Metodické studie Reyova-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol |
Cíle. Cílem studie bylo prozkoumat vliv rozumového
nadání a úrovně matematických schopností
na kvantitativní a kvalitativní skóry Reyovy-
Osterriethovy komplexní figury (ROKF).
Vedlejším cílem bylo porovnat dva využité skórovací
systémy pro ROKF.
Výzkumný soubor a metoda. Data byla získána
na souboru 156 žáků (71 dívek a 85 chlapců)
z třetích až pátých ročníků základních škol,
z nichž 49 dětí bylo před započetím výzkumu
diagnostikováno jako rozumově nadaných.
Všem byl zadán Test pro identifikaci nadaných
žáků v matematice (TIM) a Reyova-Osterriethova
komplexní figura – kopie, okamžitá reprodukce
zpaměti a oddálená reprodukce zpaměti po
15 minutách, přičemž postup kresby byl vždy
zaznamenáván na videokameru.
Statistická analýza. Pro zjištění vlivu rozumového
a matematického nadání na skóry
ROKF byla použita lineární a ordinální logistická
regrese v závislosti na typu závislé proměnné
– kvantitativní či kvalitativní skóry ROKF.
V modelech byl kontrolován vliv věku a specifických
poruch učení.
Výsledky. Rozumové nadání i úroveň matematických
schopností středně silně souvisely
s kvantitativními skóry ROKF.
Na základě těchto výsledků autoři doporučují
při použití ROKF brát ohled na souvislost příslušných
skórů s inteligencí. Naopak nedoporučují
používat ROKF k diagnostice rozumového
či matematického nadání vzhledem k malému
vysvětlenému rozptylu.
Limity studie. Mezi limity studie patří málo
jasná obsahová validita Testu pro identifikaci
nadání v matematice a vysoký výskyt dětí s dvojí
výjimečností ve výzkumném souboru. |
Klíčová slova: Rey-Osterrieth complex figure,
intellectual giftedness,
mathematical abilities,
specific learning disabilities
|
Veronika Krčová, Šárka Portešová, Hynek Cígler (2017). Reyova-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol. Československá psychologie, 61(1), 3-15.
| |
Rey-Osterrieth Complex Figure
in relation to intellectual giftedness
and level of mathematical abilities
in children of the third to fifth grades
of elementary school
|
Objectives. The aims of the present study were
to (a) examine the effect of intellectual giftedness
and the level of mathematical abilities on
the Rey-Osterrieth Complex Figure (ROCF)
and (b) compare two scoring systems used for
ROCF.
Sample and setting. The participants were 156
children (71 girls and 85 boys) of the third to
fifth grades in elementary school, 49 of whom
had been diagnosed as intellectually gifted before
the research had started. Participants completed
the Test for Identifications of Mathematical
Giftedness (TIM) and copy, immediate recall
and 15-minute delayed recall trials of the Rey-
Osterrieth Complex Figure; the drawing procedure
was constantly video recorded.
Statistical analysis. Multiple linear regression
and ordinal logistic regression were used to
examine the effect of intellectual and mathematical
giftedness on the ROCF scores depending
on the type of the dependent variable – quantitative
or qualitative ROCF scores. The effect of
age and specific learning disabilities were analysed
by regression analysis.
Results. Intellectual giftedness and the level of
mathematical abilities were moderately correlated
with quantitative ROKF scores. According
to these results, the authors recommend taking
into account the intelligence effect while using
the ROCF. On the other hand, they do not recommend
using ROCF for diagnostics of intellectual
and mathematical giftedness due to the
small explained variances. |
Keywords: Reyova-Osterriethova komplexní figura,
intelektuální nadání,
matematické schopnosti,
specifické poruchy učení |
|