Gender a výzkum / Gender and Research 2015, 16 (1): 46-56 | DOI: 10.13060/12130028.2015.16.1.166

Male Teachers in Kindergartens: The Construction of Masculinity in the Feminised Environment

Nina Fárová

This article focuses on the topic of men working in feminised jobs and specifically on male teachers in kindergartens, who are in a specific position given that they are relatively few in number. There are several advantages for them in this position: they are accepted with enthusiasm and with expectations of change. This treatment gives them an opportunity to construct their own and relatively 'elite' version of masculinity, which is superior just to the femininity of the female teachers, but also to other versions of masculinity. This 'elite' version of masculinity is supported by female teachers and it contributes the survival of a dichotomous and hierarchical approach to men and women in kindergartens. The purpose of this article is to identify the main strategies that male teachers use in the construction of their version of masculinity in this feminised environment. The article is based on qualitative research, which included observation in several kindergartens and conducting interviews with male and female teachers in kindergartens.

Keywords: masculinity, gender stereotypes, education

Published: March 1, 2015Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fárová, Nina. 2015. "Male Teachers in Kindergartens: The Construction of Masculinity in the Feminised Environment." Gender a výzkum / Gender and Research 16(1):46-56.
Download citation

References

  1. Alvesson, M., Due Billing, Y. 2009. Understanding Gender and Organizations. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, http://dx.doi.org/10.4135/9781446280133. Go to original source...
  2. Anderson, E. 2009. Inclusive Masculinity: The Changing Nature of Masculinities. New York: Routledge, http://dx.doi.org/10.4324/9780203871485. Go to original source...
  3. Connell, R. W. 1987. Gender and power. Sydney, Australia: Allen and Unwin.
  4. Connell, R. W., Messerschmidt, J. W. 2005. "Hegemonic Maskulinity: Rethinking the Concept." Gender and Society, Vol. 19, No. 6: 829-859, http://dx.doi.org/10.1177/0891243205278639. Go to original source...
  5. Čermáková, M. 1997. "Postavení žen na trhu práce." Sociologický časopis, roč. 33, č. 3: 389-404.
  6. Český statistický úřad. 2013. Učitelé na jednotlivých typech a druzích škol podle pohlaví. [online]. [cit. 2. 12. 2013]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/t/F0003691C7/$File/1413123302.pdf.
  7. Demetriou, D. Z. 2001. "Connell's concept of hegemonic masculinity: A critique." Theory and Society, Vol. 30, No. 3: 337-361, http://dx.doi.org/10.1023/A:1017596718715. Go to original source...
  8. Fafejta, M. 2012. "Deinstitucionalizace otcovství: posílení nebo úpadek otcovské role?" Pp. 241-258 in Švaříčková Slabáková, R. et al. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Koncepty, metody, perspektivy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  9. Gobyová, J. 1994. Feminizace ve školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  10. Hašková, H. 2005. "Pracující matky a genderové role ve výsledcích mezinárodního longitudinálního výzkumu." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 6, č. 1: 22-27.
  11. Henson, K. D., Rogers, J. K. 2001. "'WHY MARCIA YOU'VE CHANGED!': Male Clerical Temporary Workers Doing Masculinity in a Feminized Occupation." Gender and Society, Vol. 15, No. 2: 218-238, http://dx.doi.org/10.1177/089124301015002004. Go to original source...
  12. Charles, M., Bradley, K. 2002. "Equal but Separate? A Cross-national Study of Sex Segregation in Higher Education." American Sociological Review, Vol. 67, No. 4: 573-599, http://dx.doi.org/10.2307/3088946. Go to original source...
  13. Kanter, R. M. 1977. Men and Women of the Corporation. New York: Basicbooks.
  14. Kaufman, J. 2010. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství.
  15. Kimmel. M. 2008. The Gendered Society. New York: Oxford University Press.
  16. Korintus, M. 2009. "Úkoly a budoucnost služeb péče o děti v Maďarsku." Demografie, roč. 51, č. 4: 266-273.
  17. Křížková, A. 2003. "Kariérní vzorce žen v managementu: Strategie žen v rámci genderového režimu organizace." Sociologický časopis, roč. 39, č. 4: 447-467.
  18. Možný, I. 2002. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství.
  19. Sargent, P. 2000. "Real Men or Real Teachers?: Contradictions in the Lives of Men Elementary Teachers." Men and Masculinities, Vol. 2, No. 4: 410-433, http://dx.doi.org/10.1177/1097184X00002004003. Go to original source...
  20. Sevier, B., Ashcraft, C. 2009. "Be Careful What You Ask For: Exploring the Confusion around and Usefulness of the Male Teacher as Male Role Model Discourse." Men and Masculinities, Vol. 11, No. 5: 533-557, http://dx.doi.org/10.1177/1097184X07302290. Go to original source...
  21. Smetáčková, I. 2005. "Gender a osobnost člověka." Pp. 18-25 in Smetáčková, I., Vlková, K. Gender ve škole: Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost.
  22. Šmausová, G. 2002. "Proti tvrdošíjné představě o ontické povaze gender a pohlaví." Sociální studia, č. 7: 15-27.
  23. Šmídová, I. 2009. "Genderovaná volba práce: statusové šance a vzdělávací rozhodovací strategie." Sociologický časopis, roč. 45, č. 4: 707-726.
  24. Taylor, C. J. 2010. "Occupational Sex Composition and the Gendered Availability of Workplace Support." Gender and Society, Vol. 24, No. 2: 189-212, http://dx.doi.org/10.1177/0891243209359912. Go to original source...
  25. Uhde, Z. 2010. "Kritická teorie I. M. Young: analýza strukturálních nespravedlností a genderu." Pp. 9-40 in Young, I. M. Proti útlaku a nadvládě. Praha: Filosofia.
  26. Václavíková Helšusová, L. 2007. "Učitelské sbory z genderové perspektivy." Pp. 37-43 in Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost.
  27. Valentová, M., Šmídová, I., Katrňák, T. 2007. "Genderová segregace trhu práce v kontextu segregace vzdělanostní: mezinárodní srovnání." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 8, č. 2: 43-52.
  28. Wetherell, M., Edley, N. 1999. "Negotiating hegemonic masculinity: Imaginary positions and psycho-discursive practices." Feminism and Psychology, Vol. 9, No. 3: 335-356, http://dx.doi.org/10.1177/09593535990090 03012. Go to original source...
  29. Williams, C. L. 1992. "The Glass Escalator: Hidden Advantages for Men in the "Female" Professions." Social Problems, Vol. 39, No. 3: 253-267, http://dx.doi.org/10.1525/sp.1992.39.3.03x0034h. Go to original source...
  30. Wingfield, A. H. 2009. "Racializing the Glass Escalator: Reconsidering Men's Experiences with Woman's Work." Gender and Society, Vol. 23, No. 1: 5-26, http://dx.doi.org/10.1177/0891243208323054. Go to original source...
  31. Young, I. M. 2010. "Živoucí tělo vs. gender." Pp. 129-152 in Young, I. M. Proti útlaku a nadvládě. Praha: Filosofia.
  32. Zábrodská, K. 2009. Variace na gender. Poststrukturalismus, diskursivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.

This is an open access article distributed under the terms of the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.