Sociologický časopis 2000, 36(2):201-220 | DOI: 10.13060/00380288.2000.36.2.10

Panel Analysis - Method and Results of the Research "The People's Choice"

Hynek Jeřábek
Fakulta sociálních věd UK, Praha
Panel Analysis - Method and Results of the Research "The People's Choice" Metamorphoses of Voter Preferences, Mechanisms and Subjects of the Election Campaign

Published: April 1, 2000Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jeřábek, H. (2000). Panel Analysis - Method and Results of the Research "The People's Choice". Sociologický časopis / Czech Sociological Review36(2), 201-220. doi: 10.13060/00380288.2000.36.2.10.
Download citation

References

  1. Jeřábek, H. 2000. "Počátky Lazarsfeldovy politické sociologie - The People's Choice." Sociologický časopis 36: 67-81.
  2. Lazarsfeld, P., Marjorie Fiske 1938. "The 'Panel' as a new Tool for Measuring Opinion." Public Opinion Quarterly 2: 596-612. Go to original source...
  3. Lazarsfeld, P. F. 1940. "Panel Studies." Public Opinion Quarterly 4: 122-128. Go to original source...
  4. Lazarsfeld, P. F., B. Berelson, Hazel Gaudet 1944. The People's Choice. How the Voter makes up his Mind in a Presidential Campaign. New York: Columbia University Press. 9)Přesvědčení o významu "osobního vlivu" pro utváření postojů lidí sdílel Paul Lazarsfeld s R. K.
  5. Mertonem, jehož studie Vzorce vlivu: studie mezilidského vlivu a komunikačního chování v místní komunitě používá pro vysvětlení interpersonálního působení namísto pojmu "názorový vůdce" nový pojem "vlivný člověk" (influential) [Merton 1949]. Gabriel Weimann v knížce Ti vlivní.
  6. Lidé, kteří ovlivňují lidi staví oba pojmy vedle sebe a analyzuje jejich použití v historii sociologických výzkumných šetření od Lazarsfeldova výzkumu People's Choice až do současnosti [Weimann 1994].
  7. Lazarsfeld, P. F., M. Rosenberg, W. Thielens, Jr. 1951. "The Panel Study." Pp. 587-609 in Research Methods in Social Relations, ed. by Marie Jahoda, M. Deutsch and S. W. Cook. New York: Dryden Press.
  8. Lazarsfeld, P. F., E. Katz 1955. Personal Influence. The Part Played by People in the Flow of Mass Communications. Glencoe, IL: The Free Press.
  9. Lazarsfeld, P. F., Ann K. Pasanella, M. Rosenberg 1972. Continuities in the Language of Social Research. New York: The Free Press.
  10. Merton, R. K. 1949. "Patterns of Influence: A Study of Interpersonal Influence and of Commnunications Behavior in a Local Community." Pp. 180-219 in Communications Research 19481949, ed. by P. F. Lazarsfeld and F. N. Stanton. New York: Harper and Brothers.
  11. Noelle-Neumann, Elisabeth 1990. "The People's Choice - Revisited." S. 147-155 in Paul F. Lazarsfeld. Die Wiener Tradition der empirischen Sozial- und Kommunikationsforschung, hrsg. von W. R. Langenbucher. München: Ölschläger Verlag.
  12. Weimann, G. 1994. The Influentials. People Who Influence People. Albany, NY: State University of New York Press.
  13. Zeisel, H. 1958 (1947). Say it with Figures. London: Routledge and Kegan Paul Ltd.

This is an open access article distributed under the terms of the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.