Po vpádu vědců do výuky je velká poptávka. Hodinu zpestřili už ve stovkách škol
Když Akademie věd ČR na konci března uveřejnila výzvu na sociálních sítích „Pozvěte si vědce do online výuky“, bylo jasné, že aktivita vzbudí zájem. Že ale spustí úplnou lavinu, nikdo nečekal. Hlad pedagogů po zpestření distančního vyučování se projevil v extrémně vysoké poptávce po „vpádech“ vědců do hodin. Odborníci z různých oborů dokážou děti motivovat k dalšímu studijnímu úsilí, a pomáhají tak učitelům v této nelehké době.
Do aktivity se hned na konci března zapojila asi dvacítka expertů z Akademie věd ČR. Postupně se ale jejich počet téměř zdvojnásobil a někteří z vědců již hlásí zcela naplněnou kapacitu až do letních prázdnin. V této chvíli už virtuálně navštívili stovky tříd po celé republice a jejich diáře napovídají, že na konci školního roku bude možné hovořit o tisíci uskutečněných „vpádů“.
„To tempo začíná být vražedné,“ říká Květoslava Stejskalová z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, která se do online vyučování jen za poslední dva týdny připojila šestkrát a domluvených už má dalších čtyřicet termínů, denně někdy i tři hodiny pro různé školy. „Je to ale skvělá aktivita a neměla by se utlumit s návratem dětí do škol. Myslím, že určitý typ distanční výuky už bude součástí vzdělávání napořád a kantoři i děti se s tím budou muset smířit,“ říká vědkyně a popularizátorka, jejíž prezentace jsou vždy plné pokusů a žáci na konci získávají certifikát o absolvování „akademického kurzu“ i tipy na další videa s experimenty.
Jak se zapojit
Princip je jednoduchý. Učitelé, kteří projeví zájem o účast vědce či vědkyně na výuce, se na něj nebo na ni obrátí a domluví si termín. Aktivita Vědci do výuky se zrodila „zespoda“, první impulz přišel v únoru tohoto roku od mladého vědce a neúnavného popularizátora Petra Brože z Geofyzikálního ústavu AV ČR. Na sociální síti Facebook zveřejnil výzvu, která se následně rozšířila přes oblíbený facebookový profil Akademie věd ČR. Od té doby se mu ozývají učitelé napříč republikou.
Facebooková pozvánka aktivity Vědci do výuky na profilu Akademie věd ČR
„Jsem rád, že můžu do hodin alespoň virtuálně zaskočit a tím pomoci nejenom narušit rutinu výuky, ale i dát možnost studentkám a studentům se zeptat na cokoli, co je k výzkumu Sluneční soustavy zajímá. Je skvělé vidět, kolik dotazů se vždycky objeví a jaký je o tento formát mezi posluchači zájem,“ hodnotí Petr Brož své dosavadní zkušenosti. Školám nabízí povídání například o planetách Sluneční soustavy, o tom, jestli může být život na Marsu nebo jak vypadá sopečná činnost na Venuši.
Připravené pokusy i improvizace
„Vědecké hodiny“ zcela jistě není třeba se bát. Nejedná se o žádnou nudnou přednášku. Každý z popularizátorů k návštěvě mezi žáky přistupuje jinak – někteří jako Petr Brož nebo třeba Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR do výuky vstupují spíše formou otázek a odpovědí. Nechávají děti, ať se samy ptají, co je zajímá, a pak na to odpovídají. Úroveň vždy přizpůsobí dané věkové skupině. „Člověk by řekl, že to bude práce navíc. Ale ona je to naopak odměna. Děti jsou zvídavé, vstup hosta do výuky je baví a setkal jsem se vždy se spoustou otázek. Má to smysl,“ říká k tomu Pavel Suchan.
Květoslavě Stejskalové se vzhledem k publiku převážně mladšího věku ze základních škol osvědčilo spíše nabídnout pedagogům ze tří typů témat a pak hodinu vyplnit virtuální prohlídkou laboratoří, videi, předtočenými pokusy a vyprávěním o fyzikální chemii ve světě všude kolem nás.
Projekt Vědci do výuky vznikl podobně spontánně jako loni na jaře Věda na doma. Tehdy v první vlně pandemie nemoci covid-19 začali vědci a vědkyně natáčet online videa s přednáškami nebo povídáním pro děti a studenty. K nim brzy přibyla také videa pokusů na doma a rozhovory ve formě podcastů.
Zdroj: Akademie věd ČR