Badatelské zaměření
České drama po roce 1989; neoficiální české drama v letech 1948–1989; teorie divadla; teorie dramatu.
Studium a stáže
1986–1990 PedF UK, obor Speciální pedagogika; 1990–1995 FF UK, Obor divadelní věda; 1995–1998 FF UK (obor komparatistika); 1995–2003 doktorské studium na katedře divadelní vědy FF UK, Ph.D. 2003 (disertační práce Interpretace času a prostoru v dramatu).
Zaměstnání
Od 1998 vědecká pracovnice Oddělení teorie literatury ÚČL AV ČR; od 2003 Oddělení poetiky textu ÚČL AV ČR; 2004–2007 vedoucí Oddělení poetiky textu tamtéž; 1999–2002 vědecká tajemnice ÚČL AV ČR; od 2009 vědecká pracovnice Oddělení literatury 20. století, resp. Oddělení 20. století a literatury současné (teatrologický tým) ÚČL AV ČR; 2002–2007 odborná asistentka na Katedře divadelní vědy FF UK (teorie dramatu a divadla); 2005–2006 zástupce vedoucího Katedry divadelní vědy FF UK.
Akademické funkce
Členka Rady Ústavu pro českou literaturu AV ČR.
Výběrová bibliografie
Knihy:
- Václav Havel: Zahradní slavnost (1963). Praha, ÚČL AV ČR, v. v. i. 2018.
- Příběhy obyčejných šílenství („Nová vlna“ české dramatiky po roce 1989). Akropolis, Praha 2014.
Studie:
- Protektorátní rozhlasová hra a inscenace – „bílé místo“ i „stigma“, Divadelní revue 31, 2020, č. 3, s. 7-22.
- Zůstane divadelní hra dramatem? Poznámky k teoretickému vymezení dramatu. In: Merenus, Aleš – Mikulová, Iva – Šotkovská, Jitka (eds.): Text a divadlo, Praha, Academia 2019, s 132-138.
- Postdramatické divadlo jako pojem aneb Postteatrologie. Divadelní revue 29, 2018, č. 1, s. 52-59.
- „Diderot miloval mystifikace“, a co Milan Kundera? Česká literatura 65, 2017, č. 2, s. 235-256.
- „New (Czech) Drama” and Postdramatic Theatre. In: Augustová, Zuzana, Jiřík, Jan, Jobertová, Daniela (eds.): Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha, NAMU 2017, s. 273-280.
- „Nové“ (české) drama a postdramatické divadlo. In: Jedličková, Alice (ed.): Vyvolávání točitých vět: Daniele Hodrové k 5. červenci 2016, Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. 2016, s. 267-272.
- Performativita 2. světové války v dramatech M. Součkové. In: Jungmannová, Lenka (ed.): Performativita válek a konfliktů. V. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Válka a konflikt v české literatuře. Praha, Akropolis - ÚČL AV ČR, v. v. i. 2016, s. 128-133.
- Dramatika Václava Havla a transtextovost. Divadelní revue 2015, č. 1, s. 115–118.
- Jak to bylo s Motýlem na anténě?. Divadelní revue 2015, č. 3, s. 68–73.
- Drama (v divadelních souvislostech). In: Fialová, A. (ed.): V souřadnicích mnohosti, Česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Academia, Praha 2014, s. 605–636.
- „Dramatik“. In: J. Lukeš – I. Lukešová (eds.): Ecce Pavel Kohout. Plzeň: Dominik centrum, 2013, s. 27–40.
- „Zrození Zahradní slavnosti z Havlových literárních počátků“. Divadelní revue 2011, č. 3, s. 7–29.
- „Převod řeči do ne-mluvení a translace ticha do slov aneb Dramatická tvorba Věry Linhartové“. Česká literatura 2010, č. 2, s. 231–238.
- „Počátky geneze Zahradní slavnosti“. Divadelní revue 2009, č. 4, s. 17–31.
- „Naděje a beznaděj aneb Tematické paradoxy v díle Lenky Lagronové“. Česká literatura 2008, č. 1, s. 47–59.
- „Paradoxy s Vaňkem“. In: V hlavní roli Ferdinand Vaněk. Praha: Academia, 2006, s. 383–399.
- „Bondyho cesta do Národního“. In: Bondy, Egon: Hry. Praha: Akropolis, 2007, s. 279–298.
- „Totalitaryzm i ,coolness‘ – jak to pogodzic?“. Přel. P. Krauze. In: Opowiesci o zwycajnym szalenstwie. Wroclav: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wroclawskie Wydawnictwo Oswiatowe, 2006, s. 5–15.
- „Co se stalo, když Nora poprvé opustila manžela aneb Ibsenova Nora jako feministický diskurz“. In: Ipse ibsa Ibsen. Soběslav: Nakladatelství Elg, 2006, s. 74–95.
- „Čas a maska v Konci masopustu“. Divadelní revue, 2002, č. 3.
- „Die Virtualität des zeitgenössischen Theaters“. Balagan, 1998, č. 1.
- „Divadlo hráčů a divadlo dramaturgické“. Divadelní revue, 1996, č. 1.
Edice:
- V. Havel – P. Landovský – P. Kohout – J. Dienstbier: V hlavní roli Ferdinand Vaněk. Praha: Academia, 2006.
- E. Bondy: Hry. Praha: Akropolis, 2007.
- L. Lagronová: Hry. Brno: Větrné mlýny, 2010.
- Česká literatura rozhraní a okraje. Praha: ÚČL AV ČR – Akropolis, 2010.
- D. Drábek: Aby se Čechům ovary zachvěly. Praha: Akropolis, 2011.
- J. Dienstbier: O hostitelích a hostech (divadelní hry). Praha: Galén, 2011.
- V. Havel: Motomorfózy. Praha: Galén, 2011.
- K. Sidon: Dramata. Praha: Akropolis, 2012.
- P. Landovský: Hodinový hoteliér a jiné hry. Praha: Akropolis, 2013.
- D. Drábek: Dětem! Praha: Akropolis, 2013.
- V. Havel: Antikódy. Praha: Knihovna Václava Havla, 2013.
- P. Zelenka: Obyčejná šílenství. Praha: Akropolis, 2014.
- V. Havel: Hry. Praha – Brno, ÚČL AV ČR, v. v. i. – Host 2017.
- L. Procházková: Viva la Revolución! Brno, Větrné mlýny 2017.
- J. Kainar: Ubu se vrací a jiné hry. Ed. L. Jungmannová. Praha, Akropolis 2019.
- D. Drábek: Play Drábek. Praha, Akropolis 2020, 571 s.
- Expresionistické drama z českých zemí. Praha, ÚČL AV ČR, v. v. i. – Academia 2020; s. A. Merenusem a Z. Augustovou.
Účast v týmových pracích:
- Slovník literárněvědného strukturalismu. Praha, Brno, Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. – Host 2018.
- V souřadnicích mnohosti. Česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
- Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012.
- V souřadnicích volnosti. Česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
- Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2005.
- P. Pavlovský a kol.: Základní pojmy divadla. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004.
- ... na okraji chaosu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2003.
- H. Spurná (ed.): Podoby soudobého evropského dramatu. Brno 2001.
- Modern Theatre in Different Cultures. Warsaw 1997.