Roman Dykast

Nahoru Kontakt

Doc. PhDr. Roman Dykast, CSc.
Oddělení muzikologie
A Puškinovo náměstí 447/9, 160 00 Praha 6
E dykast.at.udu.cas.cz
T +420 220 303 930

Nahoru Osobní profil

2019 – dosud vedoucí oddělení muzikologie, Ústav dějin umění AV ČR
2012 – dosud vysokoškolský pedagog, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, katedra estetiky
2007 habilitace, Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulta
1991 – 2016 vysokoškolský pedagog, Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulta, katedra teorie a dějin hudby
1988 – 1991 interní aspirantura, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, katedra estetiky, 1994 CSc. 
1983 – 1987 hudební věda, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta

Nahoru Předmět(y) odborného zájmu

Renesanční hudební estetika a teorie hudby, hudební estetika a teorie hudby 17. – 19. století

Nahoru Současné projekty

  • Podíl rétoriky a poetiky na vývoji hudebních forem v období hudebního klasicismu, standardní grant GAČR

Nahoru Bibliografie (výběrová)

Knihy, editované sborníky

  • Antonín Rejcha – Pojednání o kontrapunktu, Praha 2016
  • Antonín Rejcha – Pojednání o harmonii, Praha 2014
  • Antonín Rejcha – Pojednání o melodii, Praha 2012
  • Antonín Rejcha – Hudba jako ryzí citové umění, Praha 2009
  • Harmonie a melodie. Hledání základního principu a původu hudby ve francouzské estetice 18. století, Praha 2007
  • Hudba věku melancholie, Praha 2005
  • Hudební estetika, Praha 1998, 2002 (2. vyd.) (spoluautor Jan Vičar)

Kapitoly v knihách

  • Hledání nových uměleckých forem v období hudebního klasicismu, in: Slávka Kopčáková, Adrián Kvokačka (eds.), Súradnice estetiky, umenia a kultúry III. Európske estetické myslenie a umelecká tvorba: pramene, metamorfózy a ich relevancia, Prešov 2018, s. 131–141.
  • Recepce tvorby J. Haydna v teoretických spisech A. Rejchy, in: Janka Kubandová, Juraj Jatim (eds.), Hudba v rakúsko-slovenskom regióne v 15. – 18. storočí, Bratislava 2012, s. 187–198.
  • Rejchovo pojetí hudební myšlenky, in: Miloš Hons (ed.), Hudební teorie dnes a zítra, Praha 2010, s. 39–43.
  • Příroda a hudební harmonie, in: Karel Stibral, Ondřej Dadejík (eds.), Krása – krajina – příroda, Praha 2009, s. 117–127.
  • Svár artificiální a nonartificiální hudby, in: Vlastimil Zuska (ed.), Estetika na křižovatce humanitních disciplín, Praha 1997, s. 139–150.

Články

  • Vliv mechanistické filosofie na formování základů hudební harmonie na pozadí dobového estetického sporu, Ars pro toto, 2016, V, č. 2, s. 5–11.
  • Rameauovo objevování hudební harmonie, Ars pro toto, 2012, I, č. 1–2, s. 5–12.
  • Otakar Zich – Aesthetic and Artistic Evaluation, Estetika. The Central European Journal of Aesthetics, 2009, XLVI /II/, č. 2, s. 179–188.
  • Hudba v Diderotově a d'Alembertově ‘Encyklopedii‘, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica. Philosophica-Aesthetica, Musicologica Olomucensia, 2007, 9, s. 87–98.
  • Jan Racek a jeho "Slohové problémy italské monodie", Musicologica Brunensia, 2005, 54, s. 150–157.
  • Jak to humanisté mysleli s hudbou, Slovenská hudba, 2004, 30, č. 1–2, s. 95–108.
  • Modalita a rytmus jako základ výrazového principu v Janáčkově 1. smyčcovém kvartetu, Živá hudba, 2003, 13, s. 63–74.
  • Tóny jako čísla a proporce v renesanční teorii hudby, Živá hudba, 2003, 13, s. 95–108.
  • Chromatika jako barevný protiklad diatoniky, Živá hudba, 2002, 12, s. 95–108.

Nahoru Ostatní významné aktivity (členství, ceny, kurátorská činnost)

  • člen redakční rady časopisů Hudební rozhledy, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica. Philosophica-Aesthetica, Musicologica Olomucensia, Aura musica, Ars pro toto
  • člen oborových rad doktorských studijních programů muzikologie v Olomouci, Filozofická fakulta, estetika v Praze, Filozofická fakulta
  • člen Společnosti pro estetiku, Ústavu teorie hudby
ÚDU na Facebooku