Z médií
Vydáno: 6. 8. 2019

Nešpor: „Pozvolný návrat církevních sňatků je také důsledkem hledání stability“

Sociolog náboženství Zdeněk R. Nešpor byl hostem pořadu Vertikála v Českém rozhlasu Plus. Komentoval dnešní situaci, kdy stále víc párů chce mít svatbu v kostele.

Ilustrace: Pixabay.com

Podle Nešpora se do společnosti pozvolna vrací předpoklad, že „řádný svazek“ je stvrzen svatbou, byť se sňatky proměňují. Tohoto fenoménu si však nyní všímáme, protože je v kontrastu k dřívější módní záležitostí, kterou bylo partnerské soužití takříkajíc „bez papíru“. 

V Česku je zajímavé, že dlouhodobě existuje velké množství církevních sňatků katolíků s nekatolíky, v roce 2018 bylo těchto sňatků dokonce 40 % ze všech církevních sňatků, v Čechách dokonce polovina. Podle Nešpora jde o důsledek toho, že je v Česku tak málo věřících, že je obtížné sehnat jiného věřícího, aby se vzali. Víra je totiž pouze jedním z kritérií výběru partnera. „Druhá věc je, že je relativně vysoký a rostoucí podíl nevěřících, kteří sami mají zájem na sňatku v kostele, protože společnost ne úplně dobře funguje. Mnohé instituce ztrácejí svůj význam, fungují hůř, hledá se nějaká stabilita. A koneckonců náboženství a církve tu stabilitu poskytují. Když se lidé berou, zejména poprvé, doufají, že se berou na věčnost. A kdo jiný zajišťuje tu věčnost než náboženství a církve,“ vysvětluje.

Jedním z rozdílů církevního sňatku oproti občanskému je zpravidla výslovný slib lásky, úcty a věrnosti snoubenců, a to až do doby, „dokud je smrt nerozdělí“. Nešpor připomíná, že ti, kteří zajišťují v církvích sňatky, se mají snažit zejména nevěřícím tuto skutečnost vysvětlit. „Jestli se to podaří, to je otázka, stejně jako zda a nakolik to všichni berou vážně. Je potřeba přiznat, že část těch, kteří stojí o církevní sňatky, o ně stojí, protože je to ,hezčí', na zajímavějším místě, jsou z toho lepší fotografie a tak dále. Tyto důvody je třeba nepodceňovat a je na oddávajících, aby se snažili vysvětlit snoubencům náboženský význam obřadu. To však platí i pro věřící, i pro ně je příprava ke sňatku prohloubením náboženských znalostí,“ doplňuje. Je ovšem třeba brát v potaz, že rozvodovost je stále relativně vysoká, což platí pro sňatky občanské, tak církevní. „Lze asi říci, že sňatky uzavřené církevně se rozvádí o něco méně často, ale skutečně jen o něco méně. Navíc římskokatolická církev rozvod nepřipouští, ale protestantské církve rozvod jako extrém připouštějí, takže tam ani není náboženský důvod, proč by k rozvodu nemohlo dojít,“ říká Nešpor.

Zdeněk R. Nešpor je autorem řady publikací z oblasti sociologie náboženství. Jeho posledním titulem je nedávno vydaný Malý slovník českých nekatolických náboženských osobností 20. a 21. století (nakl. Kalich, 2019). Jednou z významných aktivit Zdeňka R. Nešpora je tvorba a správa rozsáhlé Sociologické encyklopedie.

Celý rozhovor je k poslechu online (čas 4:30–10:36):

Související publikace: 
2019
Nešpor, Zdeněk R. a kol. (Andrea Beláňová, Táňa Klementová, Zdeněk Vojtíšek)