Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku

AVCR zakladni_znacka_CZ_cmyk_small F zakladni_text_vedle

Aktuality

  • CELÝ SVĚT ČTE KOMENSKÉHO: SOBOTNÍ PŮLNOCÍ ZAČÍNÁ CELODENNÍ MARATON, DO KTERÉHO SE ZAPOJÍ PĚT KONTINENTŮ
    cely-svet-cte-komenskeho-sobotni-pulnoci-zacina-celodenni-maraton-do-ktereho-se-zapoji-pet-kontinentu

    Nepřetržité online čtení z díla Jana Amose Komenského, které odstartuje o sobotní půlnoci, je originální připomínkou výročí 350 let od myslitelova úmrtí. Čtyřiadvacet hodin trvající iniciativu podpoří svým čtením akademici i nadšenci z celého světa. Úryvky z Komenského filozofických a pedagogických spisů i osobní korespondence zazní v sedmnácti jazycích a podtrhnou jeho celosvětový věhlas.

    Akce bude po celou dobu streamována a posluchači si ji mohou poslechnout živě na youtube kanálu Comenius online.

    obr reading
    Podrobný rozpis účastníků čtení i časový harmonogram najdete zde.

Ad majorem evidentiam

Ad majorem evidentiam

Ad majorem evidentiam

Literární reprezentace "zřejmého" v textech J. A. Komenského

 

Tato práce se věnuje pojmu evidence v textech J. A. Komenského. Není však úzce koncipovanou studií k dějinám pojmu, usiluje naopak o představení širokých kulturních podmínek, jež umožnily jeho konjunkturu. Nástup kategorie evidence chápe jako znak kulturní konstelace, v níž se protnuly hluboké gnozeologické transformace s nebývalým rozmachem literární kultury. Již svou etymologií odkazovala k vidění jako základnímu gnozeologickému principu, a konvenovala tak s raně novověkou favorizací empirie a autopsie, současně však zůstávala klasickou rétorickou kategorií, s jejíž pomocí mohl autor vizuální vjem efektivně sugerovat. Jednotlivé kapitoly zkoumající zdroje, nástroje a formy evidence vysvětlují, jak s pojmem v daných podmínkách pracoval Komenský. Ukazují, že evidenci vnímal nejen jako kategorii epistemologickou, nýbrž také textovou, a že ji užíval současně jako jeden z autoreferenčních nástrojů, s jejichž pomocí vymezoval svou pozici v silně diferencovaném a konkurenčním raně novověkém učeneckém prostředí.

Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku © 2014–2020