
chování s adolescenty žijícími v rodinách |
Cíl. Cílem studie bylo zjistit, jakou roli hraje
osobnost při zastávání se viktimizovaných
spolužáků. Vztah mezi osobnostními rysy a
zastáváním je jednou z oblastí školní šikany,
kterým bylo dosud věnováno málo pozornosti,
a dosavadní nálezy nejsou příliš jednoznačné.
Pro komplexnější porozumění problému byly
v této průřezové studii zkoumány vztahy mezi
446 / Výzkumné studie
zastáváním a osobnostními rysy vycházejícími
z konceptu Big Five spolu s dalšími koreláty
zastávání, které byly výzkumně dříve zaznamenány
(pohlaví, vrstevnický status a empatie).
Studie se zaměřila také na to, zda se osobnostní
rysy projevují v zastávání u dívek a chlapců podobným
či odlišným způsobem.
Soubor a postup. Soubor tvořilo 662 respondentů
(průměrný věk = 13 let a 5 měsíců,
SD = 5 měsíců, rozpětí: 12,1–15,5 let, dívky
tvořily 50,2 % souboru). Jednalo se o žáky a žákyně
7. ročníku z 39 školních tříd ve dvaceti náhodně
vybraných základních školách. Zastávání
bylo sledováno pomocí vrstevnického ratingu,
vrstevnický status byl zjišťován pomocí vrstevnických
nominací a pro ostatní proměnné byly
použity sebeposuzovací dotazníky.
Hypotézy. Autoři předpokládali, že zastávání
souvisí s přívětivostí, neuroticismem a extraverzí.
Statistická analýza. Hlavní analýzu tvořila sada
víceúrovňových lineárních modelů, v nichž bylo
zohledněno také zařazení žáků do určité školní
třídy.
Výsledky. Na základě výpočtu nulového modelu
bylo možné přibližně polovinu rozptylu zastávání
vysvětlit faktory, které souvisejí s příslušností
žáků k jejich školní třídě. Výsledky finálního
modelu, zohledňujícího také pohlaví, vrstevnický
status a empatii, naznačují, že zastávání má
pozitivní vztah s přívětivostí a neuroticismem, a
dále s interakcí mezi extraverzí a pohlavím (extraveze
se pozitivně odráží v zastávání u dívek,
nikoli u chlapců).
Limity. Průřezový metodologický design, věkově
homogenní soubor. |
Klíčová slova: agrese,
BPAQ-SF,
adolescenti |
Jiří Kožený, Lydie Tišanská (2018). Sklon k agresivnímu chování:
srovnání institucionalizovaných adolescentů s poruchami
chování s adolescenty žijícími v rodinách. Československá psychologie, 52(5), 418-431.
| |
Proclivity to aggressive behavior: Comparing institutionalized
adolescents with behavior disorders with teenagers living
with their families |
Objectives. The aim of the study was an attempt
to identify factors associated with the proclivity
to aggressive behavior comparing responses
from adolescents living with their families and
teenagers with behavior disorders from the
Diagnostic Institutions.
Subjects and setting. Responses were obtained
from a sample of 254 adolescents (107 boys,
147 girls), average age 16,85; SD=1,55;
median=17, range 14–19, from five Diagnostic
Institutions, and from a sample of 258 teenagers
living with their families (108 boys, 150 girls);
average age 16,5; SD=1,71; median 16,5;
range 14–19, obtained from an epidemiological
database of 8469 schoolchildren using random
selection.
Results. The findings indicate distinctively
high proclivity to aggressive style of problems
solution of the Diagnostic Institutions clients
in comparison to adolescents living with their
families. With some simplification, it can be
concluded that there are neither clinically
important differences among 14–19 age
cohorts, nor between boys and girls. The
profile of proclivity to forceful solution of
conflicting situations of the adolescents from the
Diagnostic Institutions is associated, compared
to the adolescents living with families, apart
from impulsivity, with disrespect to consensual
social norms, and well-marked feeling of social
alienation.
Study limitation. The study is not based on a
representative sample of adolescents from the
Diagnostics Institutions and respondents living
with their families were chosen randomly
from an epidemiological database taking into
consideration only number, age, and gender
of persons comparable to the Diagnostic
Institutions sample. |
Keywords: aggression,
BPAQ-SF,
adolescents
|
|