Aktualizace: 24. 5. 2021
Nadále budou dodržována aktuální bezpečnostní nařízení vyhlašovaná vládou ČR (https://www.vlada.cz). Na ÚT zůstávají v platnosti zejména tato opatření:
- Ve spolupráci s vedoucími útvarů je nařizována zaměstnancům práce z domova v maximální možné míře (od 29. 10. 2020 do odvolání),
- provozní doba v ústavu se omezuje na dobu od 6:00 do 22:00 včetně víkendů (od 3. 12. 2020 do odvolání),
- povinné nošení respirátorů (kategorie FFP2 nebo vyšší) při pobytu ve společných prostorách ústavu (od 25. 2. 2021 do odvolání),
- pravidelná dezinfekce rukou, a to zejména při vstupu do budovy (v budově ÚT jsou za tímto účelem rozmístěny nádobky s dezinfekcí),
- v případě pozitivního testování na COVID-19 nutnost informovat svého vedoucího a vedoucího technicko-hospodářského úseku,
- zákaz zahájení všech služebních cest, zahraničních i domácích, výjimku může udělit pouze ředitel,
- při návratu ze zahraničí je nutné bezodkladně kontaktovat vedoucího oddělení,
- po návratu z dovolené v zahraničí nutnost čerpat dovolenou, případně neplacené volno v ČR v minimální délce jeden týden (od 21. 9. 2020 do odvolání)
- důsledné zapisování přítomnosti na pracovišti do docházkových knih oddělení.
Povinné pravidelné testování na pracovišti
Podle nařízení Ministerstva zdravotnictví musí být všichni zaměstnanci přítomní na pracovišti pravidelně testováni na COVID-19. Testování se týká všech zaměstnanců ÚT kromě níže uvedených výjimek:
- zaměstnanců, kteří obdrželi první dávku vakcíny proti COVID-19 před více než 21 dny (pokud byli očkováni vakcínou, u níž je schválené očkování dvěma dávkami) – tuto skutečnost musí zaměstnanec prokázat, např. kartičkou se záznamem o prvním očkování,
- zaměstnanců, kteří nemoc prodělali a u nichž od prvního pozitivního testu neuplynula doba delší než 180 dnů – tuto skutečnost musí zaměstnanec prokázat,
- zaměstnanců, kteří mají potvrzení o negativním PCR či antigenním testu, které není starší než 7 dnů,
- zaměstnanců pracujících z domova.
Zaměstnanci, kterých se týká testování, se po příchodu do práce mezi 8 a 14.30 dostaví do zasedací místnosti A, kde obdrží další pokyny. Testování se provádí v pravidelných týdenních intervalech. V případě práce z domova nebo dovolené se test neprovádí, po návratu na pracoviště se však musí zaměstnanec ihned po příchodu na pracoviště otestovat.
Testování na pobočkách v Plzni a Novém Kníně zajistí vedoucí poboček testy dodanými z ÚT v Praze. Na detašovaných pracovištích na vysokých školách testování zajistí školy.
Opatření pro pobyty v rekreačním a školicím středisku Mariánská
Ředitel Ústavu termomechaniky AV ČR dále vyhlašuje tato opatření upravující provoz rekreačního a školicího střediska na Mariánské:
- S platností od 13. října 2020 až do 31. května 2021 jsou zrušeny veškeré pobyty ve školicím a rekreačním středisku Mariánská.
- Pro ubytování od 1. června 2021 platí do odvolání následující opatření:
- Ubytovány mohou být pouze osoby bez klinických příznaků onemocnění COVID-19.
- Před nástupem ubytování musí objednavatel předložit správci střediska:
- úplný seznam všech ubytovaných, včetně dětí,
- telefonní číslo, na kterém ho bude možno v době pobytu v případě potřeby kontaktovat,
- čestné prohlášení, ve kterém potvrdí, že všichni účastníci od 6 let věku včetně splňují některou z těchto podmínek:
- mají dokončené očkování proti onemocnění COVID-19 a nebo uplynulo minimálně 22 dní a maximálně 90 dní od podání první dávky očkovací látky,
- prodělali laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula jim doba nařízené izolace a od prvního pozitivního RT-PCR nebo POC antigenního testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuběhlo více než 180 dnů,
- mohou se prokázat negativním RT-PCR nebo antigenním testem na přítomnost viru SARS-CoV-2 ne starším než 48 hodin; při pobytu delším než 7 dní bude třeba si na místě udělat samotest vždy po uplynutí 7 dnů pobytu; v případě pozitivního výsledku je nutné okamžitě tuto záležitost telefonicky oznámit správci střediska a všechny osoby uvedené ve výše uvedeném seznamu ubytovaných bezodkladně opustí zařízení.
- Ve středisku je potřeba dbát zvýšených hygienických opatření. U úklidových prostředků bude k dispozici dezinfekční prostředek na mytí podlahy a ostatních povrchů. Při odjezdu je nutné využité prostory (i společné) důkladně umýt a vydezinfikovat.
- U obou vchodů do střediska bude k dispozici dezinfekční gel na ruce.
- Doporučujeme ve středisku omezit společné akce různých rodin a skupin ubytovaných.
- Při pobytu je potřeba dodržovat také aktuální mimořádná opatření proti šíření onemocnění COVID–19 vydaná MZ ČR.
- Až do odvolání se nesmí používat sauna.
- Přítomnost psů je v zařízení zakázána.
- Správce střediska má pravomoc při porušení těchto opatření viníka ze střediska vykázat.
Tipy pro práci z domova
Přehled služeb, které můžete využít k zefektivnění práce z domova:
Videokonference a chat:
Whereby.com. Bezplatná online služba, jednoduché použití. Nevyžaduje instalaci, stačí prohlížeč internetu. Jeden z účastníků videokonference musí mít zřízenu virtuální konferenční místnost. K vytvoření místnosti je třeba se registrovat. V místnosti mohou konverzovat 2 účastníci po neomezenou dobu, nebo 50 účastníků až 45 minut. Do konference se vstupuje prostým zadáním adresy místnosti. Lze sdílet obrazovku s ostatními účastníky a zasílat rychlé zprávy (chat).
Pozn.: Pro náročnější pracovní použití lze využít další bezplatné služby, např. Google Hangouts, Microsoft Teams, Webex (aktuálně až pro 100 účastníků v bezplatné variantě), GoToMeeting nebo Zoom. Tyto služby nabízejí více možností, ale jsou poněkud složitější na nastavení a naučení. Zejména pro soukromé použití se dobře hodí Skype.
Cloudová úložiště:
Disk Google: 15 GB v cloudovém úložišti zdarma ke každému účtu Google (možno zřídit i na ústavní emailovou adresu), možnost sdílení dokumentů, zálohování počítačů/zařízení.
OneDrive: 5 GB v cloudovém úložišti zdarma od Microsoftu ke každému účtu, stejné služby jako Disk Google.
NextCloud (OwnCloud): Bezplatné řešení ÚT. O přístup je nutno požádat Útvar informačních technologií.
Řízení projektů:
Asana: Bezplatná online služba. Umožňuje zadávat úkoly kolegům, sledovat jejich průběh, zadané úkoly umí rozesílat mailem.
Trello: Jednoduchá a přehledná online služba umožňující řízení pracovního týmu i v bezplatné variantě.