Sociologický časopis / Czech Sociological Review 2016, 52(1): 3-26 | DOI: 10.13060/00380288.2016.52.1.240

Adult Education in the Czech Republic: Who Pursues It and What Are the Outcomes?

Natalie Simonová, Dana Hamplová
1 ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy, z.s., Praha
2 Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., Praha

The article focuses on adult education in the Czech Republic. It begins by defining the institutional context of adult education in the country. Three institutional characteristics are of particular interest in this respect: returns to education, the current level of education of the adult population (and the related demand for adult education), and institutions offering adult education. Using the LFS and AES surveys, the authors find that it is primarily young and educated persons who pursue adult education. With respect to the returns to adult education, the results show that adult education does not protect against downward mobility but does increase the odds of upward mobility. The positive effect of adult education on upward mobility is more pronounced among women than men.

Keywords: adult education, participation in education, occupational prestige, survival analysis, Czech Republic

Published: February 1, 2016Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Simonová, N., & Hamplová, D. (2016). Adult Education in the Czech Republic: Who Pursues It and What Are the Outcomes? Sociologický časopis / Czech Sociological Review52(1), 3-26. doi: 10.13060/00380288.2016.52.1.240.
Download citation

References

  1. Blossfeld, H.-P., R. Stockmann. 1998. "Guest Editors' Introduction: The German Dual System in Comparative Perspective." International Journal of Sociology 28: 3-28. Go to original source...
  2. Buchholz, S. et al. 2011. "Aging Populations, Globalization and the Labor Market: Comparing Late Working Life and Retirement in Modern Societies." Pp. 3-34 in H. P. Blossfeld, S. Buchholz, K. Kurz (eds.). Aging Populations, Globalization and the Labor Market: Comparing Late Working Life and Retirement in Modern Societies. London: Edward Elgar, http://dx.doi.org/10.4337/9781849805858.00008. Go to original source...
  3. Cleves, M. A., W. W. Gould, R. G. Gurierrez. 2004. An Introduction to Survival Analysis Using Stata. College Station: Stata Press.
  4. ČSÚ. 2014. Výběrové šetření pracovních sil. Praha: ČSÚ.
  5. EACEA. 2010. Organizace vzdělávací soustavy České republiky 2009/2010 [online]. Praha: EACEA [cit. 29. 7. 2012]. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/CZ_CS.pdf.
  6. Federičová, M. 2011. "Analysis of Income Inequalities." Socioweb [online] 9 (7-8): 15-17 [cit. 30. 11. 2014]. Dostupné z: http://www.socioweb.cz/upl/editorial/download/197_SOCIOWEB_07_08_2011_.pdf.
  7. Hanushek, E. A., L. Woessmann. 2011. "How Much do Educational Outcomes Matter in OECD Countries?" Economic Policy 26: 427-491, http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-0327.2011.00265.x. Go to original source...
  8. Katrňák, T. 2004. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  9. Katrňák, T., P. Mareš. 2007. "Segmenty zaměstnaných a nezaměstnaných v České republice v letech 1998 až 2004." Sociologický časopis / Czech Sociological Review 43: 281-303.
  10. Lambert, P. S. 2003. CAMSIS for the Czech Republic [online]. [cit. 21. 7. 2014]. Dostupné z: http://www.camsis.stir.ac.uk/Data/CzechRepublic.html.
  11. Mareš, P. 1999. Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  12. Mc Mahon, W. 2000. Education and Development: Measuring the Social Benefits. Oxford: Oxford University Press.
  13. MŠMT. 2001. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: MŠMT.
  14. MŠMT. 2007. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT.
  15. MŠMT. 2011. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011-2015). Praha: MŠMT.
  16. Müller, W., Y. Shavit. 1998. "The Institutional Embeddedness of the Stratification Process. A Comparative Study of Qualifications and Occupations in Thirteen Countries." Pp. 1-48 in W. Müller, Y. Shavit (ed.). From School to Work: A Comparative Study of Educational Qualifications and Occupational Destinations. Oxford: Clarendon Press.
  17. Münich, D., P. Ondko, J. Straka. 2012. "Dopad vzdělanosti na dlouhodobý hospodářský růst a deficity důchodového systému." IDEA CERGE-EI [online]. Praha: CERGE-EI [cit. 12. 7. 2012]. Dostupné z: http://idea.cerge-ei.cz/documents/Studie_2012_02_Vzdelanost.pdf.
  18. Mysíková, M. 2011. Income Inequalities within Couples in the Czech Republic and European Countries. IES Working Paper 4/2011. Prague: IES FSV, Charles University.
  19. OECD. 2012. Education at a Glance. Paris: OECD.
  20. OECD. 2013. Skilled for Life? Key Findings from the Survey of Adult Skills. Paris: OECD.
  21. OECD. 2014. Education at a Glance. Paris: OECD.
  22. OECD. 2015. Education at a Glance Interim Report. Paris: OECD.
  23. Rabe-Hesketh, S., A. Skrondal. 2008. Multilevel and Longitudinal Modeling Using Stata. College Station: Stata Press.
  24. Rabušicová, M., L. Rabušic (eds.). 2008. Učíme se po celý život? Brno: Masarykova univerzita.
  25. Rabušic, L. 2008. "Senioři a jejich vzdělávání." Pp. 265-287 in M. Rabušicová, L. Rabušic (eds.). Učíme se po celý život? Brno: Masarykova univerzita.
  26. Rabušicová, M., L. Rabušic, K. Šeďová. 2008. "Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých." Pp. 97-112 in M. Rabušicová, L. Rabušic (eds.). Učíme se po celý život? Brno: Masarykova univerzita.
  27. Sirovátka, T. 1996. "K formování dlouhodobé a opakované nezaměstnanosti v České republice." Sociologický časopis 32 (1): 39-50.
  28. Sirovátka, T. 1997. "Sociální a ekonomické faktory marginalizace na pracovním trhu." Sociologický časopis 33 (2): 169-188.
  29. Straková, J., A. Veselý. 2013. "Trendy ve výsledcích české populace." Pp. 97-105 in J. Straková, A. Veselý (eds.). Předpoklady úspěchu v práci a v životě. Praha: Dům zahraniční spolupráce.
  30. Šetření akreditovaných a neakreditovaných vzdělávacích programů MŠMT za rok 2011. Praha: MŠMT.
  31. Večerník, J. 1996. Změny na trhu práce a v materiálních podmínkách života v České republice v období 1989-1995. Praha: Národohospodářský ústav.
  32. Večerník, J. 1998. Občan a tržní ekonomika: Příjmy, nerovnost a politické postoje v české společnosti. Praha: Lidové noviny.
  33. Večerník, J. 2009. Czech Society in the 2000s: A Report on Socio-Economic Policie and Structures. Praha: Academia.
  34. Večerník, J. 2013. "The Changing Role of Education in the Distribution of Earnings and Household Income. The Czech Republic, 1988-2009." Economics of Transition 21 (1): 111-133, http://dx.doi.org/10.1111/ecot.12002. Go to original source...
  35. Vodochodský, I. 2011. "Utváření obrazu sociální struktury současné české společnosti ve skupinových rozhovorech s, dělníky' a, profesionály'." Naše společnost 9: 13-18.
  36. Vychová, H. 2008. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU [online]. Praha: VÚPSV [cit. 12. 7. 2012]. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf.
  37. Použitá data
  38. Adult Education Survey 2007. Luxembourg: Eurostat.
  39. Europen Union Labour Force Survey 2004-2014. Luxembourg: Eurostat.
  40. Sociální a kulturní koheze 2006. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
  41. Výběrové šetření pracovních sil 2011. Praha: ČSÚ.
  42. Výběrové šetření pracovních sil 2014. Praha: ČSÚ.

This is an open access article distributed under the terms of the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.