Sociologický časopis / Czech Sociological Review 2017, 53(2): 181-208 | DOI: 10.13060/00380288.2017.53.2.313

Noví mladí Masaryci? Podpora demokracie a jejích principů u českých adolescentů

Jan Šerek
Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita, Brno

This article investigates levels and predictors of support for democracy and two democratic principles (free speech and minority rights) among Czech 14- to 17-year-olds. An analysis of survey data collected in primary and secondary schools in four regions in 2014 (N = 1,959) reveals that among young Czechs general support for a democratic regime is relatively independent from more specific pro-democratic attitudes (although there is an association between general support for democracy and the abstract principle of freedom of speech). On a general level, democracy was supported by about two-thirds of adolescents in the sample. Similar or even higher levels of support were found for the two principles of democracy when presented in abstract terms. However, when these principles were presented to them in specific, less clear-cut contexts, support for them was much lower. Specifically, despite their strong support for free speech, about half of respondents supported restricting unconventional political activism. Moreover, a similar proportion of participants seemed to downplay minority rights when the majority rule was emphasised. Results of the analysis also revealed that support for different aspects of democracy was predicted by various psychological and socioeconomic factors.

Klíčová slova: support for democracy, democratic values, adolescents, Czech Republic

Zveřejněno: 1. duben 2017Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šerek, J. (2017). Noví mladí Masaryci? Podpora demokracie a jejích principů u českých adolescentů. Sociologický časopis / Czech Sociological Review53(2), 181-208. doi: 10.13060/00380288.2017.53.2.313.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adelson, J., B. Green, R. O'Neil. 1969. "Growth of the Idea of Law in Adolescence." Developmental Psychology 1 (4): 327-332, https://doi.org/10.1037/h0027705. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Adelson, J., L. Beall. 1970. "Adolescent Perspectives on Law and Government." Law & Society Review 4 (4): 495-504, https://doi.org/10.2307/3052817. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Berti, A. E. 2005. "Children's Understanding of Politics." Pp. 69-104 in M. Barrett, E. Buchanan-Barrow (eds.). Children's Understanding of Society. Hove: Psychology Press.
  4. Campbell, D. E. 2008. "Voice in the Classroom: How an Open Classroom Climate Fosters Political Engagement Among Adolescents." Political Behavior 30 (4): 437-454, https://doi.org/10.1007/s11109-008-9063-z. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Cooper, J. 2012. "Cognitive Dissonance Theory." Pp. 377-397 in P. A. M. van Lange, A. W. Kruglanski, E. T. Higgins (eds.). Handbook of Theories of Social Psychology. Vol. 1. London: Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  6. CVVM. 2015. "Fungování demokracie a lidská práva v ČR - únor 2015" [online]. Praha: Centrum pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i [cit. 19. 11. 2015]. Dostupné z: http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7355/f3/pd150312a.pdf.
  7. ČSÚ. 2014a. "Statistická ročenka Jihomoravského kraje 2014" [online]. Brno: Český statistický úřad [cit. 19. 11. 2015]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/25812320/33010314.pdf/c41fc70e-c164-494b-8351-f39962b7c7c2?version=1.2.
  8. ČSÚ. 2014b. "Statistická ročenka Pardubického kraje 2014" [online]. Pardubice: Český statistický úřad [cit. 19. 11. 2015]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/25851954/33009214.pdf/3f3eb7f7-34f5-476e-bcae-23bbd8e0b50d?version=1.2.
  9. ČSÚ. 2014c. "Statistická ročenka Kraje Vysočina 2014" [online]. Jihlava: Český statistický úřad [cit. 19. 11. 2015]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/25863193/33009514.pdf/5250afbe-221c-4012-ba25-6dfdd23f2179?version=1.4.
  10. ČSÚ. 2014d. "Statistická ročenka Zlínského kraje 2014" [online]. Zlín: Český statistický úřad [cit. 19. 11. 2015]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/25973811/33009814.pdf/c12fa4e9-29ca-4fd9-a129-c15b1c8e746e?version=1.4.
  11. Dahl, R. A. 1989. Democracy and Its Critics. New Haven: Yale University Press.
  12. Dalajka, J., S. Ježek. 2008. "Belief in a Just World." Pp. 85-94 in S. Ježek, L. Lacinová (eds.). Fifteen-Year-Olds in Brno: A Slice of Longitudinal Self-Reports. Brno: Masaryk University.
  13. Dalbert, C. 2001. The Justice Motive as a Personal Resource: Dealing with Challenges and Critical Life Events. New York: Kluwer Academic / Plenum Publishers, https://doi.org/10.1007/978-1-4757-3383-9. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Dalton, R. J. 1994. "Communists and Democrats: Democratic Attitudes in the Two Germanies." British Journal of Political Science 24 (4): 469-493, http://dx.doi.org/10.1017/S0007123400006967. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Dalton, R. J. 2004. Democratic Challenges, Democratic Choices. Oxford: Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199268436.001.0001. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Easton, D. 1965. A Systems Analysis of Political Life. New York: Wiley.
  17. Easton, D., J. Dennis. 1967. "The Child's Acquisition of Regime Norms: Political Efficacy." American Political Science Review 61 (1): 25-38, https://doi.org/10.2307/1953873. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Eckstein, K., P. Noack, B. Gniewosz. 2012. "Attitudes toward Political Engagement and Willingness to Participate in Politics: Trajectories Throughout Adolescence." Journal of Adolescence 35 (3): 485-495, https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2011.07.002. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Evans, G., P. Rose. 2012. "Understanding Education's Influence on Support for Democracy in Sub-Saharan Africa." The Journal of Development Studies 48 (4): 498-515, https://doi.org/10.1080/00220388.2011.598508. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Finkel, S. E., H. R. Ernst. 2005. "Civic Education in Post-Apartheid South Africa: Alternative Paths to the Development of Political Knowledge and Democratic Values." Political Psychology 26 (3): 333-364, https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2005.00421.x. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Finkel, S. E., L. Sigelman, S. Humphries. 1999. "Democratic Values and Political Tolerance." Pp. 203-296 in J. P. Robinson, P. R. Shaver, L. S. Wrightsman (eds.). Measures of Political Attitudes. San Diego: Academic Press.
  22. Flanagan, C. A., C. J. Tucker. 1999. "Adolescents' Explanations for Political Issues: Concordance with Their Views of Self and Society." Developmental Psychology 35 (5): 1198-1209, https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.5.1198. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Flanagan, C. A., J. M. Bowes, B. Jonsson, B. Csapo, E. Sheblanova. 1998. "Ties that Bind." Journal of Social Issues 54 (3): 457-475, https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1998.tb01230.x. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Flanagan, C. A., L. S. Gallay, S. Gill, E. Gallay, N. Nti. 2005. "What Does Democracy Mean? Correlates of Adolescents' Views." Journal of Adolescent Research 20 (2): 193-218, https://doi.org/10.1177/0743558404273377. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Forgas, J. P., L. Kelemen, J. László. 2015. "Social Cognition and Democracy. An Eastern European Case Study." Pp. 263-285 in J. P. Forgas, K. Fiedler, W. D. Crano (eds.). Social Psychology and Politics. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Freitag, M., P. C. Bauer. 2013. "Testing for Measurement Equivalence in Surveys: Dimensions of Social Trust across Cultural Contexts." Public Opinion Quarterly 77 (S1): 24-44, https://doi.org/10.1093/poq/nfs064. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Fuchs, D. 1999. "The Democratic Culture of Unified Germany." Pp. 123-145 in P. Norris (ed.). Critical Citizens: Global Support for Democratic Government. Oxford: Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/0198295685.003.0006. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Furnham, A. (2003). "Belief in a Just World: Research Progress over the Past Decade." Personality and Individual Differences 34 (5): 795-817, https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00072-7. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Hofferbert, R. I., H.-D. Klingemann. 2001. "Democracy and Its Discontents in Post-Wall Germany." International Political Science Review 22 (4): 363-378, https://doi.org/10.1177/0192512101022004005. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Husfeldt, V., R. Nikolova. 2003. "Students' Concepts of Democracy." European Educational Research Journal 2 (3): 396-409, https://doi.org/10.2304/eerj.2003.2.3.6. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Inglehart, R. 1997. Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic, and Political Change in 43 Societies. Princeton: Princeton University Press.
  32. Inglehart, R., C. Welzel. 2005. Modernization, Cultural Change, and Democracy: The Human Development Sequence. New York: Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511790881. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Jost, J. T., J. van der Toorn. 2012. "System Justification Theory." Pp. 313-343 in P. A. M. van Lange, A. W. Kruglanski, E. T. Higgins (eds.). Handbook of Theories of Social Psychology. Vol. 2. London: Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Jost, J. T., O. Hunyady. 2005. "Antecedents and Consequences of System-Justifying Ideologies." Current Directions in Psychological Science 14 (5): 260-265, https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00377.x. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Kay, A. C., M. P. Zanna. 2009. "A Contextual Analysis of the System Justification Motive and Its Societal Consequences." Pp. 158-181 in J. T. Jost, A. C. Kay, H. Thorisdottir (eds.). Social and Psychological Bases of Ideology and System Justification. Oxford: Oxford University Press, https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195320916.003.007. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Klicperová-Baker, M. (ed.). 2007. Demokratická kultura v České republice: občanská kultura, étos a vlastenectví ze srovnávacího pohledu. Praha: Academia.
  37. Lerner, M. J. 2003. "The Justice Motive: Where Social Psychologists Found It, How They Lost It, and Why They May Not Find It Again." Personality and Social Psychology Review 7 (4): 388-399, https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0704_10. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Linek, L. 2010. Zrazení snu? Struktura a dynamika postojů k politickému režimu a jeho institucím a jejich důsledků. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  39. Little, T. D., W. A. Cunningham, G. Shahar, K. F. Widaman. 2002. "To Parcel or Not to Parcel: Exploring the Question, Weighing the Merits." Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal 9 (2): 151-173, https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_1. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Mansfeldová, Z. 2006. "The Czech Republic: Critical Democrats and the Persistence of Democratic Values." Pp. 101-118 in H.-D. Klingemann, D. Fuchs, J. Zielonka (eds.). Democracy and Political Culture in Eastern Europe. New York: Routledge.
  41. Marsh, A., M. Kaase. 1979. "Measuring Political Action." Pp. 57-96 in S. H. Barnes, M. Kaase (eds.). Political Action: Mass Participation in Five Western Democracies. Beverly Hills: Sage.
  42. Miklikowska, M. 2012. "Psychological Underpinnings of Democracy: Empathy, Authoritarianism, Self-esteem, Interpersonal Trust, Normative Identity Style, and Openness to Experience as Predictors of Support for Democratic Values." Personality and Individual Differences 53 (5): 603-608, https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.04.032. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Miklikowska, M., H. Hurme. 2011. "Democracy Begins at Home: Democratic Parenting and Adolescents' Support for Democratic Values." European Journal of Developmental Psychology 8 (5): 541-557, https://doi.org/10.1080/17405629.2011.576856. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Newton, K. 2007. "Social and Political Trust." Pp. 342-361 in R. J. Dalton, H.-D. Klingemann (eds.). The Oxford Handbook of Political Behavior. Oxford: Oxford University Press.
  45. Norris, P. 2011. Democratic Deficit: Critical Citizens Revisited. New York: Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511973383. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Piaget, J., B. Inhelderová. 2007. Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  47. Prior, M. 2010. "You've Either Got It or You Don't? The Stability of Political Interest over the Life Cycle." The Journal of Politics 72 (3): 747-766, https://doi.org/10.1017/S0022381610000149. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Prothro, J. W., C. M. Grigg. 1960. "Fundamental Principles of Democracy: Bases of Agreement and Disagreement." The Journal of Politics 22 (2): 276-294, https://doi.org/10.2307/2127359. Přejít k původnímu zdroji...
  49. Putnam, R. D. 2000. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, https://doi.org/10.1145/358916.361990. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Schulz, W., H. Sibberns. 2004. IEA Civic Education Study: Technical Report. Amsterdam: IEA.
  51. Sears, D. O., S. Levy. 2003. "Childhood and Adult Political Development." Pp. 60-109 in D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (eds.). Oxford Handbook of Political psychology. Oxford: Oxford University Press.
  52. Selman, R. L. 2003. The Promotion of Social Awareness. New York: Russell Sage Foundation.
  53. Shafiq, M. N. 2010. "Do Education and Income Affect Support for Democracy in Muslim Countries? Evidence from the Pew Global Attitudes Project." Economics of Education Review 29 (3): 461-469, https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2009.05.001. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Simon, R. J., J. M. Landis. 1990. "Trends in Public Support for Civil Liberties and Due Process in Israeli Society." Social Science Quarterly 71 (1): 93-104.
  55. Soukup, P. (ed.). 2010. Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy [online]. Praha: Ústav pro informace a vzdělávání [cit. 19. 11. 2015]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/12361_1_1.
  56. Šplíchal, P. 2014. "Konec mladých spasitelů české demokracie." A2larm [online] [cit. 19. 11. 2015]. Dostupné z: http://a2larm.cz/2014/10/konec-mladych-spasitelu-ceske-demokracie.
  57. Stattin, H., S. Persson, W. J. Burk, M. Kerr. 2011. "Adolescents' Perceptions of the Democratic Functioning in their Families." European Psychologist 16 (1): 32-42, https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000039. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Sullivan, J. L., J. E. Transue. 1999. "The Psychological Underpinnings of Democracy: A Selective Review on Political Tolerance, Interpersonal Trust, and Social Capital." Annual Review of Psychology 50: 625-650, https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.625. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Torney-Purta, J., B. Wilkenfeld, C. Barber. 2008. "How Adolescents in 27 Countries Understand, Support, and Practice Human Rights." Journal of Social Issues 64 (4): 857-880, https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2008.00592.x. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Uslaner, E. M. 1999. "Democracy and Social Capital." Pp. 121-150 in M. E. Warren (ed.). Democracy and Trust. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Vollebergh, W. A. M., J. Iedema, Q. A. W. Raaijmakers. 2001. "Intergenerational Transmission and the Formation of Cultural Orientations in Adolescence and Young Adulthood." Journal of Marriage and Family 63 (4): 1185-1198, https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.01185.x. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Zmerli, S., K. Newton. 2008. "Social Trust and Attitudes Toward Democracy." Public Opinion Quarterly 72 (4): 706-724, https://doi.org/10.1093/poq/nfn054. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.