Za posledních dvacet let došlo v České republice k zásadnímu nárůstu počtu studentů na vysokých školách. Jedním z důsledků je, že v naší populaci vzrostly podíly osob s ukončeným vysokoškolským vzděláním na dvojnásobek. Prudký rozvoj vzdělávacího systému vyvolává řadu otázek. Mění se vztah mezi vzděláním, chováním, hodnotami a postoji? Rozevřela se v posledních třech desetiletích propast mezi lidmi s nižším a vyšším vzděláním, nebo se naopak rozdíly mezi nimi stírají? Kniha se zabývá vzdělanostními skupinami v současné české společnosti. Na vybraných životních výsledcích ukazuje, do jaké míry vzdělanostní úroveň ovlivňuje život člověka. Ovlivňuje vzdělání čím dál silněji individuální životní dráhy? Autoři a autorky jednotlivých kapitol analyzují data z aktuálních sociologických šetření a nabízejí odpovědi na všechny tyto důležité otázky.
Kapitoly:
1. Finanční a nefinanční návratnost vzdělání / Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
2. Mzdy a příjmové nerovnosti / Martina Mysíková
3. Vliv vzdělání na politickou participaci / Lukáš Linek
4. Volební účast očima dětí a vliv rodičovského vzdělání / Aleš Kudrnáč
5. Rodinné chování a hodnoty a vzdělání / Dana Hamplová
6. Vzdělání a rodičovství / Petr Fučík, Beatrice Chromková Manea
7. Vzdělání a riziko rozvodu / Petr Fučík
8. Vzdělanostní nerovnosti a sebevražednost / Tomáš Katrňák
9. Liší se vzdělanostní skupiny v hodnotových orientacích? / Petra Anýžová
10. Vzdělání, kulturní kapitál a proměny životního stylu / Jiří Šafr, Dana Hamplová
11. Vzdělání a národní identita: klesá význam českého původu s dosaženým vzděláním? / Klára Vlachová
Facebook
Twitter
Tweets by SociologickyNewsletter