PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
Psychologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
E-mail: kollerova@praha.psu.cas.cz
Tel: +420 221 403 906
Výzkumné zájmy
- agresivní a prosociální chování
- vrstevnické vztahy a morální vývoj ve škole
- depresivní symptomy a školní výkon
Vzdělání
2011 | Ph.D., Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika |
2004 | PhDr., Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika |
2003 | Mgr., Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika |
2002 | pobyt na Psychology Department, The George Washington University, Washington, D.C., USA |
Pracovní zkušenosti
2004–nyní | výzkumná pracovnice (od r. 2016 vědecká pracovnice), Psychologický ústav, AV ČR |
Výzkumné projekty a ocenění
2018 - 2020 Pohled učitelů na vrstevnickou exkluzi mezi adolescenty (řešitelka: Lenka Kollerová). Grantová agentura ČR (č. GA18-09443S)
2018 - 2019 Teachers’ evaluations of peer exclusion among adolescents: The role of morality and bias (stipendistka: Lenka Kollerová, hostitelka: Melanie Killen). Fulbright-Masarykův grant udělený L. Kollerové Komisí J. W. Fulbrighta v České republice na 11-měsíční výzkumný pobyt na College of Education, University of Maryland, College Park, MD, USA
2017 – 2018 koordinátorka české strany mobilitního projektu Šikana ve školách: Kdy se vrstevníci zastávají svých šikanovaných spolužáků? realizovaného s rakouským týmem prof. Dagmar Strohmeier z University of Applied Sciences Upper Austria a financovaného Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft a MŠMT ČR (č. 7AMB17AT034)
2015 – 2017 řešitelka grantu Obrana obětí šikany: Longitudinální role individuálních a skupinových faktorů financovaného Grantovou agenturou ČR (č. GA15-00682S)
2012 – 2014 spolupracovnice na grantu Školní šikana jako proces – sociálně kognitivní analýza třídní šikany financovaném Grantovou agenturou ČR( č. P 407/12/2325)
2008 – 2010 spolupracovnice na grantu Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole financovaném Grantovou agenturou AV ČR (č. IAA 700250801)
2005 – 2007 řešitelka grantu Školní podvýkonnost v kontextu depresivní symptomatiky u dětí ve věku 9-11 let financovaného Grantovou agenturou ČR (č. 406/05/0915)
2015 Most Read article throughout 2014 in the Journal of Moral Education
2006 Best Poster Award, 6th International Neuropsychiatry Congress: Sydney, 10. - 14. 2006
2003 Cena profesora Matějčka za vynikající diplomovou práci v oblasti dětské a vývojové psychologie
Členství v profesních organizacích
-
EADP – European Association for Developmental Psychology
-
ČMPS – Českomoravská psychologická společnost
Publikace
Kollerová, L., Soukup, P., Strohmeier, D., Caravita, S. (2021). Teachers’ active responses to bullying: Does the school collegial climate make a difference? European Journal of Developmental Psychology. https://doi.org/10.1080/17405629.2020.1865145
Kollerová, L., & Killen, M. (2020). An experimental study of teachers’ evaluations regarding peer exclusion in the classroom. British Journal of Educational Psychology. doi:10.1111/bjep.12373
Mazzone, A., Kollerová, L., & O’Higgins Norman, J. (Přijato). Teachers’ attitudes toward bullying: What do we know and where do we go from here? In Smith P. K. & O’Higgins Norman, J. (Eds.). Handbook on bullying, pp. 137-155. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.
Janošová, P., Chrz, V., Kollerová, L., & Blažková, M. (2020). Vyčleňování ve školní třídě: pohled učitelů. Československá psychologie, 64, 5, 506-520.
Kollerová, L., Pospíšilová, A., Janošová, P. (2020). Šikanování na školách. Praha: Středisko společných činností AV ČR, v.v.i., 2020. ISSN 2464-6245.
Kollerová, L., Yanagida, T., Mazzone, A., Soukup, P., & Strohmeier, D. (2018). “They Think that I Should Defend”: Effects of Peer and Teacher Injunctive Norms on Defending Victimized Classmates in Early Adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 47(11), 2424–2439.
Kollerová, L., Soukup, P., & Gini, G. (2018). Classroom Collective Moral Disengagement Scale: Validation in Czech adolescents. European Journal of Developmental Psychology, 15(2), 184–191.
Janošová, P., Kollerová, L., & Soukup, P. (2018). Personality traits and defending victims of bullying: Agreeableness, neuroticism and extraversion matter. Československá psychologie, 62(5), 432–446.
Kollerová, L., Soukup, P., Gini, G. (2017). Classroom Collective Moral Disengagement Scale: Validation in Czech adolescents. European Journal of Developmental Psychology. doi: 10.1080/17405629.2017.1292907
Kollerová, L., (2016). Střední dětství. In M. Blatný (Ed.), Psychologie celoživotního vývoje,s. 85-97. Praha: Karolinum.
Kollerová, L., Smolík F. (2016). Victimization and its associations with peer rejection and fear of victimization: Moderating effects of individual-level and classroom-level characteristics. British Journal of Educational Psychology, 86(4), 640-656.
Kollerová, L., Janošová, P. (2016). Prosociální chování ke spolužákům: Role rodiny. Československá psychologie, 60(Suppl. 1), 110-119.
Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada.
Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2015): Moral motivation in defending classmates victimized by bullying, European Journal of Developmental Psychology, 12(3), 297-309.
Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence. Journal of Moral Education, 43(1), 18-31. Článek ke stažení (počet limitován) zde.
Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Moral disengagement from bullying: The effects of gender and classroom. New Educational Review, 37(3), 280-291.
Kollerová, L., (2014). Depresivní symptomy souvisejí se školním výkonem už v mladším školním věku. In M. Blatný (Ed.), Člověk v kontextech celoživotního vývoje, s. 117-131, Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.
Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K. (2014). Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace. Československá psychologie, 58(4), 368-377.
Kollerová, L., Janošová, P. (2011). Výzkum psychologických aspektů šikanování mezi žáky na základních školách v ČR. In A. Šimegová & M. Kováčová (Eds.), Šikanovanie v prostredí školy: možnosti prevencie a zvládani, s. 119-133, Trnava: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave.
Fráňová, L. (2010). Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků. Československá psychologie, 54(2), 175-185.
Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2008). Relationship of Children’s Depression Inventory Factor Structure to School Achievement. Studia Psychologica, 50(4), 383-394.
Fráňová, L., Preiss, M. (2008). Školní známky ve vztahu k depresivní symptomatice, inteligenci a neuropsychologickým proměnným. Československá psychologie, 52(4), 321-337.
Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2006). Školní podvýkonnost a subjektivní míra depresivních symptomů. Československá psychologie, 50(6), 533-542.
Preiss, M., Fráňová, L. (2006). Depressive symptoms, academic achievement, and intelligence. Studia Psychologica, 48(1), 57-67.
Fráňová, L., (2004). Depresivní symptomatika ve věku 12-15 let - mezipohlavní rozdíly a další souvislosti. Československá psychologie, 48(6), 510-522.
Fráňová, L. (2004). Gender Difference in Adolescent Depressive Symptoms: Possible Explanations. Bulletin PsÚ, 10(1), 1-15.
Preiss, M., Motejlková, J., Janů, I., Kolárová, E., Fráňová L., Toman, J. (2004). Neuropsychologická zkouška vizuální paměti. Vodítka pro dětskou klinickou praxi. Psychiatrie, 8(Suppl. n. 3), 64-69.
FOTO: Jan Jirkovský