official magazine of CAS

 


EUSJA General Assembly

eusja.jpg EUSJA General Assembly
& EUSJA Study Trip

Prague, Czech Republic
March 14–17, 2013

Important links

International cooperation

 

ESO

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

 

 

Books

English books prepared for publication by Academy bulletin

 

Akademie věd České republiky / The Czech Academy of Sciences 2014 a 2015

rocenka_obalka_en.jpg
The Czech Academy of Sciences has issued a report accounting selected research results achieved by its scientific institutes in all research areas in 2014 and in early 2015.
Full version you can find here.

 

kniha
VILLA LANNA IN PRAGUE
The new english expanded edition 

 

kniha
SAYING IT ...ON PAPER


Archive

Stopy AB v jiných titulech

Stopa AB v dalších médiích a knižních titulech

Koncert z díla Heinricha Rietsche

Jeden z badatelských úkolů Kabinetu hudební historie Etnologického ústavu AV ČR představují dějiny německé hudební kultury v Čechách. V dlouhodobé spolupráci se Sudetoněmeckým hudebním institutem v Řezně (Sudetendeutsches Musikinstitut – součást Krajského úřadu Horní Falc v Bavorsku) objevujeme i zapomenuté osobnosti pražské německé hudební vědy, kritiky a hudebního umění či skládáme mozaiku zašlé historie zdejších německojazyčných hudebních institucí a organizací. Jednou z takových osobností je pražský německý muzikolog a skladatel Heinrich Rietsch (1860–1927).

12_1.jpg
Foto: Archiv EÚ AV ČR
Komorní soubor Malinconia-Ensemble ze Stuttgartu v obsazení klavírního kvinteta


Kompozice rodáka ze Sokolova a pozdějšího profesora hudební vědy a děkana filozofické fakulty a krátce před smrtí i rektora německé univerzity v Praze zazněly 26. září 2012 v pražském prostředí v novodobých premiérách snad poprvé po více než stu letech. Studijní koncert uspořádal s podporou Spolku Adalberta Stiftera v Mnichově ve své knihovně Kabinet hudební historie.
V úvodní přednášce hudební historik Viktor Velek představil Heinricha Rietsche jako jednu z nejdůležitějších osobností německého kulturního a zvláště hudebního života v Praze na počátku 20. století, pod jejímž pedagogickým vedením vyrostli pozdější významní muzikologové, mezi nimi například znalec mozartovské tradice v Čechách Paul Nettl, překladatel Janáčkových operních libret Max Brod, hudební kritik a spisovatel Erich Steinhard, skladatel a teoretik Theodor Veidl či estetik Václav Štěpán. Přestože se Rietsch zabýval především hudbou starších období, orientoval se dobře i v současné hudební tvorbě (Arnold Schönberg, Igor Stravinskij, Max Reger), zajímal se o psychologické a estetické otázky, o německou lidovou píseň a zasazoval se i o kodifikaci hudební terminologie. Jako skladatel se ve své době příliš neprosadil, snad i proto, že byl příliš svázán s klasicko-romantickou německou tradicí, která zvláště v poválečné konfrontaci s modernistickými směry silně ztrácela na aktuálnosti. O to víc mohli být zainteresovaní posluchači komorního koncertu v Kabinetu hudební historie EÚ AV ČR překvapeni, ba zasaženi velikou živostí a dynamičností Rietschovy hudby, zpěvností a motivickou nápaditostí, detailní propracovaností i masivním zvukovým účinkem Rietschova Klavírního kvintetu D dur, který čistě pro tuto příležitost nastudoval německý komorní soubor Malinconia-Ensemble ze Stuttgartu, specializující se pod vedením Helmuta Scheunchena na objevování zapomenutých hudebních děl. Stejně objevné a pozdně romanticky půvabné byly i Riet­schovy písně, jejichž výběr přednesla pražská pěvkyně Olga Černá za doprovodu pianisty Daniela ­Wiesnera, tedy renomovaní umělci neváhající se pustit do neprobádaných vod zapomenutého uměleckého světa. Koncert s následným společenským setkáním měl v sobě něco z půvabu měšťanského salónu konce 19. století a vyznačoval se nanejvýš příjemnou atmosférou.
Heinrich Rietsch je jedním z mnoha německo-českých skladatelů 19.–20. století, jejichž tvorba je postupně objevována a hlavně rozeznívána, neboť jaká by to byla hudba (alespoň v tomto našem světě), kdyby nezněla? Věříme, že iniciativa ředitele Sudetoněmeckého hudebního institutu Andrease Wehrmeyera a Kabinetu hudební historie EÚ AV ČR přinese v tomto směru další plody v podobě pozoruhodných hudebních kompozic, ale i písemných badatelských výstupů.

JITKA BAJGAROVÁ,
Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.