Databáze stáží

Vyber si svou vědeckou stáž na rok 2021. Přihlašovat se můžeš od 1. do 30. listopadu 2020.

Vědní oblast
Kraj
Obor
Jihočeský krajBiologie

Využití vermikompostu jako hnojiva

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph.D.
INSTITUCE Biologické centrum
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
Žížaly jsou známé jako ekosystémoví inženýři schopní zpracovat téměř jakýkoliv rostlinný materiál. Díky tomu se vytváří jednak rozložený kompost (tzv. vermikompost), ale také koncentrovaný roztok živin (tzv. žížalí čaj). Oba tyto substráty jsou oceňované jako prospěšná hnojiva pro půdu, ve které často chybí organická hmota a živiny. Každá rostlina má však jiné potřeby s ohledem na obsah organické hmoty a živin. V rámci stáže se tedy zaměříme na vytipování vhodných koncentrací těchto dvou substrátů pro různé typy plodin a na to, jak tyto substráty ovlivní chemické složení půdy.
Hlavní město PrahaFyzika

Modelování optických vlastností zlatých nanostruktur

LEKTOR STÁŽE Prof. RNDr. Petr Bouř, DSc.
INSTITUCE Ústav organické chemie a biochemie
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
"Nanomateriály" jsou v módě jak pro jejich zajímavé fyzikální vlastnosti tak pro technická využití. Nedávno bylo zjištěno, že zlatá nanovlákna je možné použít k detekci chirálních molekul, tj. těch jejichž zrcadlové obrazy se mají jako pravá ruka k levé. V rámci stáže se pokusíme zjistit proč tomu tak je, tj. modelovat Ramanova spektra modelových systémů pomocí výpočetních metod. (viz. http://hanicka.uochb.cas.cz/~bour/pdf/212.pdf)
Hlavní město PrahaHistorie

Orální historie ve výzkumu soudobých dějin

LEKTOR STÁŽE Mgr. Jiří Hlaváček, Ph.D.
INSTITUCE Ústav pro soudobé dějiny
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
Během stáže bude student/studentka spolupracovat na řešení právě probíhajících projektů Centra orální historie. Osvojí si základy metody orální historie, vyzkouší přípravu vlastního výzkumu, archivní a literární rešerši, kontaktování pamětníka/pamětnice, včetně pořízení rozhovoru a jeho dalšího zpracování. Při tom bude mj. možno zohlednit i region, z něhož student/studentka pochází. Zároveň se student/studentka pod supervizí lektora zapojí do každodenních aktivit vědeckého provozu ve formě účasti na terénním výzkumu, vysokoškolské výuce, přípravě odborných workshopů, seminářů a organizace konferencí, včetně popularizačních aktivit. Stáž je vhodná pro studentky/studenty se zájmem o problematiku soudobých dějin.
Hlavní město PrahaBiologie

Inflammation and tumor microenvironment

LEKTOR STÁŽE Dr Luca Vannucci
INSTITUCE Mikrobiologický ústav
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
POZNÁMKA: Some experiments may include work with experimental animals
During the intership the student will take confidence with the laboratory techniques for studying the immunological aspects of tumor microenvironment, its development and possible modulation by nanoconstructs and naturally derived molecules.
Hlavní město PrahaTechnika

Dynamické chování materiálů a struktur vyrobených 3D tiskem

LEKTOR STÁŽE Ing. Radek Kolman, PhD.
INSTITUCE Ústav termomechaniky
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
Během této studentské vědecké stáže bude věnována pozornost dynamickému chování plastových a kovových materiálů a struktur vyrobených 3D tiskem. Budou realizovány vybrané dynamické experimenty zahrnující šíření mechanických vln strukturami, frekvenční a impaktní testy vybraných struktur a taktéž experimenty k získání informací o dynamickém chování samotných 3D tištených struktur. Absolvent stáže získají základní informace v oblasti mechanického chování materiálů, teorie pružnosti a pevnosti a základy numerických simulací metodou konečných prvků. Stážisté se budou aktivně podílet na realizaci experimentů a jejich vyhodnocení, taktéž na návrhu samotných 3D tištěných struktur. Cílem experimentů je použití 3D tištěných struktur v oblastech reálného použití, např. ve strojírenství, biomechanice, balistické ochraně a vesmírných aplikací.
Hlavní město PrahaHistorie

Vznik Československa v proměnách historiografie, 1918-1992/1993

LEKTOR STÁŽE PhDr. Jan Hálek, Ph.D.
INSTITUCE Masarykův ústav a Archiv
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
V průběhu stáže se bude student/studentka podílet na řešení právě probíhajícího výzkumného projektu, jehož hlavním cílem je analyzovat proměny, jimiž v letech 1918–1992/1993 prošel obraz vzniku samostatného Československa v rámci vývoje dobové historické vědy a zohlednit, jaký byl její podíl v procesu utváření příslušného narativu a z něho vycházejících státních (národních) mýtů. Zvláštní pozornost je věnována místu, které vzniku Československa dokázalo přisoudit dobové dějepisectví nejen v rámci konstruovaného masternarativu národních dějin, ale i v kontextu aktuálně aplikované politiky dějin. Vznik Československa přitom není vnímán pouze jako konkrétní událost či historický moment vrcholící vyhlášením republiky 28. října 1918, ale je reflektován z širší historické perspektivy zahrnující nejen celou periodu první světové války, ale do jisté míry i období předválečné (1890–1914). Student/studentka se v rámci svých možností stane členem badatelského týmu a pod supervizí lektora se pokusí realizovat svůj vlastní malý výzkum, sestávající z práce s literaturou, dobovým tiskem a z archivního bádání.
Jihočeský krajChemie

Prospěšnost půdních aditiv pro chemické složení a zádrž vody v půdě

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph.D.
INSTITUCE Biologické centrum
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
V současné době nejsou půdy, především ty zemědělské, v dobrém stavu. Chybí značné množství organické hmoty a živin, které jsou zásadní pro růst rostlin a zadržování vody v půdě. Nově se objevují různá půdní aditiva jako biouhel (zuhelnatělá rostlinná biomasa), lyzát z peří (chemicky zpracované zbytky peří), nebo exopolysacharidy (mimobuněčné produkty mikroorganismů), které fungují jako sorbenty vody a zároveň do půdy dodávají organickou hmotu a živiny. V České republice se však vyskytují různé typy půd s ohledem na obsah a velikostní složení minerálních částic. Vliv půdních aditiv na různé typy půd ale dosud nebyl testován. V rámci stáže se tedy zaměříme na přídavky těchto aditiv do různých typů půd a jejich význam pro zadržování vody a přísun organické hmoty a živin do půdy.
Jihomoravský krajGeografie

Taktický urbanismus a mapování bariér na území města Brna

LEKTOR STÁŽE RNDr. Jakub Trojan, MSc, Ph.D.
INSTITUCE Ústav geoniky
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
Stáž navazuje na dlouhodobé aktivity ÚGN v oblasti mapování bezbariérového prostoru měst s využitím metod taktického urbanismu. Cílem stáže je s využitím moderních technologií (laserové měřiče, GPS, skenery) zmapovat fyzické bariéry prostoru území statutárního města a tyto zpracovat v prostředí geografického informačního systému do podoby tematické mapy. Součástí stáže je i širší (sociálně-geografický) výzkum bezbariérovosti prostoru.
Středočeský krajBiologie

Proteinové inženýrství

LEKTOR STÁŽE RNDr. Pavel Mikulecky, Ph.D.
INSTITUCE Biotechnologický ústav
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
POZNÁMKA: Výzkum v laboratoři je multidisciplinární, používá techniky proteinového inženýrství, molekulární biologie, biochemie, bioinformatiky i molekulárního modelování.
Student se naučí základy práce v laboratoři a pipetování. Dále postupy přípravy a charakterizace proteinů, případně i měření jejich interakcí s vazebnými partnery. Seznámí se s moderním zařízením molekulárně biologické a biochemické laboratoře, se špičkovými přístroji na biofyzikální charakterizace vlastností proteinů a krystalografické stanovení jejich struktur.
Hlavní město PrahaFilozofie

Understanding Bioethics

LEKTOR STÁŽE Dr Geoffrey Dierckxsens
INSTITUCE Filosofický ústav
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
POZNÁMKA: Internship can be in English or in Czech.
This internship is for students who have questions or want to learn about bioethics in our contemporary society, both on a national and international level. Questions include but are not limited to: How should governments deal with a pandemic outbreak? Is it morally correct to divide scarce medical resources or medicine based on age? Is it ethical to impose a hard lockdown? Apart from issues related to Covid-19, we also deal with other bioethical issues, such as gender equality in health care, patient's autonomy and quality of life or bio-politics.

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš se přihlásit, na kolik stáží chceš, ale chodit pak můžeš jen na jednu stáž.

Co když budu přijat na více stáží?

Na více stáží najednou Tě vybrat nemůžou, protože hned, jak si tě vybere jeden lektor, ostatním lektorům zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné až do 30. listopadu. Poté si lektoři budou z přihlášek vybírat své stážisty. Výsledek se tedy dozvíš v druhé polovině prosince.

Co mám přiložit jako reference k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale určitě pomohou lektorům při rozhodování, koho si na stáž vybrat. Můžou to být diplomy, certifikáty, doporučující dopis od učitele a další. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí?

Stačí, pokud máš o téma stáže zájem a jsi připraven/a si spoustu nových věcí vyzkoušet a naučit se je. Všechny stáže jsou pro žáky středních škol a gymnázií a lektoři s tím počítají. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš nebo čemu se věnuješ a na jaké úrovni.

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží i v červenci a srpnu. Ale pokud by pro Tebe a lektora bylo obtížné najít v létě společný termín, můžeš si chybějící stáž nahradit třeba v září.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.